Codzienne życie rodzin dzieci uzdolnionych w obszarach: akademickim, artystycznym i sportowym
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.10Mots-clés :
rodziny dzieci zdolnych, życie codzienne, rytm dnia powszedniego, czas wolny, przedmioty codzienneRésumé
Moim zamiarem jest próba opisania wybranych wymiarów życia codziennego rodzin uzdolnionych dzieci i młodzieży w obszarach: akademickim, artystycznym i sportowym. Przedstawione tu analizy bazują na materiale empirycznym pochodzącym z badań poświęconych procesom odkrywania i rozwijania dziecięcych zdolności, które przeprowadziłam w 2018 r. Zdaję sobie sprawę, że prezentowane wyniki nie oddają w pełni opisu – o ile w ogóle jest to możliwe – codzienności badanych rodzin. Niemniej jednak, przeprowadzona analiza tematyczna danych pochodzących z indywidualnych wywiadów pogłębionych pozwoliła na wyodrębnienie powtarzających się elementów, które wpisane są w ową codzienność. Chodzi tu o rytm dnia powszedniego, czas wolny rodzin oraz towarzyszące im na co dzień przedmioty.
Références
Baudrillard J. (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
View in Google Scholar
Cierpka A. (2004) Narracje rodzinne w procesie kształtowania się tożsamości człowieka w: Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne, E. Dryll, A. Cierpka (red.), Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, s. 115–133.
View in Google Scholar
Cierpka A. (2013) Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych, Warszawa, Wydawnictwo Eneteia.
View in Google Scholar
Fatyga B. (2014) Praktyki kulturalne w: Praktyki kulturalne Polaków, R. Drozdowski, B. Fatyga, M. Filiciak, M. Krajewski, T. Szlendak, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 19–26.
View in Google Scholar
Gagné F. (2005) From Gifts to Talents: The DMGT as a Developmental Model w: Conceptions of Giftedness, wyd. 2, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), New York, Cambridge University Press, s. 98–119, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008
Gagné F. (2016) Od genów do talentu: z perspektywy modeli DMGT/CMTD, tłum. A Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 9(51), s. 121–140, https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139300 (dostęp: 13.03.2023).
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1211501
Gibbs G. (2010) Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Glinka B., Czakon W. (2021) Podstawy badań jakościowych, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
View in Google Scholar
Kędzierzawski W. (2009) Codzienność jako kategoria antropologiczna w perspektywie historii kultury, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
View in Google Scholar
Kędzior J. (2019) Praktyki kulturalne studentów w czasie wolnym w: Praktyki komunikacyjne, J. Kędzior (red.), Wrocław, Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 65–80.
View in Google Scholar
Krajewski M. (2005) Wstęp w: W stronę socjologii przedmiotów, A. Krajewski (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 7–9.
View in Google Scholar
Krajewski M. (2008) Ludzie i przedmioty – relacje i motywy przewodnie w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa (red.), Olsztyn, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, s. 131–152.
View in Google Scholar
Krajewski M. (2009) Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty i reżimy podtrzymujące w: Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, M. Bogunia-Borowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 178–200.
View in Google Scholar
Krzemiński I. (1986) Symboliczny interakcjonizm i socjologia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Limont W. (2010) Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Maison D. (2022) Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, https://doi.org/10.53271/2022.057
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.53271/2022.057
Miński R. (2017) Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 13(3), s. 30–51, https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02
Mönks F. J., Katzko M. W. (2005) Giftedness and Gifted Education w: Conceptions of Giftedness, wyd. 2, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), New York, Cambridge University Press, s. 98–119, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012
Mroczkowska D. (2016) (Z)rozumieć czas wolny w: Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, V. Tanaś, W. Welskop (red.), Łódź, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, s. 361–372.
View in Google Scholar
Mroczkowska D., Rogowski Ł., Skrobacki R. (2009) Codzienność niecodzienna / niecodzienność codzienna – spojrzenie na dylematy socjologii życia codziennego w: Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii?, S. Rudnicki, J. Stypińska, K. Wojnicka (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 93–104.
View in Google Scholar
Peret-Drążewska P., Peret J. (2016) Czas codzienny i czas odświętny – ich przenikanie w stylach życia współczesnej młodzieży, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2(10), s. 249–258, https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.19
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.19
Sosniak L. A. (1985) Phases of Learning w: Developing Talent in Young People, B. S. Bloom (red.), New York, Ballantine Books.
View in Google Scholar
Stańczak M. (2019) Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Stańczak M. (2021) Otoczenie społeczne rodzin dzieci zdolnych, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 45(1), s. 92–103, https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709
Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. (2011) Rethinking Giftedness and Gifted Education: A Proposed Direction Forward Based on Psychological Science, “Psychological Science in the Public Interest”, nr 12(1), s. 3–54, https://doi.org/10.1177/1529100611418056
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1529100611418056
Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius, P. Worrell F. C. (2015) Od tradycyjnych perspektyw na temat zdolności do psychologii rozwoju talentu: Zmiana oparta na wiedzy psychologicznej, tłum. R. Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 8(50), s. 20–30, https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139266 (dostęp: 13.03.2023).
View in Google Scholar
Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. (2019) Environmental Factors and Personal Characteristics Interact to Yield High Performance in Domains, “Frontiers in Psychology”, nr 10:2804, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02804
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02804
Sulima R. (2017) „Upadek” w codzienność, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 1–2, s. 6–9.
View in Google Scholar
Sztompka P. (2008) Życie codzienne – temat najnowszej socjologii w: Socjologia codzienności, P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Kraków, Wydawnictwo Znak, s. 15–52.
View in Google Scholar
Urry J. (2008) Życie za kółkiem, tłum. P. Polak, w: Socjologia codzienności, P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Kraków, Wydawnictwo Znak, s. 411–429.
View in Google Scholar
Ziegler A. (2005) The Actiotope Model of Giftedness w: Conceptions of Giftedness, wyd. 2, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), New York, Cambridge University Press, s. 411–436, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.024
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.024