Everyday Life of Families with Children Talented Academically, Artistically, or in Sports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.10

Keywords:

gifted children’s families, everyday life, the rhythm of everyday life, free time, objects used everyday

Abstract

This article describes selected aspects of the everyday life of families with children talented academically, artistically, or in sports. The analyses presented in this paper are based on empirical research devoted to the processes of discovering and developing children’s gifts. This research was carried out in 2018. The author realises that the results do not entirely reflect all aspects of the everyday life of these families, since such a exhaustive description might not be possible at all. Nevertheless, the thematic analysis of data originating from individual in-depth interviews enabled the author to distinguish recurring elements of everyday reality, such as the rhythm of an ordinary day, the families’ free time, and the objects present in their daily routines.

Author Biography

Małgorzata Stańczak, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Małgorzata Stańczak – Ph.D. in pedagogy, lecturer in the Chair of General and Childcare Pedagogy at the Faculty of Social Sciences of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn. Her research interests focus on three problem areas: educational support of gifted persons in the school environment, family environment of gifted children, cooperation of the school and family environment. Author of books: Meeting the needs of gifted students at school (2009); The experiences of families in discovering and developing children’s abilities (2019).

References

Baudrillard J. (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Cierpka A. (2004) Narracje rodzinne w procesie kształtowania się tożsamości człowieka w: Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne, E. Dryll, A. Cierpka (red.), Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, s. 115–133.
Google Scholar

Cierpka A. (2013) Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych, Warszawa, Wydawnictwo Eneteia.
Google Scholar

Fatyga B. (2014) Praktyki kulturalne w: Praktyki kulturalne Polaków, R. Drozdowski, B. Fatyga, M. Filiciak, M. Krajewski, T. Szlendak, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 19–26.
Google Scholar

Gagné F. (2005) From Gifts to Talents: The DMGT as a Developmental Model w: Conceptions of Giftedness, wyd. 2, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), New York, Cambridge University Press, s. 98–119, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008

Gagné F. (2016) Od genów do talentu: z perspektywy modeli DMGT/CMTD, tłum. A Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 9(51), s. 121–140, https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139300 (dostęp: 13.03.2023).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1211501

Gibbs G. (2010) Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Glinka B., Czakon W. (2021) Podstawy badań jakościowych, Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Kędzierzawski W. (2009) Codzienność jako kategoria antropologiczna w perspektywie historii kultury, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar

Kędzior J. (2019) Praktyki kulturalne studentów w czasie wolnym w: Praktyki komunikacyjne, J. Kędzior (red.), Wrocław, Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 65–80.
Google Scholar

Krajewski M. (2005) Wstęp w: W stronę socjologii przedmiotów, A. Krajewski (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 7–9.
Google Scholar

Krajewski M. (2008) Ludzie i przedmioty – relacje i motywy przewodnie w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa (red.), Olsztyn, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, s. 131–152.
Google Scholar

Krajewski M. (2009) Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty i reżimy podtrzymujące w: Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, M. Bogunia-Borowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 178–200.
Google Scholar

Krzemiński I. (1986) Symboliczny interakcjonizm i socjologia, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Limont W. (2010) Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Maison D. (2022) Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, https://doi.org/10.53271/2022.057
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.53271/2022.057

Miński R. (2017) Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 13(3), s. 30–51, https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02

Mönks F. J., Katzko M. W. (2005) Giftedness and Gifted Education w: Conceptions of Giftedness, wyd. 2, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), New York, Cambridge University Press, s. 98–119, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.012

Mroczkowska D. (2016) (Z)rozumieć czas wolny w: Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, V. Tanaś, W. Welskop (red.), Łódź, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, s. 361–372.
Google Scholar

Mroczkowska D., Rogowski Ł., Skrobacki R. (2009) Codzienność niecodzienna / niecodzienność codzienna – spojrzenie na dylematy socjologii życia codziennego w: Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii?, S. Rudnicki, J. Stypińska, K. Wojnicka (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 93–104.
Google Scholar

Peret-Drążewska P., Peret J. (2016) Czas codzienny i czas odświętny – ich przenikanie w stylach życia współczesnej młodzieży, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2(10), s. 249–258, https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.19
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.19

Sosniak L. A. (1985) Phases of Learning w: Developing Talent in Young People, B. S. Bloom (red.), New York, Ballantine Books.
Google Scholar

Stańczak M. (2019) Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Stańczak M. (2021) Otoczenie społeczne rodzin dzieci zdolnych, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio”, nr 45(1), s. 92–103, https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v45i1.709

Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. (2011) Rethinking Giftedness and Gifted Education: A Proposed Direction Forward Based on Psychological Science, “Psychological Science in the Public Interest”, nr 12(1), s. 3–54, https://doi.org/10.1177/1529100611418056
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1529100611418056

Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius, P. Worrell F. C. (2015) Od tradycyjnych perspektyw na temat zdolności do psychologii rozwoju talentu: Zmiana oparta na wiedzy psychologicznej, tłum. R. Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 8(50), s. 20–30, https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139266 (dostęp: 13.03.2023).
Google Scholar

Subotnik R. F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F. C. (2019) Environmental Factors and Personal Characteristics Interact to Yield High Performance in Domains, “Frontiers in Psychology”, nr 10:2804, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02804
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02804

Sulima R. (2017) „Upadek” w codzienność, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 1–2, s. 6–9.
Google Scholar

Sztompka P. (2008) Życie codzienne – temat najnowszej socjologii w: Socjologia codzienności, P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Kraków, Wydawnictwo Znak, s. 15–52.
Google Scholar

Urry J. (2008) Życie za kółkiem, tłum. P. Polak, w: Socjologia codzienności, P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Kraków, Wydawnictwo Znak, s. 411–429.
Google Scholar

Ziegler A. (2005) The Actiotope Model of Giftedness w: Conceptions of Giftedness, wyd. 2, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (red.), New York, Cambridge University Press, s. 411–436, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.024
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.024

Published

2023-06-30

How to Cite

Stańczak, M. (2023). Everyday Life of Families with Children Talented Academically, Artistically, or in Sports. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 16(1), 162–174. https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.10