Time does not pass, time does not stand still... Short Films Made by Wojciech Has from an Autobiographical Perspective
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.16Keywords:
film, Wojciech Has, autobiographyAbstract
The paper describes short films made by Wojciech Has, for example Harmonia (1947), Moje Miasto (1950), and searches for traces of (auto)biography in them. The purpose was to show their semantic potential and to draw attention to the richness of possible interpretations. Only an attitude of scientific openness enables the avoidance of the burden of all fundamentalisms, certainties, and holistic approaches. The educational perspective was revealed in the update of research tools related to hermeneutics and thematic perspective.
References
Bruner J. (2010) Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
Google Scholar
Brzezińska A. (2012) Edukacyjny kontekst kultury popularnej – pozytywne oblicza starości we współczesnym polskim filmie fabularnym, w: Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, W. Jakubowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 127–144.
Google Scholar
Burzyńska A., Markiewicz H. (2006) Teorie literatury XX wieku, Kraków, Wydawnictwo „Znak”.
Google Scholar
Czermińska M. (2000) Autobiograficzny trójkąt (świadectwo, wyznanie, wyzwanie), Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
Google Scholar
Dubas E. (2011) Uczenie się z własnej biografii – wprowadzenie w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–9.
Google Scholar
Golonka-Legut J. (2018) Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych w: Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie, A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Difin”, s. 123–142.
Google Scholar
Jakubowski W. (2018) Film jako medium edukacyjne, „Studia Edukacyjne”, nr 47, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23766/1/SE%2047_2018_Witold_Jakubowski.pdf [dostęp: 1.03.2020].
Google Scholar
Kardzis R. (red.), Has. Nieosiągalne. Katalog wystawy (2010), Wrocław, Wydawnictwo „Era Nowe Horyzonty”.
Google Scholar
Lejeune P. (2007) Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
Google Scholar
Man de P. (1986) Autobiografia jako od-twarzanie, tłum. M. B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 307–318.
Google Scholar
Nycz R. (1994) Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, „Teksty Drugie”, z. 2, s. 7–27.
Google Scholar
Oziemska T., Drecka-Wojtyczka E. (2000) W WFO zdobywał ostrogi Wojciech Jerzy Has w: tychże, Oświatówka 55 lat przygód z filmem krótkim, Łódź, Wydawnictwo WFO, s. 77–82.
Google Scholar
Przybylski R. (1970) Eros i Tanatos, Warszawa, Wydawnictwo „Czytelnik”.
Google Scholar
Wojniak J. (2015) Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 167–180.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.