Czas nie mija, czas nie stoi… Krótkie filmy Wojciecha Hasa w perspektywie autobiograficznej
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.16Mots-clés :
film, Wojciech Has, autobiografizmRésumé
Tematem tekstu są krótkie filmy Wojciecha Hasa, przede wszystkim, takie jak Harmonia (1947), Moje miasto (1950) i poszukiwanie w nich śladów (auto)biografizmu. Celem było pokazanie ich potencjału semantycznego, zwrócenie uwagi na bogactwo możliwych interpretacji. Tylko postawa badawczej otwartości pozwala uniknąć ciężaru wszelkich fundamentalizmów, pewników, całościowych ujęć. Perspektywa edukacyjna ujawniała się w aktualizacji narzędzi badawczych z zakresu tematologii i hermeneutyki.
Références
Bruner J. (2010) Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
View in Google Scholar
Brzezińska A. (2012) Edukacyjny kontekst kultury popularnej – pozytywne oblicza starości we współczesnym polskim filmie fabularnym, w: Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, W. Jakubowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 127–144.
View in Google Scholar
Burzyńska A., Markiewicz H. (2006) Teorie literatury XX wieku, Kraków, Wydawnictwo „Znak”.
View in Google Scholar
Czermińska M. (2000) Autobiograficzny trójkąt (świadectwo, wyznanie, wyzwanie), Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
View in Google Scholar
Dubas E. (2011) Uczenie się z własnej biografii – wprowadzenie w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–9.
View in Google Scholar
Golonka-Legut J. (2018) Jak pracować z filmem biograficznym. Na przykładzie edukacji osób dorosłych w: Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie, A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Difin”, s. 123–142.
View in Google Scholar
Jakubowski W. (2018) Film jako medium edukacyjne, „Studia Edukacyjne”, nr 47, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23766/1/SE%2047_2018_Witold_Jakubowski.pdf [dostęp: 1.03.2020].
View in Google Scholar
Kardzis R. (red.), Has. Nieosiągalne. Katalog wystawy (2010), Wrocław, Wydawnictwo „Era Nowe Horyzonty”.
View in Google Scholar
Lejeune P. (2007) Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski, S. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków, Wydawnictwo „Universitas”.
View in Google Scholar
Man de P. (1986) Autobiografia jako od-twarzanie, tłum. M. B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 307–318.
View in Google Scholar
Nycz R. (1994) Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, „Teksty Drugie”, z. 2, s. 7–27.
View in Google Scholar
Oziemska T., Drecka-Wojtyczka E. (2000) W WFO zdobywał ostrogi Wojciech Jerzy Has w: tychże, Oświatówka 55 lat przygód z filmem krótkim, Łódź, Wydawnictwo WFO, s. 77–82.
View in Google Scholar
Przybylski R. (1970) Eros i Tanatos, Warszawa, Wydawnictwo „Czytelnik”.
View in Google Scholar
Wojniak J. (2015) Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 167–180.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.