Uczenie się z doświadczeń życiowych mieszkańców Europy. Wprowadzenie do projektu LEuLiv
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.11Słowa kluczowe:
uczenie biograficzne, pamięć autobiograficzna, uczenie transformacyjne, projekt LEuLivAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie projektu Erasmus+ „Learning from European Lives” (LEuLiv). Projekt ten jest wyjątkowy ze względu na partnerstwo obejmujące Niemcy, Polskę, Słowenię i Litwę, a także na połączenie różnych wymiarów uczenia się biograficznego: osobistego, interpersonalnego, społecznego oraz transkulturowego. Studenci z krajów partnerskich, reprezentujący zróżnicowane środowiska akademickie i doświadczenia zawodowe, w ramach projektu poznają teoretyczne podstawy badań biograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem pamięci autobiograficznej jako zasobu wykorzystywanego w teraźniejszości. Przeprowadzą także wywiady z osobami starszymi (w wieku 60 lat i więcej). Rezultaty projektu obejmują opracowanie podręczników dydaktycznych i innowacyjnych programów kształcenia, a także stworzenie wielojęzycznej, wielokulturowej bazy danych biografii zawierającej ponad 80 wywiadów, która będzie wykorzystywana przez instytucje partnerskie w przyszłych badaniach oraz przy projektowaniu programów nauczania.
Bibliografia
Alheit P., von Heiden F. (2009) Einführung. Was hat lebenslanges Lernen mit Biographieforschung zu tun? in: Lebenslanges Lernen und erziehungswissenschaftliche Biographieforschung. Konzepte und Forschung in europäischen Diskurs, P. Alheit, F. von Heiden (eds.), Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, pp. 9–17, https://doi.org/10.1007/978-3-531-91520-3_1.
Google Scholar
Bubolz-Lutz E., Engler S., Kricheldorff C., Schramek R. (eds.) (2022) Geragogik: Bildung und Lernen im Prozess des Alterns: Das Lehrbuch (2nd ed.), Stuttgart, Kohlhammer Verlag, https://doi.org/10.17433/978-3-17-040693-3.
Google Scholar
Butler R. N. (1963) The Life Review: An Interpretation of Reminiscence in the Aged, “Psychiatry”, no. 26(1), pp. 65–76, https://doi.org/10.1080/00332747.1963.11023339.
Google Scholar
Casey E. S. (2000) Remembering: A phenomenological study, Bloomington and Indianapolis, Indiana University Press.
Google Scholar
Engel J., Epp A., Lipkina J., Schinkel S., Terhart H., Wischmann A. (2021) Gesellschaftlicher Wandel und die Entwicklung qualitativer Forschung im Feld der Bildung: Methodologische Wagnisse, diskursive Verschiebungen und Repräsentationskritiken, “Zeitschrift für Qualitative Forschung”, no. 22(1), pp. 139–158, https://doi.org/10.3224/zqf.v22i1.01.
Google Scholar
Fabiś A., Wąsiński A., Tomczyk L. (2017) Existential Perspective of Biography-Related Reflection in the Intergenerational Narrative Messages, “Journal of Family History”, no. 4(3), pp. 326–340, https://doi.org/10.1177/0363199017711213.
Google Scholar
Goodson I. F., Gill S. R. (2011) Narrative Pedagogy: Life History and Learning, New York, Peter Lang.
Google Scholar
Haight B. K. (1991) Reminiscing: The State of the Art as a Basis for Practice, “International Journal of Aging and Human Development”, no. 33(1), 1–32, https://doi.org/10.2190/F8YP-D4X5-MV9M-CGMH.
Google Scholar
Hallqvist A. (2014) Biographical Learning: Two Decades of Research and Distinction, “Educational Review”, no. 66(4), 497–513, https://doi.org/10.1080/00131911.2013.816265.
Google Scholar
Horsdal M. (2012) Leben erzählen – Leben verstehen. Dimensionen der Biografieforschung und narrativer Interviews für die Erwachsenenbildung, Bielefeld, Bertelsmann, https://doi.org/10.3278/14/1119w.
Google Scholar
Ivanova M., Aytekin V., Epp A. (2021) Zugriff auf natio-ethno-kulturelle Differenz(-konstruktionen) im Rahmen pädagogischer Forschung und Praxis in: Soziale Differenz und Reifizierung. Theoretische Zugänge und forschungspraktische Bearbeitung, S. Gabriel, K. Kotzyba, P. Leinhos, D. Matthes, K. Meyer, M. Völcker (eds.), pp. 77–100, Wiesbaden, Springer Fachmedien Wiesbaden, https://doi.org/10.1007/978-3-658-31066-0_4.
Google Scholar
Kandel E. R. (2006) Auf der Suche nach dem Gedächtnis: Die Entstehung einer neuen Wissenschaft des Geistes, München, Siedler Verlag.
Google Scholar
Kirschner H., Forstmeier S., Strauß B. (2022) Das Lebensrückblickgespräch: Hintergründe, Wirkungsweise und praktische Anleitung, Gießen, Psychosozial-Verlag, https://doi.org/10.30820/9783837978698.
Google Scholar
Lohmann R. (2013) Was gestern war, hilft mir für morgen – Lebenskompetenz durch Erinnerung, München, Kösel Verlag.
Google Scholar
Márquez G. G. (2014) Living to Tell the Tale, London, Penguin UK.
Google Scholar
Mezirow J. (1978) Perspective Transformation, “Adult Education”, no. 2, pp. 100–110, https://doi.org/10.1177/074171367802800202.
Google Scholar
Mezirow J. (2000) Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress, San Francisco, Jossey-Bass.
Google Scholar
Mezirow J. (2006) An Overview of Transformative Learning in: Lifelong learning: Concepts and contexts, P. Sutherland, J. Crowther (eds.), London–New York, Routledge, pp. 24–38.
Google Scholar
Rosenthal G. (1995) Erlebte und erzählte Lebensgeschichte: Gestalt und Struktur biographischer Selbstbeschreibung, Frankfurt am Main, Campus Verlag.
Google Scholar
Schacter D. L. (1996) Searching for Memory: The Brain, the Mind, and the Past, New York, Basic Books.
Google Scholar
Sherman E. (1991) Reminiscence and the Self in Old Age, New York, Springer.
Google Scholar
Smith J. L., Bryant F. B. (2019) Enhancing Positive Perceptions of Aging by Savoring Life Lessons, “Aging & Mental Health”, no. 6, pp. 762–770, https://doi.org/10.1080/13607863.2018.1450840.
Google Scholar
Zhong Q., Chen C., Chen S. (2023) Effectiveness on Quality of Life and Life Satisfaction for Older Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis of Life Review and Reminiscence Therapy Across Settings, “Behavioral Sciences”, no. 13(10), p. 830, https://doi.org/10.3390/bs13100830.
Google Scholar
European Commission (2024) Erasmus+ Programme Guide, version 28-11-2023, https://erasmus-plus.ec.europa.eu/sites/default/files/2023-11/2024-Erasmus+Programme-Guide_EN.pdf (accesed: 20.10.2025).
Google Scholar

Strona czasopisma, prowadzona przez Zespół redakcyjny NOWiS na platformie Index Copernicus: 

