O cieniach całożyciowego uczenia się w edukacji dorosłych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.12

Słowa kluczowe:

całożyciowe uczenie się, postmodernizm, kultura unieważnienia, autocenzura, epistemiczne nieposłuszeństwo

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie takich wymiarów całożyciowego uczenia się, które rzucają cień na analizowaną koncepcję. Według jej twórców lifelong learning miał przyczyniać się do pogłębiania refleksyjności, rozwijania krytycznego myślenia oraz wspierać jednostkę w budowaniu własnego światopoglądu porządkującego otaczającą ją rzeczywistość. Tymczasem człowiek żyje dziś w świecie, który zmusza go do nadawania nowych znaczeń starym pojęciom, unikania indoktrynacji, lawirowania wśród fake newsów, autocenzurowania się, nawigowania pomiędzy wrażliwościami jednostek, posługiwania się językiem inkluzywnym, kształtowania odporności psychicznej w obawie przed unieważnieniem (cancel culture), rozwijania umiejętności strategicznego milczenia, a także publicznego przekształcania swojej tożsamości, która ma charakter sytuacyjny. W artykule opisano również czynniki sprzyjające rozwojowi koncepcji całożyciowego uczenia się, a całość wieńczy podsumowanie, w którym przedstawiono propozycję uczenia się, roboczo nazwanego antysystemowym, epistemicznie nieposłusznym, akcentującym opór wobec szerzonej nieprawdy.

Biogram autora

Marcin Muszyński - Uniwersytet Łódzki

Marcin Muszyński – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2004 roku zatrudniony w Katedrze Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Obecnie pracuje na stanowisku profesora uczelni. W latach 2010–2012 pełnił rolę zarówno kierownika, jak i uczestnika w międzynarodowych projektach poświęconych gerontologii edukacyjnej. Jest członkiem Akademickiego Towarzystwa Andragogiczne, członkiem założycielem Stowarzyszenia Gerontologów Społecznych oraz Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego. Autor opracowań z dziedziny andragogiki i gerontologii społecznej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół teoretyczno-metodologicznych podstaw gerontologii społecznej oraz teorii uczenia się osób dorosłych. Zastępca Redaktora naczelnego czasopisma „Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej” oraz „Narrative Works”. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie prowadzenia indywidualnych sesji coachingowych, a także wspierania par i małżeństw w radzeniu sobie z konfliktami i przezwyciężaniu problemów. Ukończył studia z zakresu coachingu profesjonalnego oraz kursy terapii metodą Gottmana. Swoją wiedzę i umiejętności na co dzień wykorzystuje w pracy z klientami w Akademickim Centrum Wsparcia Uniwersytetu Łódzkiego.

Bibliografia

Alheit P. (2011) Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „­Teraźniejszość – ­Człowiek – Edukacja”, nr 3(55), s. 7–21.
Google Scholar

Allon G., Cohen M. C., Sinchaisri W. P. (2023) The Impact of Behavioral and Economic Drivers on Gig Economy Workers, „Manufacturing & Service Operations Management”, nr 25(4), s. 1376–1393, https://doi.org/10.1287/msom.2023.1191.
Google Scholar

American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, wyd. 5., Arlington, VA, American Psychiatric Association, https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596.
Google Scholar

Arcimowicz K. (2019) Gender and Body. Establishing and Blurring Gender Differences in Culture – on the Example of Advertising, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 20, s. 399–410, https://doi.org/10.34768/dma.vi20.34.
Google Scholar

Arnett J. J. (2000) Emerging Adulthood. A Theory of Development from the Late Teens through the Twenties, „American Psychologist”, nr 55(5), s. 469–480, https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469.
Google Scholar

Babik W. (2017) O natłoku informacji i związanym z nim przeciążeniu informacyjnym w: Człowiek, media, edukacja, J. Morbitzer, D. Morańska, E. Musiał (red.), Dąbrowa Górnicza, Wyższa Szkoła Biznesu, s. 21–27.
Google Scholar

Bauman Z. (2006) Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Beck U. (2002) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, ­Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Beck U. (2012) Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, tłum. B. Baran, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Blumer H. (1986) Symbolic Interactionism. Perspective and Method, Berkeley, University of California Press.
Google Scholar

Botkin J. W., Elmandjra M., Malitza M. (1979) No Limits to Learning. Bridging the Human Gap, Oxford, Pergamon Press.
Google Scholar

Budnikowski T. (2015) Tendencje w wykorzystaniu czasu pracy w państwach wysoko rozwiniętych na początku XXI wieku, Poznań, Instytut Zachodni.
Google Scholar

Castells M. (2010) The Rise of the Network Society, wyd. 2., West Sussex, Wiley-Blackwell.
Google Scholar

CBOS (2004) Praca jako wartość, Warszawa, CBOS.
Google Scholar

Charmaz K. (2006) Constructing Grounded Theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis, Thousand Oaks, CA, Sage.
Google Scholar

Ciechanowska D. (2009) Self-directed learning. Próba konceptualizacji pojęcia na gruncie edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 150–160.
Google Scholar

Commission of the European Communities (2000) A Memorandum on Lifelong Learning, Brussels, Commission of the European Communities.
Google Scholar

Czerniawska O. (2003) Wokół edukacji osób starszych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia ­Paedagogica”, nr 5, s. 155–163.
Google Scholar

Delors J. (1996) Learning – The Treasure Within, Paris, UNESCO.
Google Scholar

Dubas E. (2015) Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się w: Biografia i badanie biografii, Biografia i uczenie się, E. Dubas i J. Stelmaszczyk (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–29, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.02.
Google Scholar

Dubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 4(1), s. 63–87, https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.05.
Google Scholar

Dubas E. (2024) Humanistyczny obraz starości. Przesłanie dla gerontologii humanistycznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-387-0.
Google Scholar

Erikson E. H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo, tłum. P. Hejmej, Poznań, Rebis.
Google Scholar

Faure E. (1972) Learning to Be. The World of Education Today and Tomorrow, Paris, UNESCO.
Google Scholar

Field J. (2006) Lifelong Learning and the New Educational Order, Stoke-on-Trent–Sterling, ­Trentham Books.
Google Scholar

Giddens A. (1991) Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age, ­Cambridge, Polity.
Google Scholar

Gierszewski D. (2017) Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Golonka-Legut J. (2015) Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 101–118, https://doi.org/10.12775/RA.2015.005.
Google Scholar

Góralska R. (2016) Kapitał emocjonalny w perspektywie całożyciowego uczenia się – ujęcie adaptacyjne versus krytyczne, „Rocznik Andragogiczny”, nr 23, s. 83–102, https://doi.org/10.12775/RA.2016.004.
Google Scholar

Gouldner A. W. (1984) Anty-minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości w: Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, E. Mokrzycki (red.), Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 13–43.
Google Scholar

Grzyb M. (2024) Więzienie za zaimki? Kontrowersje wokół kryminalizacji mowy nienawiści w Szkocji, „Forum Polityki Kryminalnej”, nr 1(5), s. 1–42, https://doi.org/10.31261/FPK.2023.05.03.
Google Scholar

Gutowska A. (2013) Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej, „Rocznik Andragogiczny”, nr 20, s. 367–386, https://doi.org/10.12775/RA.2013.024.
Google Scholar

Havighurst R. J. (1997) Zadania rozwojowe kolejnych okresów życia i warunki wypełniania w: ­Encyklopedia Pedagogiczna, W. Pomykało (red.), Warszawa, Fundacja Innowacja, s. 952–953.
Google Scholar

Husen T. (1974) The Learning Society, London, Methuen.
Google Scholar

Jarvis P. (2006) Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, London–New York, Routledge.
Google Scholar

Jarvis P. (2009a) Learning to Be a Person in Society. Learning to Be Me w: Contemporary Theories of Learning, K. Illeris (red.), Abingdon – New York, Routledge, s. 21–34.
Google Scholar

Jarvis P. (2009b) Lifelong Learning. A Social Ambiguity w: The Routledge International Handbook of Lifelong Learning, P. Jarvis (red.), New York, Routledge, s. 9–18, https://doi.org/10.4324/9780203870549.
Google Scholar

Jędrzejczak H. A., Gola W., Michalik S. (2020) Uczenie się przez całe życie w szkołach wyższych. Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych w drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego jako przykład realizacji idei lifelong learning, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Kargul J. (2005) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Google Scholar

Kargul J. (2017) „Piotruś Pan” i „wieczna dziewczynka” – w kalejdoskopie odraczania dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 17–32.
Google Scholar

Kargulowa A. (2016) Doradztwo zawodowe w całożyciowym uczeniu się w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 13–30.
Google Scholar

Kargulowa A. (2017) Pacjent, klient, homo consultans – perspektywa andragogiczna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 20(3), s. 7–20.
Google Scholar

Khalid S., Saeed M., Syed S. (2016) Impact of Information Overload on Students’ Learning. An Empirical Approach, „FWU Journal of Social Sciences”, nr 10(1), s. 58–66.
Google Scholar

Kławsiuć-Zduńczyk A. (2016) Poradnictwo całożyciowe w kontekście realizacji koncepcji uczenia się przez całe życie w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 87–96.
Google Scholar

Kraśniewski A. (2015) Raport referencyjny – aktualizacja. Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji do Europejskiej Ramy Kwalifikacji, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Kruszelnicki W. (2015) Znaczenie teorii krytycznej dla uczenia się i nauczania dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 73(2), s. 9–22.
Google Scholar

Levinson D. J. (1986) A Conception of Adult Development, „American Psychologist”, nr 41(1), s. 3–13, https://doi.org/10.1037//0003-066X.41.1.3.
Google Scholar

Littman L. (2018) Parent Reports of Adolescents and Young Adults Perceived to Show Signs of a Rapid Onset of Gender Dysphoria, „PLoS One”, nr 13(8): e0202330, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202330.
Google Scholar

Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar

Malewski M. (2013) O „polityczności” andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 68(1), s. 9–23.
Google Scholar

Malewski M. (2016) O granicach andragogiki i granicach w andragogice, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 19(3[75]), s. 9–39.
Google Scholar

Marciniak Ł. (2008) Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 4(2), s. 1–141, https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.2.02.
Google Scholar

Marianowska A. (2013) Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta, „Edukacja Dorosłych”, nr 68(1), s. 91–104.
Google Scholar

Marianowska A. (2017) Transmisja młodości w dorosłość, „Edukacja Dorosłych”, nr 76(1), s. 101–111.
Google Scholar

Mazurek E. (2013) Choroba w rodzinie. Zastosowanie metodologii teorii ugruntowanej do analizy funkcjonowania rodziny w sytuacji choroby, „Family Forum”, nr 3, s. 25–39.
Google Scholar

Melosik Z., Szkudlarek T. (1998) Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Mignolo W. D. (2009) Epistemic Disobedience, Independent Thought and Decolonial Freedom, „Theory, Culture & Society”, nr 26(7–8), s. 159–181, https://doi.org/10.1177/0263276409349275.
Google Scholar

Mikhaylova O. (2025) Emerging Adulthood. Prediction by Markers of Adulthood and Associations with Health in a Russian Sample, „Frontiers in Public Health”, nr 13: 1542170, https://doi.org/10.3389/fpubh.2025.1542170.
Google Scholar

Miller P. (2010) Konstruowanie tożsamości ratownika górskiego. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 6(1), s. 1–121, https://doi.org/10.18778/1733-8069.6.1.02.
Google Scholar

Muszyński M. (2023) Trzy wymiary całożyciowego uczenia się – na przykładzie gerontologii edukacyjnej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 122(3), s. 221–231.
Google Scholar

Muszyński M. (2024) Uczenie się „stawania się” osobą starą, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-419-8.
Google Scholar

Nowosad I., Śliwerski B. (2025) Strategie, przepływy i bariery reform szkolnych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

OECD (1996) Lifelong Learning for All, Paris, OECD.
Google Scholar

Ormanty S. (2004) Człowiek jako istota osobowa w świetle antropologii biblijnej, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, nr 57(1), s. 35–44, https://doi.org/10.21906/rbl.479.
Google Scholar

Orrin K. (1982) Meaning Lag in the Information Society, „Journal of Communication”, nr 32(2), s. 56–66, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1982.tb00495.x.
Google Scholar

Padgett D. K. (2004) Coming of Age. Theoretical Thinking, Social Responsibility, and a Global Perspective in Qualitative Research w: The Qualitative Research Experience, D. K. Padgett (red.), Belmont, CA, Wadsworth, s. 297–315.
Google Scholar

Pluskota A., Staszewicz M. (2014) Całożyciowe uczenie się drogą do inkluzji społecznej. Nieco rozważań krytycznych, „Interdisciplinary Studies in Education & Society”, nr 17(2), s. 39–53.
Google Scholar

Przybył I. (2022) Proces doboru matrymonialnego a decyzje prokreacyjne w perspektywie socjologicznej w: Rodzina – wyzwania na XXI wiek, M. A. Michalski (red.), Warszawa, Zakład Wydawnictw Statystycznych, s. 101–117.
Google Scholar

Przybylska E. (2018) Uniwersalizm w kalejdoskopie kultur. W sprawie edukacji globalnej dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, nr 25, s. 67–80, https://doi.org/10.12775/RA.2018.04.
Google Scholar

Ritzer G. (2005) Makdonaldyzacja społeczeństwa, tłum. L. Stawowy, Warszawa, Wydawnictwo Literackie Muza SA.
Google Scholar

Roguska B. (2025) Deklarowane wartości i cele życiowe młodych Polaków, Warszawa, CBOS.
Google Scholar

Rotella A., Varnum M. E. W., Sng O., Grossmann I. (2021) Increasing Population Densities Predict Decreasing Fertility Rates over Time. A 174-nation Investigation, „American Psychologist”, nr 76(6), s. 933–946, https://doi.org/10.1037/amp0000862.
Google Scholar

Sheridan C., Redmacher R. (2008) Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, tłum. A. Dodziuk, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia.
Google Scholar

Skirbekk V., Tamnes C. K., Júlíusson P. B., Jugessur A., von Soest T. (2025) Diverging Trends in the Age of Social and Biological Transitions to Adulthood, „Advances in Life Course Research”, nr 65: 100690, https://doi.org/10.1016/j.alcr.2025.100690.
Google Scholar

Solarczyk-Ambrozik E. (2016) Zmiany we wzorach przebiegu karier a całożyciowe uczenie się w: Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 31–48.
Google Scholar

Solarczyk-Szwec H. (2015) Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 119–134, https://doi.org/10.12775/RA.2015.006.
Google Scholar

Stopińska-Pająk A. (2009) „Szkoła starości” – być, aby się uczyć, „Chowanna”, nr 2, s. 11–23, https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2009.33.02.
Google Scholar

Stopińska-Pająk A. (2015) Polskie tradycje instytucji edukacji dorosłych w kontekście uczenia się całożyciowego, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 289–300, https://doi.org/10.12775/RA.2015.017.
Google Scholar

Stopińska-Pająk A. (2024) Edukacja dorosłych w drodze ku zrównoważonemu rozwojowi w kontekście wyzwań antropocenu, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 25, s. 387–400, https://doi.org/10.61824/dma.vi25.740.
Google Scholar

Szarota Z. (2015) Uczenie się starości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(72), s. 23–36.
Google Scholar

Szarota Z. (2019) Priorytety i funkcje społeczne edukacji w starości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030, „E-mentor”, nr 78(1), s. 46–53, https://doi.org/10.15219/em78.1399.
Google Scholar

Ślęzak I. (2009) Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 5(1), s. 1–20, https://doi.org/10.18778/1733-8069.5.1.02.
Google Scholar

Umar M., Xu Y., Mirza S. S. (2021) The Impact of Covid-19 on Gig Economy, „Economic Research – Ekonomska Istraživanja”, nr 34(1), s. 2284–2296, https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1862688.
Google Scholar

Wieczorek B. (2017) Homoseksualizm, Warszawa, FrondaPL.
Google Scholar

Wilterdink N. (1993) The European Ideal. An Examination of European and National Identity, „European Journal of Sociology”, nr 34(1), s. 119–136, https://doi.org/10.1017/S0003975600006585.
Google Scholar

Włoch R., Śledziewska K., Rożynek S. (2025) Who’s Afraid of Automation? Examining Determinants of Fear of Automation in Six European Countries, „Technology in Society”, nr 81: 102782, https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102782.
Google Scholar

World Bank (2003) Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy. Challenges for Developing Countries – A World Bank Report, Washington DC, The World Bank.
Google Scholar

Zieliński J. (2024) Przeciążenie informacyjne we współczesnym procesie edukacyjnym człowieka, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, nr XIV–XV, s. 114–128, https://doi.org/10.15584/kpe.2024.7.
Google Scholar

Al Jazeera (2025) Banksy Mural Shows Judge Beating Protester Amid Palestine Action Crackdown, https://www.aljazeera.com/news/2025/9/8/banksy-mural-shows-judge-beating-protester-amid-palestine-action-crackdown (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Allen A. (2025) The COVID “Contrarians” Are in Power. We Still Haven’t Hashed out Whether They Were Right, KFF Health News, https://kffhealthnews.org/news/article/covid-contrarians-jay-bhattacharya-nih-stanford-pandemic-inquiry/ (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Altmetric (2018) 2018 Altmetric Top 100 – Dataset, (zbiór danych), Figshare, https://altmetric.figshare.com/articles/dataset/2018_Altmetric_Top_100_-_dataset/7441304 (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Europejski Bank Centralny (2025) Podstawy: Dbamy o stabilność cen i bezpieczeństwo Waszych pieniędzy, Europejski Bank Centralny, https://www.ecb.europa.eu/ecb/html/index.pl.html (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Erwin W. K. (2019) The Fallacy of Rapid Onset Gender Dysphoria and the Importance of Calling out Sloppy Science, NeuroClastic, https://neuroclastic.com/rogd-rapid-onset-gender-dysphoria/ (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Fray K. (2023) College of Psychologists of Ontario to Jordan Peterson: Undergo Reeducation or Lose Your License, https://www.thefire.org/news/college-psychologists-ontario-jordan-peterson-undergo-reeducation-or-lose-your-license (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Kay J. (2019) An Interview with Lisa Littman, who Coined the Term “Rapid Onset Gender Dysphoria”, Quillette, https://quillette.com/2019/03/19/an-interview-with-lisa-littman-who-coined-the-term-rapid-onset-gender-dysphoria/ (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Kernagis D., Ford K. (2023) Episode 151: John Ioannidis Talks about the Bungled Response to COVID-19, (Audio podcast episode) w: STEM-Talk, Institute for Human & Machine Cognition (IHMC), https://www.ihmc.us/stemtalk/episode-151/ (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji Społecznej (b.d. a) Common Foreign and Security Policy, Komisja Europejska, https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/common-foreign-and-security-policy_en (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji Społecznej (b.d. b) Europejski semestr, Komisja Europejska, https://commission.europa.eu/business-economy-euro/european-semester_pl (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji Społecznej (b.d. c) NextGenerationEU: silniejsza i bardziej odporna Europa, Komisja Europejska, https://next-generation-eu.europa.eu/index_pl (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Marsh S. (2019) Cambridge University Rescinds Jordan Peterson Invitation, „The Guardian”, https://www.theguardian.com/education/2019/mar/20/cambridge-university-rescinds-jordan-peterson-invitation (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

„Monika Płatek” (2024) Wikicytaty/Wikiquote, https://pl.wikiquote.org/wiki/Monika_Płatek (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Mouser J. (2021) UPDATE: Televangelist’s Media Network Fined Again for the Same COVID Conspiracy Violations / Christian Media Network Banned from YouTube, ChurchLeaders, https://churchleaders.com/news/393699-youtube-christian-media-network.html (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Murray K., Blackburn L. H., Mackenzie L. (2021) Hate Crime and Public Order Bill: Stage 2 Briefing. The Need for Tailored Freedom of Expression Protection for Transgender Identity (briefing paper), https://murrayblackburnmackenzie.org/wp-content/uploads/2021/01/mbm-stage-2-briefing-on-hate-crime-bill-31-january-2021-1.pdf (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Rada Ministrów (2013) Uchwała nr 160/2013. Perspektywa uczenia się przez całe życie, Warszawa, https://kwalifikacje.gov.pl/download/Uczenie_sie_przez_cale_zycie/Perspektywa_uczenia_sie_przez_cale_zycie.pdf (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Reuters (2021) Poland Summons UK Ambassador after Right-Wing Writer Refused Entry, Reuters, https://www.reuters.com/world/europe/poland-summons-uk-ambassador-after-right-wing-writer-refused-entry-2021-10-04/ (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Sakowski Ł. (2024) Magdalena Środa nominowana do Biologicznej Bzdury Roku 2023, To Tylko Teoria, https://www.totylkoteoria.pl/magdalena-sroda-biologiczna-bzdura-2023/ (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Sądeczanin.info (2024) Zlikwidują prace licencjackie? Wszystko przez sztuczną inteligencję, https://sadeczanin.info/rozmaitosci/zlikwiduja-prace-licencjackie%3F-wszystko-przez-sztuczna-inteligencje (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Skidelsky E. (2023) Covid Scientist Sunetra Gupta Talks to Us about Campaign to Smear Her, Committee for Academic Freedom, https://afcomm.org.uk/2023/11/17/covid-scientist-sunetra-gupta-talks-to-us-about-campaign-to-smear-her/ (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Słownik Języka Polskiego PWN (b.d.) Krytycyzm, https://sjp.pwn.pl/sjp/krytycyzm;2565061.html (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Traktat o Unii Europejskiej (1992) Art. 1. Maastricht, Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/traktat-o-unii-europejskiej-maastricht-1992-02-07-17099465/art-1 (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Unia Europejska (2016) Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (2016/C 202/02). Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 202, 7.6.2016, s. 389–405, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:12016P/TXT (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Urząd Publikacji Unii Europejskiej (2021) Pierwszeństwo prawa europejskiego, EUR-Lex, ­https://eur-lex.europa.eu/PL/legal-content/summary/precedence-of-european-law.html (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Walker J. (2024) Former Harvard Professor Blasts University over COVID, Claims “Truth Can Get You Fired”, The National Desk / ABC3340, https://abc3340.com/news/nation-world/former-harvard-professor-blasts-university-over-covid-claims-truth-can-get-you-fired-martin-kulldorff-great-barrington-declaration-coronaviruspandemic-vaccines-vax-stanford-boston-cambridge-public-health-freedom (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Wikipedia (2025) [hasło:] Rapid-onset Gender Dysphoria Controversy, https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid-onset_gender_dysphoria_controversy (dostęp: 27.09.2025).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-12-19

Jak cytować

Muszyński, M. (2025). O cieniach całożyciowego uczenia się w edukacji dorosłych. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 21(2), 170–191. https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.12