The Awareness of Abortion in the Family as a Factor Shaping the Biographical Experience of an Adult Woman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.08

Keywords:

abortion, family relation, biographical experience, self-development

Abstract

The article analyses the social context of abortion and its impact on family relations. The purpose of the research, carried out in a qualitative approach, is to capture the subtle aspects of abortion as an event that affects the quality of a family’s functioning. A detailed aspect of the research refers to abortion as a factor shaping the adult daughter’s biographical experiences and her relationship with her parents. The text discusses the structure of categories generated from the research material, as well as two aspects of the subject matter, which include: abortion as a biographical experience, and the importance of the awareness of the fact of a sibling’s abortion for the quality of the Narrator’s family relationships. The research conclusion draws attention to the social and existential dimension of the abortion experience, as well as its importance in stimulating the Narrator’s self-creative work on her spiritual development

Author Biographies

Arkadiusz Wąsiński, Uniwersytet Łódzki

Arkadiusz Wąsiński is a postdoctoral fellow employed as a professor at the University of Lodz. Since 2020, he has been serving as Vice-Dean for Educational Quality at the Faculty of Education Sciences of the University of Lodz. He develops his scientific and research interests primarily in the area of adult self-creation as an existentially momentous biographical experience, and in this context, self-creation for parenthood and existential problems of aging and old age. Honored with the “Award for Outstanding Monograph” in 2019 by the Board of Directors of the Academic Andragogical Society.

Kamila Rzosińska, Centrum Psychologiczno-Pedagogiczne Futurum w Łodzi

Kamila Rzosińska has a master’s degree in special education. She is also a specialist in human resources management and a behavioral therapist. Since 2004, she has been working with children with autism spectrum disorder and intellectual disabilities as well as their families. Currently, she is employed at the Futurum Psychological and Pedagogical Center in Lodz as a substantive coordinator. Her scientific and research interests are related to self-creation processes and biographical learning.

References

Bednarz-Łuczewska P., Łuczewski M. (2012) Podejście biograficzne w: Badania jakościowe, t. 2, Metody i narzędzia, D. Jemielniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 91–110.
Google Scholar

Bogdan R. C., Biklen S. K. (2007) Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods, 5th ed., Boston, Allyn & Bacon.
Google Scholar

Ciepły F. (2014) Aborcja eugeniczna a dyskryminacja osób niepełnosprawnych, „Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych”, nr 2, s. 71–87.
Google Scholar

Ciżyńska A. (2017) Życie dziecka kontra prawo do samostanowienia, czyli kilka uwag o relacji aborcji i prawa konstytucyjnego, „Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ”, nr 2, s. 22–35.
Google Scholar

Cox M. J., Paley B. (2003) Understanding Families as Systems, „Current Directions in Psychological Science”, nr 12(5), s. 193–196, https://doi.org/10.1111/1467-8721.01259
Google Scholar

Crawley S. L., Willman R. K., Clark L., Walsh C. (2009) Making Women the Subjects of the Abortion Debate: A Class Exercise that Moves Beyond „Pro-Choice” and „Pro-Life”, „Feminist Teacher”, nr 19(3), s. 227–240, https://doi.org/10.1353/ftr.0.0051
Google Scholar

Denzin N. K. (2007) Grounded Theory and the Politics of Interpretation w: The SAGE Handbook of Grounded Theory, A. Bryant, K. Charmaz (red.), s. 454–471, https://doi.org/10.4135/9781848607941.n21
Google Scholar

Desperak I. (2003) Antykoncepcja, aborcja i… eutanazja. O upolitycznieniu praw reprodukcyjnych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 30, s. 193–207.
Google Scholar

Filipiuk Ł. (2023) O możliwości dialogu środowisk pro-life i pro-choice w kwestii życia poczętego, „Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła”, nr 2(162), s. 35–51, https://doi.org/10.58324/s.323
Google Scholar

Grabowska M. (2023) W stronę nowej podmiotowości politycznej. Protesty aborcyjne, teoria społecznej reprodukcji i procesy demokratyzacji, „Przegląd Socjologiczny”, nr 72(3), s. 39–67, https://doi.org/10.26485/PS/2023/72.3/2
Google Scholar

Harrington P. V. (1971) Human Life and Abortion, „The Catholic Lawyer”, nr 17(1), s. 11–44.
Google Scholar

Jankowski J., Awtuch A., Rusiecka B. (2017) The Survivors. The Category of Survivors and its Various Forms, „Psychoonkologia”, nr 21(3), s. 113–134, https://doi.org/10.5114/pson.2017.77299
Google Scholar

Konecki K. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Król M. (2014) Założenia aksjologiczne oraz warianty dyskursu aborcyjnego, „Studia Prawno- Ekonomiczne”, nr 92, s. 103–127.
Google Scholar

Krupa R. (1997) Doświadczenie aborcji w relacjach mężczyzn, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr XXV(2), s. 105–121.
Google Scholar

Lalak D. (2010) Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie Żak.
Google Scholar

Lewandowska-Tarasiuk E., Lichański J. Z., Mossakowska B. (2016) Terapia słowem, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska.
Google Scholar

Lichtman M. (2014) Qualitative Research for the Social Sciences, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, DC, Sage Publications Inc.
Google Scholar

Ney P. G. (1983) A Consideration of Abortion Survivors, „Child Psychiatry & Human Development”, nr 13(3), s. 168–179, https://doi.org/10.1007/BF00705857
Google Scholar

Ney P. G. (1997) Deeply Damaged: An Explanation for the Profound Problems Arising from Infant Abortion and Child Abuse, Victoria [Canada], Pioneer Publishing.
Google Scholar

Ney P. G., Sheils C. K., Gajowy M. (2010) Post-Abortion Survivor Syndrome: Signs and Symptoms, „Journal Prenatal Perinatal Psychol Health”, nr 25, s. 107–129.
Google Scholar

Nowak-Dziemianowicz M. (2007) Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany w: Narracja – Krytyka – Zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, E. Kurantowicz, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW, s. 13–24.
Google Scholar

Ostaszewska A. (2014) Wprowadzenie do auto/biografii. Refleksja badaczki doświadczeń biograficznych kobiet. Perspektywa feministyczna w: Badanie biografii – źródła, metody, konteksty, R. Skrzyniarz, E. Krzewska, W. Zgłobicka-Gierut (red.), Lublin, Wydawnictwo Episteme, s. 53–68.
Google Scholar

Patton M. Q. (2015) Qualitative Research and Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice, 4th ed., Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, DC, Sage Publication Inc.
Google Scholar

Picker E. (2007) Godność człowieka a życie ludzkie. Rozbrat dwóch fundamentalnych wartości jako wyraz narastającej relatywizacji człowieka, tłum. J. Merecki, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Poglądowa P., Frączek P., Jabłońska M., Pawlikowski J. (2013) Medyczne, etyczne, prawne i społeczne aspekty badań prenatalnych w Polsce, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, nr 2, s. 103–109.
Google Scholar

Pupavac M. (2022) I Think, I Feel, I Decide: The Polish Struggle for Reproductive Rights, „Slavia Meridionalis”, nr 22, s. 1–13, https://doi.org/10.11649/sm.2879
Google Scholar

Rosół A. (2017) Dispute about Europe. National or European State?, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia”, nr 14, s. 205–213, https://doi.org/10.16926/fil.2017.14.08
Google Scholar

Silverman D. (2008) Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Singer P. (2007) Etyka praktyczna, tłum. A. Sagan, Warszawa, Książka i Wiedza.
Google Scholar

Skibińska E. (2006) Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
Google Scholar

Solarczyk-Szwec H. (2015) Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, nr 22, s. 119–133, https://doi.org/10.12775/RA.2015.006
Google Scholar

Stankiewicz W. (2010) Kwestie aborcji i eutanazji w kontekście prawa do życia, „Studia Gdańskie”, nr 27, s. 203–222.
Google Scholar

Szczepaniec M. (2013) Etyczne i prawne aspekty dopuszczalności aborcji ze względów eugenicznych, „Białostockie Studia Prawnicze”, nr 13, s. 77–84, https://doi.org/10.15290/bsp.2013.13.07
Google Scholar

Szuryga-Kołacz M. (2013) Wpływ aborcji na relację małżeńską i rodzinną, „Rozprawy Społeczne”, nr VII(2), s. 126–131.
Google Scholar

Szymczyk M. (2008) Singer pokonany?, „Diametros”, nr 15, s. 94–96.
Google Scholar

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (2022) Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy. Wybrane zagadnienia, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2014) Enklawy i eksklawy aborcyjne – dynamika i źródło zmian, „Opuscula Sociologica”, nr 2, s. 31–41.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2011) Aborcja między ideologią a doświadczeniem indywidualnym: monografia zjawiska, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/7525-538-6
Google Scholar

Woronowicz B. T. (1998) Alkoholizm jest chorobą, Warszawa, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Google Scholar

Bans-Akutey A., Tiimub B. M. (2021) Triangulation in Research, „Academia Letters”, https://doi.org/10.20935/AL3392
Google Scholar

Published

2024-10-10

How to Cite

Wąsiński, A., & Rzosińska, K. (2024). The Awareness of Abortion in the Family as a Factor Shaping the Biographical Experience of an Adult Woman. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 107–125. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.08