Introduction. Communality as a Value in Education for Art. and through Art in Interdisciplinary Discourse
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.01Keywords:
aesthetic education, art, values, communalityAbstract
The text introduces the issue of communal values in education for art and through art. Positions of representatives of social and humanistic sciences are discussed, emphasizing the interdisciplinary nature of the problem. The axiological perspective constituted the starting point for formulating the title of this edition.
References
Olbrycht K. (1987) Sztuka w działaniach pedagoga, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Olcoń-Kubicka A. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Sajdak A. (red.) (2004) Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
Google Scholar
Samoraj M. (2023) Działalność Ireny Wojnar na forum organizacji międzynarodowych InSEA i UNESCO, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 267, nr 1, s. 91–104.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2023-1.7
Sztabiński G. (2017) Wspólnotowość a indywidualizm w sztuce i w wychowaniu estetycznym w: Różnorodni przez sztukę. Edukacja artystyczna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, Zalewska-Pawlak M., Sasin M. (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wojnar I. (1984) Sztuka jako podręcznik życia, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar
Wojnar I. (2000) Humanistyczne intencje wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Zalewska-Pawlak M., Sasin M. (red.) (2017) Różnorodni przez sztukę. Edukacja artystyczna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Ziołowicz A. (2011) Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu, Księgarnia Akademicka.
Google Scholar