Sense of Community as a Value of Aesthetic Education in the European Tradition
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.04Keywords:
pedagogical European tradition, sense of community and art, Friedrich Schiller, Herbert ReadAbstract
This paper discusses the issue of the sense of community as a value of the aesthetic education theory. The topic refers to the still ongoing search for permanent references to the European cultural heritage. The author poses a question about how inspiring and permanent are the traditions of the European sense of community created by Friedrich Schiller and Herbert Read. They both proposed a visionary perspective of the “aesthetic state” or “saving the humankind through art”. They worked in different historical eras but they both made an attempt to overcome the unfavorable civilizational conditions of their times. They created a different but related category of describing the sense of community, i.e. the “I-We” co-dependency. This paper contains the analysis of their views with the emphasis on the variety of accents in the understanding of the sense of community. In the summary, the author discusses the relevance of their ideas.
References
Chmielewska K. (2004) Podmiot jako utopia estetyczna: „Listy o wychowaniu estetycznym człowieka” Friedricha Schillera a „Dziennik” Witolda Gombrowicza, „Pamiętnik Literacki”, no. 4, pp. 7–16.
Google Scholar
Cybal-Michalska A. (2005) Edukacyjna przestrzeń orientacji proeuropejskiej in: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, A. Sajdak (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 69–80.
Google Scholar
Genari M. (2007) L’educazione estetica, ed. 6, Milano, Editore Strumenti Bompiani.
Google Scholar
Glinkowski W. (2008) Transcendencja codzienności. Miejsca – spotkania – obsesje, Łódź, Wydawnictwo Fundacja ANIMA.
Google Scholar
Negri A. (1991) Educazione ed integrazione estetica w: L’educazione estetica oggi, G. Sforza (ed.), Roma, Bulzoni Editore, pp. 36–53.
Google Scholar
Nowotniak J. (2005) Przestrzenie ambiwalencji kulturowej w polskiej rzeczywistości edukacyjnej in: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, A. Sajdak (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 59–66.
Google Scholar
Olbrycht K. (2019) Edukacja kulturalna jako edukacja wzrastania w człowieczeństwie, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Pankowska K. (red.) (2010) Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Pankowska K. (2010) Wstęp. Wychowanie estetyczne dziś – nowa rzeczywistość, nowe zadania in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 9–19.
Google Scholar
Piejka A. (2009) Europejski sposób bycia człowiekiem. Komitet Prognoz „Polska 2000Plus”, „Ruch Pedagogiczny”, no. 1–2, pp. 89–94.
Google Scholar
Piejka A. (2010) Sprawozdanie z konferencji „Osobowa tożsamość Europejczyka”, Mądralin 1–2 grudnia 2009, „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1, pp. 178–188.
Google Scholar
Piejka A. (2023) Kultura pokoju w myśli pedagogicznej Ireny Wojnar. Główne inspiracje, „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1(267), pp. 47–63.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2023-1.4
Prokopiuk J. (2011) Utopia i profecja, czyli dwie dusze Friedricha Schillera. Wstęp in: Pisma teoretyczne : „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka” i inne rozprawy, F. Schiller, trans. J. Prokopiuk, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia, pp. 5–39.
Google Scholar
Read H. (1958) Education Through Art, London, Faber and Faber, 1958.
Google Scholar
Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, trans. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Ossolineum.
Google Scholar
Sajdak A. (red.) (2005) Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Schiller F. (1954), On the Aesthetic Education of Man, trans. Reginald Snell, New Haven: Yale University Press.
Google Scholar
Torowska J. (2010) Aktualność koncepcji wychowania przez sztukę Herberta Reada in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 51–65.
Google Scholar
Volpicelli I. (2001) Modelli e teorie dell’educzaione nella pedagogia dell’Ottocento, Napoli, Editore Tecnodid.
Google Scholar
Wojnar I. (1976) Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Wojnar I. (1976) Wizja człowieka uskrzydlonego. Wstęp in: Wychowanie przez sztukę, H. Read, trans. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków, Ossolineum, pp. 9–15.
Google Scholar
Wojnar I. (2010) Wychowanie estetyczne dziś. W czterdziestą rocznicę śmierci Herberta Reada in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 15–22.
Google Scholar
Wojnar I. (2016) Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar
Zalewska-Pawlak M. (2001) Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Ziołowicz A. (2011) Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu, Kraków, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
SGH (2024) Wartości Unii Europejskiej – renesans czy kryzys?, strona internetowa konferencji, https://www.sgh.waw.pl/wydarzenia/wartosci-unii-europejskiej-renesans-czy-kryzys (access: 14.05.2024).
Google Scholar

The journal's website, created and edited by the NOWiS Editorial Team on the Index Copernicus platform: 

