Sense of Community as a Value of Aesthetic Education in the European Tradition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.04

Keywords:

pedagogical European tradition, sense of community and art, Friedrich Schiller, Herbert Read

Abstract

This paper discusses the issue of the sense of community as a value of the aesthetic education theory. The topic refers to the still ongoing search for permanent references to the European cultural heritage. The author poses a question about how inspiring and permanent are the traditions of the European sense of community created by Friedrich Schiller and Herbert Read. They both proposed a visionary perspective of the “aesthetic state” or “saving the humankind through art”. They worked in different historical eras but they both made an attempt to overcome the unfavorable civilizational conditions of their times. They created a different but related category of describing the sense of community, i.e. the “I-We” co-dependency. This paper contains the analysis of their views with the emphasis on the variety of accents in the understanding of the sense of community. In the summary, the author discusses the relevance of their ideas.

Author Biography

Mirosława Zalewska-Pawlak, University of Łódź

Mirosława Zalewska-Pawlak – prof. Ph.D., employed at the Department of Artistic Education and Pedagogy of Creativity at the Faculty of Educational Sciences of the University of Lodz. She specializes in historical and comparative research on the theory of aesthetic education. She published the results of her research in Polish and Italian publishing houses, and edited periodically published collective monographs on Art and Education. Author of the triptych: Wychowanie estetyczne dziecka w wieku przedszkolnym. Geneza i rozwój problematyki w polskiej teorii pedagogicznej (1988); Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna (2001); Sztuka i wychowanie w XXI wieku. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu (2017).

References

Chmielewska K. (2004) Podmiot jako utopia estetyczna: „Listy o wychowaniu estetycznym człowieka” Friedricha Schillera a „Dziennik” Witolda Gombrowicza, „Pamiętnik Literacki”, no. 4, pp. 7–16.
Google Scholar

Cybal-Michalska A. (2005) Edukacyjna przestrzeń orientacji proeuropejskiej in: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, A. Sajdak (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 69–80.
Google Scholar

Genari M. (2007) L’educazione estetica, ed. 6, Milano, Editore Strumenti Bompiani.
Google Scholar

Glinkowski W. (2008) Transcendencja codzienności. Miejsca – spotkania – obsesje, Łódź, Wydawnictwo Fundacja ANIMA.
Google Scholar

Negri A. (1991) Educazione ed integrazione estetica w: L’educazione estetica oggi, G. Sforza (ed.), Roma, Bulzoni Editore, pp. 36–53.
Google Scholar

Nowotniak J. (2005) Przestrzenie ambiwalencji kulturowej w polskiej rzeczywistości edukacyjnej in: Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, A. Sajdak (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 59–66.
Google Scholar

Olbrycht K. (2019) Edukacja kulturalna jako edukacja wzrastania w człowieczeństwie, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Pankowska K. (red.) (2010) Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar

Pankowska K. (2010) Wstęp. Wychowanie estetyczne dziś – nowa rzeczywistość, nowe zadania in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 9–19.
Google Scholar

Piejka A. (2009) Europejski sposób bycia człowiekiem. Komitet Prognoz „Polska 2000Plus”, „Ruch Pedagogiczny”, no. 1–2, pp. 89–94.
Google Scholar

Piejka A. (2010) Sprawozdanie z konferencji „Osobowa tożsamość Europejczyka”, Mądralin 1–2 grudnia 2009, „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1, pp. 178–188.
Google Scholar

Piejka A. (2023) Kultura pokoju w myśli pedagogicznej Ireny Wojnar. Główne inspiracje, „Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1(267), pp. 47–63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2023-1.4

Prokopiuk J. (2011) Utopia i profecja, czyli dwie dusze Friedricha Schillera. Wstęp in: Pisma teoretyczne : „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka” i inne rozprawy, F. Schiller, trans. J. Prokopiuk, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia, pp. 5–39.
Google Scholar

Read H. (1958) Education Through Art, London, Faber and Faber, 1958.
Google Scholar

Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, trans. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Ossolineum.
Google Scholar

Sajdak A. (red.) (2005) Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Schiller F. (1954), On the Aesthetic Education of Man, trans. Reginald Snell, New Haven: Yale University Press.
Google Scholar

Torowska J. (2010) Aktualność koncepcji wychowania przez sztukę Herberta Reada in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 51–65.
Google Scholar

Volpicelli I. (2001) Modelli e teorie dell’educzaione nella pedagogia dell’Ottocento, Napoli, Editore Tecnodid.
Google Scholar

Wojnar I. (1976) Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Wojnar I. (1976) Wizja człowieka uskrzydlonego. Wstęp in: Wychowanie przez sztukę, H. Read, trans. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków, Ossolineum, pp. 9–15.
Google Scholar

Wojnar I. (2010) Wychowanie estetyczne dziś. W czterdziestą rocznicę śmierci Herberta Reada in: Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, K. Pankowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 15–22.
Google Scholar

Wojnar I. (2016) Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar

Zalewska-Pawlak M. (2001) Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Ziołowicz A. (2011) Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu, Kraków, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

SGH (2024) Wartości Unii Europejskiej – renesans czy kryzys?, strona internetowa konferencji, https://www.sgh.waw.pl/wydarzenia/wartosci-unii-europejskiej-renesans-czy-kryzys (access: 14.05.2024).
Google Scholar

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Zalewska-Pawlak, M. (2024). Sense of Community as a Value of Aesthetic Education in the European Tradition. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 41–51. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.04