Wprowadzenie. Wspólnotowość jako wartość edukacji do sztuki i przez sztukę w dyskursie interdyscyplinarnym
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.01Słowa kluczowe:
edukacja estetyczna, sztuka, wartości, wspólnotowośćAbstrakt
Tekst wprowadza w problem wspólnotowych wartości w wychowaniu do sztuki i przez sztukę. Zaprezentowano stanowiska przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych, co podkreśla interdyscyplinarny charakter przedstawionego problemu. Perspektywa aksjologiczna stanowiła wyjściowy motyw badawczy do sformułowania tematu prezentowanego numeru.
Bibliografia
Olbrycht K. (1987) Sztuka w działaniach pedagoga, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Olcoń-Kubicka A. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Sajdak A. (red.) (2004) Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
Google Scholar
Samoraj M. (2023) Działalność Ireny Wojnar na forum organizacji międzynarodowych InSEA i UNESCO, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 267, nr 1, s. 91–104.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2023-1.7
Sztabiński G. (2017) Wspólnotowość a indywidualizm w sztuce i w wychowaniu estetycznym w: Różnorodni przez sztukę. Edukacja artystyczna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, Zalewska-Pawlak M., Sasin M. (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wojnar I. (1984) Sztuka jako podręcznik życia, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar
Wojnar I. (2000) Humanistyczne intencje wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar
Zalewska-Pawlak M., Sasin M. (red.) (2017) Różnorodni przez sztukę. Edukacja artystyczna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Ziołowicz A. (2011) Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu, Księgarnia Akademicka.
Google Scholar