Wprowadzenie. Wspólnotowość jako wartość edukacji do sztuki i przez sztukę w dyskursie interdyscyplinarnym
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.01Mots-clés :
edukacja estetyczna, sztuka, wartości, wspólnotowośćRésumé
Tekst wprowadza w problem wspólnotowych wartości w wychowaniu do sztuki i przez sztukę. Zaprezentowano stanowiska przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych, co podkreśla interdyscyplinarny charakter przedstawionego problemu. Perspektywa aksjologiczna stanowiła wyjściowy motyw badawczy do sformułowania tematu prezentowanego numeru.
Références
Olbrycht K. (1987) Sztuka w działaniach pedagoga, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
View in Google Scholar
Olcoń-Kubicka A. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar
Sajdak A. (red.) (2004) Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
View in Google Scholar
Samoraj M. (2023) Działalność Ireny Wojnar na forum organizacji międzynarodowych InSEA i UNESCO, „Kwartalnik Pedagogiczny”, t. 267, nr 1, s. 91–104.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2023-1.7
Sztabiński G. (2017) Wspólnotowość a indywidualizm w sztuce i w wychowaniu estetycznym w: Różnorodni przez sztukę. Edukacja artystyczna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, Zalewska-Pawlak M., Sasin M. (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Wojnar I. (1984) Sztuka jako podręcznik życia, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
View in Google Scholar
Wojnar I. (2000) Humanistyczne intencje wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
View in Google Scholar
Zalewska-Pawlak M., Sasin M. (red.) (2017) Różnorodni przez sztukę. Edukacja artystyczna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Ziołowicz A. (2011) Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu, Księgarnia Akademicka.
View in Google Scholar