„I Hate That School!” On Rejection, Lack of Understanding and How Much Depends on One Person

Authors

  • Iwona Kabzińska Instytut Archeologii i Etnologii PAN

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.09

Keywords:

rejection, school, humiliation, dissimilarity, supersensitivity

Abstract

The story of Krzyś (Chris), which the author reconstructed based on talks with a friend, shows the situation of the “class clown”, the boy suspected of having ADHD whom the doctors were unable to diagnose explicitly for some years. Like many such “Others”, Chris experienced rejection by some of his teachers, peers and their parents and by some members of his own family. Early in life he knew the bitterness of loneliness, lack of understanding, aggression, fear of school, humiliation and helplessness. The story of Chris and his school problems shows how the attitudes of various persons in a school who deal with a child perceived as “different” can vary. How much depends on the particular person, on his or her receptiveness, ability to notice the problems and eagerness to help. The story is also a starting point for reflection on the model of the pupil – teacher relationship in a large school system as well as its alternatives; and more generally – on the functioning of schools in a socjety dominated by a culture of humiliation, hostility and rejection.

Author Biography

Iwona Kabzińska, Instytut Archeologii i Etnologii PAN

Full Professor at the Institute of Archeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences in Warsaw; author of over 200 publications. Main research topics: systemic changes and ways of experiencing them, “mixed world” phenomenon, intercultural dialog, the hypersensitive as a cultural minority and cultural “misfits”, opposition of silence and noise.

References

ANS (2016) Praca dla osób z autyzmem…, „Angora”, 21.08.2016, nr 34, s. 73.
Google Scholar

Andreoli V. (2009) Zrozumieć cierpienie. Aby ból ustąpił radości, tłum. M. Bielawski, Kraków, Wydawnictwo Homini.
Google Scholar

Aron E. (1996) The Highly Sensitive Person, New York, Carol Publishing.
Google Scholar

Bożeński W. (2000) Pęknięty witraż. Człowiek w pułapce globalizmu, Gdańsk, Andromeda.
Google Scholar

Bujak K. (2001) Człowiek zredukowany. Niektóre aspekty wychowania w szkole socjalistycznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne”, z. 36, s. 131–140.
Google Scholar

Cyrulnik B. (2011) Rozmowy o miłości na skraju przepaści, tłum. E. Kaniowska, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Dąbrowski K. b.d., Posłanie do nadwrażliwych. http://wiersze.doktorzy.pl/nadwrazliwi.htpm [dostęp: 01.07.2015].
Google Scholar

Dąbrowski K. (1958) Nerwowość dzieci i młodzieży, Warszawa, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar

Dąbrowski K. (1975a) Trud istnienia, Warszawa, Wiedza i Życie.
Google Scholar

Dąbrowski K. (1975b) Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną, Warszawa, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Google Scholar

Dąbrowski K. (1979) Dezintegracja pozytywna, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Firlej K. (2011) Chcemy szkoły pozwalającej rozwinąć skrzydła w: Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, J. Szomburg (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 97–104.
Google Scholar

Foucault M. (2000) Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Gaulejac V. de (1996) Les Sources de la honte, Paris, Desclée de Brouwer.
Google Scholar

Gleba E. (2010) Dezintegracja psychiczna – wybrane ujęcia, „Current Problems of Psychiatry”, vol. 11(4), s. 389–393.
Google Scholar

Jagiełło E. (2012) Antropolog w organizacji. Zapiski z badań terenowych, „Etnografia Polska”, t. LVI, z. 1–2, s. 157–176.
Google Scholar

Kabzińska I. (2012) Nadwrażliwi – marginalizowana mniejszość kulturowa w: Ciekawość świata, ludzi, kultury… Księga ofiarowana Profesorowi Ryszardowi Kantorowi z okazji czterdziestolecia pracy naukowej, R. Hołda, T. Paleczny (red.), Kraków, Księgarnia Akademia, s. 121–139.
Google Scholar

Kabzińska I. (2013) Czy upokarzanie jest „wszechobecne”?, „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 191–214.
Google Scholar

Klasa ziewających… (2016) Klasa ziewających Einsteinów. Z Marią Mach rozmawia Aleksandra Szyłło, „Gazeta Wyborcza”, 10–11.09.2016, s. 34–35.
Google Scholar

Kossobudzka M. (2015) ADHD. Wychowywać czy leczyć?, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 4–5.
Google Scholar

KZ (2016), Te trudne emocje, „Tele Tydzień”, 27.05.–2.06.2016.
Google Scholar

Limont W. (2014) „Inny świat? Czy nieznany ich własny?” Potencjał rozwojowy, wzmożona pobudliwość psychiczna a zdolności, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 9–27.
Google Scholar

Ojciec Święty Franciszek (2014) Adhortacja Apostolska Evangelii Gaudium. O głoszeniu ewangelii we współczesnym świecie, tłum. K. Stopa, Częstochowa, Edycja Świętego Pawła.
Google Scholar

Pap (2016) Szkoła waży, „metrocafe.pl”, 13.09.2016, s. 2.
Google Scholar

Perzanowski A. (2009) Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa, Wydawnictwo DiG.
Google Scholar

Potulicka E., Rutkowiak J. (2010) Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Poza stadem… (2015) Poza stadem. Z Joanną Węgrzynowską ze stowarzyszenia Bliżej Dziecka rozmawia Aleksandra Szyłło, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 18.07.2015, s. 20–23.
Google Scholar

Raport metodologiczny... (2015) Raport metodologiczny – badania „Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy”, brak red., Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Rydlewski M. (2013) Wszechobecne upokarzanie (na marginesie artykułu Andrzeja Szahaja pod tytułem „Kultura upokarzania”), „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 171–190.
Google Scholar

Solarek L. (2016) Dziewczyna bez ręki, „Angora”, 11.09.2016, nr 37, s. 78–79.
Google Scholar

Srebnicki T. (2015) Bardzo grzeczne dzieci, które chcą, ale nie mogą, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 6–7.
Google Scholar

Szahaj: daliśmy szansę… (2010) Szahaj: daliśmy szansę Friedmanowi, dajmy teraz Myrdalowi. Wywiad z prof. Andrzejem Szahajem (rozmawiał Michał Wróblewski), wywiad został przeprowadzony 30. 06. 2010, http://www.krytykapolityczna.pl/Wywiady/Szahaj/Daliśmy_szanse_Friedmanowi_dajmy. [dostęp: 08.01.2013].
Google Scholar

Szahaj A. (2012) Kultura upokarzania, „Odra”, nr 2, s. 40–43.
Google Scholar

Szkoła szczęśliwszych… (2016) Szkoła szczęśliwszych ludzi. Z Robertem Kwaśnicą rozmawia Robert Siewiorek, „Gazeta Wyborcza”, 7–8.10.2016, s. 30–31.
Google Scholar

Wadowski J. (2011) Problem godności człowieka w cywilizacji naukowo-technicznej, Konferencja „Nauka – Etyka – Wiara”, Dobieszków koło Łodzi, 23–26.06. 2011, s. 257–270; pdf.chfpn.pl/files/?id/plik=471 [dostęp: 12.11.2015].
Google Scholar

Zeff T. (2008) Być nadwrażliwym i przetrwać, tłum. E. Abłamowicz, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Sp. z o.o.
Google Scholar

Zniewolony umysł… (2016) Zniewolony umysł. Z prof. Bogusławem Śliwerskim rozmawiają Maria Hawranek i Szymon Opryszek, „Gazeta Wyborcza”, 15–16.10.2016, s. 11–12.
Google Scholar

Żakowski J. (2013a) Nasza złość plemienna, „Polityka”, nr 7, 13.–19.02.2013, s. 15–17.
Google Scholar

Żakowski J. (2013b) Odkuwanie głów. Szkoła jest wciąż potrzebna, ale nie taka, „Polityka”, nr 20, 15–21.05.2013, s. 16–18.
Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Kabzińska, I. (2017). „I Hate That School!” On Rejection, Lack of Understanding and How Much Depends on One Person. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 135–157. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.09