„Nienawidzę tej szkoły!” O odrzuceniu, niezrozumieniu i o tym, jak wiele zależy od człowieka

Auteurs

  • Iwona Kabzińska Instytut Archeologii i Etnologii PAN

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.09

Mots-clés :

odrzucenie, szkoła, upokorzenie, inność/odmienność, nadwrażliwość

Résumé

Historia Krzysia, odtworzona przez Autorkę na podstawie rozmów z jej koleżanką, pokazuje sytuację „klasowego głupka”. Chłopca z podejrzeniem ADHD, u którego przez kilka lat lekarze nie potrafili postawić jednoznacznej diagnozy. Jak wielu „Innych”, Krzyś doświadczył odrzucenia przez część nauczycieli, rówieśników i ich rodziców oraz niektórych członków rodziny. Wcześnie poznał smak samotności, niezrozumienia, agresji, lęku przed szkołą, upokorzenia, bezradności. Opowieść o Krzysiu i jego szkolnych problemach pokazuje, jak różne mogą być postawy osób związanych ze szkołą wobec dziecka postrzeganego jako „Inny”. Jak wiele zależy od człowieka i jego wrażliwości, umiejętności dostrzegania problemów i chęci spieszenia z pomocą. Opowieść ta jest też punktem wyjścia do refleksji nad modelem relacji uczeń – nauczyciel w szkole masowej i alternatywami dla niego, a także nad funkcjonowaniem szkół w społeczeństwie hołdującym kulturze upokarzania, wrogości i odrzucenia.

Biographie de l'auteur

Iwona Kabzińska, Instytut Archeologii i Etnologii PAN

Profesor zwyczajny w Instytucie Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie; autorka ponad 200 publikacji. Główne tematy badawcze: zmiany systemowe i sposoby ich doświadczania, fenomen „pomieszanego świata”, dialog międzykulturowy, nadwrażliwi jako mniejszość kulturowa i kulturowi „odmieńcy”, opozycja ciszy i hałasu.

Références

ANS (2016) Praca dla osób z autyzmem…, „Angora”, 21.08.2016, nr 34, s. 73.
View in Google Scholar

Andreoli V. (2009) Zrozumieć cierpienie. Aby ból ustąpił radości, tłum. M. Bielawski, Kraków, Wydawnictwo Homini.
View in Google Scholar

Aron E. (1996) The Highly Sensitive Person, New York, Carol Publishing.
View in Google Scholar

Bożeński W. (2000) Pęknięty witraż. Człowiek w pułapce globalizmu, Gdańsk, Andromeda.
View in Google Scholar

Bujak K. (2001) Człowiek zredukowany. Niektóre aspekty wychowania w szkole socjalistycznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne”, z. 36, s. 131–140.
View in Google Scholar

Cyrulnik B. (2011) Rozmowy o miłości na skraju przepaści, tłum. E. Kaniowska, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
View in Google Scholar

Dąbrowski K. b.d., Posłanie do nadwrażliwych. http://wiersze.doktorzy.pl/nadwrazliwi.htpm [dostęp: 01.07.2015].
View in Google Scholar

Dąbrowski K. (1958) Nerwowość dzieci i młodzieży, Warszawa, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych.
View in Google Scholar

Dąbrowski K. (1975a) Trud istnienia, Warszawa, Wiedza i Życie.
View in Google Scholar

Dąbrowski K. (1975b) Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną, Warszawa, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
View in Google Scholar

Dąbrowski K. (1979) Dezintegracja pozytywna, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar

Firlej K. (2011) Chcemy szkoły pozwalającej rozwinąć skrzydła w: Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, J. Szomburg (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 97–104.
View in Google Scholar

Foucault M. (2000) Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar

Gaulejac V. de (1996) Les Sources de la honte, Paris, Desclée de Brouwer.
View in Google Scholar

Gleba E. (2010) Dezintegracja psychiczna – wybrane ujęcia, „Current Problems of Psychiatry”, vol. 11(4), s. 389–393.
View in Google Scholar

Jagiełło E. (2012) Antropolog w organizacji. Zapiski z badań terenowych, „Etnografia Polska”, t. LVI, z. 1–2, s. 157–176.
View in Google Scholar

Kabzińska I. (2012) Nadwrażliwi – marginalizowana mniejszość kulturowa w: Ciekawość świata, ludzi, kultury… Księga ofiarowana Profesorowi Ryszardowi Kantorowi z okazji czterdziestolecia pracy naukowej, R. Hołda, T. Paleczny (red.), Kraków, Księgarnia Akademia, s. 121–139.
View in Google Scholar

Kabzińska I. (2013) Czy upokarzanie jest „wszechobecne”?, „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 191–214.
View in Google Scholar

Klasa ziewających… (2016) Klasa ziewających Einsteinów. Z Marią Mach rozmawia Aleksandra Szyłło, „Gazeta Wyborcza”, 10–11.09.2016, s. 34–35.
View in Google Scholar

Kossobudzka M. (2015) ADHD. Wychowywać czy leczyć?, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 4–5.
View in Google Scholar

KZ (2016), Te trudne emocje, „Tele Tydzień”, 27.05.–2.06.2016.
View in Google Scholar

Limont W. (2014) „Inny świat? Czy nieznany ich własny?” Potencjał rozwojowy, wzmożona pobudliwość psychiczna a zdolności, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 9–27.
View in Google Scholar

Ojciec Święty Franciszek (2014) Adhortacja Apostolska Evangelii Gaudium. O głoszeniu ewangelii we współczesnym świecie, tłum. K. Stopa, Częstochowa, Edycja Świętego Pawła.
View in Google Scholar

Pap (2016) Szkoła waży, „metrocafe.pl”, 13.09.2016, s. 2.
View in Google Scholar

Perzanowski A. (2009) Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa, Wydawnictwo DiG.
View in Google Scholar

Potulicka E., Rutkowiak J. (2010) Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Poza stadem… (2015) Poza stadem. Z Joanną Węgrzynowską ze stowarzyszenia Bliżej Dziecka rozmawia Aleksandra Szyłło, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 18.07.2015, s. 20–23.
View in Google Scholar

Raport metodologiczny... (2015) Raport metodologiczny – badania „Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy”, brak red., Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar

Rydlewski M. (2013) Wszechobecne upokarzanie (na marginesie artykułu Andrzeja Szahaja pod tytułem „Kultura upokarzania”), „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 171–190.
View in Google Scholar

Solarek L. (2016) Dziewczyna bez ręki, „Angora”, 11.09.2016, nr 37, s. 78–79.
View in Google Scholar

Srebnicki T. (2015) Bardzo grzeczne dzieci, które chcą, ale nie mogą, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 6–7.
View in Google Scholar

Szahaj: daliśmy szansę… (2010) Szahaj: daliśmy szansę Friedmanowi, dajmy teraz Myrdalowi. Wywiad z prof. Andrzejem Szahajem (rozmawiał Michał Wróblewski), wywiad został przeprowadzony 30. 06. 2010, http://www.krytykapolityczna.pl/Wywiady/Szahaj/Daliśmy_szanse_Friedmanowi_dajmy. [dostęp: 08.01.2013].
View in Google Scholar

Szahaj A. (2012) Kultura upokarzania, „Odra”, nr 2, s. 40–43.
View in Google Scholar

Szkoła szczęśliwszych… (2016) Szkoła szczęśliwszych ludzi. Z Robertem Kwaśnicą rozmawia Robert Siewiorek, „Gazeta Wyborcza”, 7–8.10.2016, s. 30–31.
View in Google Scholar

Wadowski J. (2011) Problem godności człowieka w cywilizacji naukowo-technicznej, Konferencja „Nauka – Etyka – Wiara”, Dobieszków koło Łodzi, 23–26.06. 2011, s. 257–270; pdf.chfpn.pl/files/?id/plik=471 [dostęp: 12.11.2015].
View in Google Scholar

Zeff T. (2008) Być nadwrażliwym i przetrwać, tłum. E. Abłamowicz, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Sp. z o.o.
View in Google Scholar

Zniewolony umysł… (2016) Zniewolony umysł. Z prof. Bogusławem Śliwerskim rozmawiają Maria Hawranek i Szymon Opryszek, „Gazeta Wyborcza”, 15–16.10.2016, s. 11–12.
View in Google Scholar

Żakowski J. (2013a) Nasza złość plemienna, „Polityka”, nr 7, 13.–19.02.2013, s. 15–17.
View in Google Scholar

Żakowski J. (2013b) Odkuwanie głów. Szkoła jest wciąż potrzebna, ale nie taka, „Polityka”, nr 20, 15–21.05.2013, s. 16–18.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2017-06-30

Comment citer

Kabzińska, I. (2017). „Nienawidzę tej szkoły!” O odrzuceniu, niezrozumieniu i o tym, jak wiele zależy od człowieka. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 135–157. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.09