„Nienawidzę tej szkoły!” O odrzuceniu, niezrozumieniu i o tym, jak wiele zależy od człowieka
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.09Mots-clés :
odrzucenie, szkoła, upokorzenie, inność/odmienność, nadwrażliwośćRésumé
Historia Krzysia, odtworzona przez Autorkę na podstawie rozmów z jej koleżanką, pokazuje sytuację „klasowego głupka”. Chłopca z podejrzeniem ADHD, u którego przez kilka lat lekarze nie potrafili postawić jednoznacznej diagnozy. Jak wielu „Innych”, Krzyś doświadczył odrzucenia przez część nauczycieli, rówieśników i ich rodziców oraz niektórych członków rodziny. Wcześnie poznał smak samotności, niezrozumienia, agresji, lęku przed szkołą, upokorzenia, bezradności. Opowieść o Krzysiu i jego szkolnych problemach pokazuje, jak różne mogą być postawy osób związanych ze szkołą wobec dziecka postrzeganego jako „Inny”. Jak wiele zależy od człowieka i jego wrażliwości, umiejętności dostrzegania problemów i chęci spieszenia z pomocą. Opowieść ta jest też punktem wyjścia do refleksji nad modelem relacji uczeń – nauczyciel w szkole masowej i alternatywami dla niego, a także nad funkcjonowaniem szkół w społeczeństwie hołdującym kulturze upokarzania, wrogości i odrzucenia.
Références
ANS (2016) Praca dla osób z autyzmem…, „Angora”, 21.08.2016, nr 34, s. 73.
View in Google Scholar
Andreoli V. (2009) Zrozumieć cierpienie. Aby ból ustąpił radości, tłum. M. Bielawski, Kraków, Wydawnictwo Homini.
View in Google Scholar
Aron E. (1996) The Highly Sensitive Person, New York, Carol Publishing.
View in Google Scholar
Bożeński W. (2000) Pęknięty witraż. Człowiek w pułapce globalizmu, Gdańsk, Andromeda.
View in Google Scholar
Bujak K. (2001) Człowiek zredukowany. Niektóre aspekty wychowania w szkole socjalistycznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne”, z. 36, s. 131–140.
View in Google Scholar
Cyrulnik B. (2011) Rozmowy o miłości na skraju przepaści, tłum. E. Kaniowska, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
View in Google Scholar
Dąbrowski K. b.d., Posłanie do nadwrażliwych. http://wiersze.doktorzy.pl/nadwrazliwi.htpm [dostęp: 01.07.2015].
View in Google Scholar
Dąbrowski K. (1958) Nerwowość dzieci i młodzieży, Warszawa, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych.
View in Google Scholar
Dąbrowski K. (1975a) Trud istnienia, Warszawa, Wiedza i Życie.
View in Google Scholar
Dąbrowski K. (1975b) Osobowość i jej kształtowanie poprzez dezintegrację pozytywną, Warszawa, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
View in Google Scholar
Dąbrowski K. (1979) Dezintegracja pozytywna, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Firlej K. (2011) Chcemy szkoły pozwalającej rozwinąć skrzydła w: Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, J. Szomburg (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 97–104.
View in Google Scholar
Foucault M. (2000) Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Gaulejac V. de (1996) Les Sources de la honte, Paris, Desclée de Brouwer.
View in Google Scholar
Gleba E. (2010) Dezintegracja psychiczna – wybrane ujęcia, „Current Problems of Psychiatry”, vol. 11(4), s. 389–393.
View in Google Scholar
Jagiełło E. (2012) Antropolog w organizacji. Zapiski z badań terenowych, „Etnografia Polska”, t. LVI, z. 1–2, s. 157–176.
View in Google Scholar
Kabzińska I. (2012) Nadwrażliwi – marginalizowana mniejszość kulturowa w: Ciekawość świata, ludzi, kultury… Księga ofiarowana Profesorowi Ryszardowi Kantorowi z okazji czterdziestolecia pracy naukowej, R. Hołda, T. Paleczny (red.), Kraków, Księgarnia Akademia, s. 121–139.
View in Google Scholar
Kabzińska I. (2013) Czy upokarzanie jest „wszechobecne”?, „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 191–214.
View in Google Scholar
Klasa ziewających… (2016) Klasa ziewających Einsteinów. Z Marią Mach rozmawia Aleksandra Szyłło, „Gazeta Wyborcza”, 10–11.09.2016, s. 34–35.
View in Google Scholar
Kossobudzka M. (2015) ADHD. Wychowywać czy leczyć?, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 4–5.
View in Google Scholar
KZ (2016), Te trudne emocje, „Tele Tydzień”, 27.05.–2.06.2016.
View in Google Scholar
Limont W. (2014) „Inny świat? Czy nieznany ich własny?” Potencjał rozwojowy, wzmożona pobudliwość psychiczna a zdolności, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 9–27.
View in Google Scholar
Ojciec Święty Franciszek (2014) Adhortacja Apostolska Evangelii Gaudium. O głoszeniu ewangelii we współczesnym świecie, tłum. K. Stopa, Częstochowa, Edycja Świętego Pawła.
View in Google Scholar
Pap (2016) Szkoła waży, „metrocafe.pl”, 13.09.2016, s. 2.
View in Google Scholar
Perzanowski A. (2009) Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa, Wydawnictwo DiG.
View in Google Scholar
Potulicka E., Rutkowiak J. (2010) Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Poza stadem… (2015) Poza stadem. Z Joanną Węgrzynowską ze stowarzyszenia Bliżej Dziecka rozmawia Aleksandra Szyłło, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 18.07.2015, s. 20–23.
View in Google Scholar
Raport metodologiczny... (2015) Raport metodologiczny – badania „Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy”, brak red., Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar
Rydlewski M. (2013) Wszechobecne upokarzanie (na marginesie artykułu Andrzeja Szahaja pod tytułem „Kultura upokarzania”), „Etnografia Polska”, t. LVII, z. 1–2, s. 171–190.
View in Google Scholar
Solarek L. (2016) Dziewczyna bez ręki, „Angora”, 11.09.2016, nr 37, s. 78–79.
View in Google Scholar
Srebnicki T. (2015) Bardzo grzeczne dzieci, które chcą, ale nie mogą, „Gazeta Wyborcza”, 23.09.2015, s. 6–7.
View in Google Scholar
Szahaj: daliśmy szansę… (2010) Szahaj: daliśmy szansę Friedmanowi, dajmy teraz Myrdalowi. Wywiad z prof. Andrzejem Szahajem (rozmawiał Michał Wróblewski), wywiad został przeprowadzony 30. 06. 2010, http://www.krytykapolityczna.pl/Wywiady/Szahaj/Daliśmy_szanse_Friedmanowi_dajmy. [dostęp: 08.01.2013].
View in Google Scholar
Szahaj A. (2012) Kultura upokarzania, „Odra”, nr 2, s. 40–43.
View in Google Scholar
Szkoła szczęśliwszych… (2016) Szkoła szczęśliwszych ludzi. Z Robertem Kwaśnicą rozmawia Robert Siewiorek, „Gazeta Wyborcza”, 7–8.10.2016, s. 30–31.
View in Google Scholar
Wadowski J. (2011) Problem godności człowieka w cywilizacji naukowo-technicznej, Konferencja „Nauka – Etyka – Wiara”, Dobieszków koło Łodzi, 23–26.06. 2011, s. 257–270; pdf.chfpn.pl/files/?id/plik=471 [dostęp: 12.11.2015].
View in Google Scholar
Zeff T. (2008) Być nadwrażliwym i przetrwać, tłum. E. Abłamowicz, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Sp. z o.o.
View in Google Scholar
Zniewolony umysł… (2016) Zniewolony umysł. Z prof. Bogusławem Śliwerskim rozmawiają Maria Hawranek i Szymon Opryszek, „Gazeta Wyborcza”, 15–16.10.2016, s. 11–12.
View in Google Scholar
Żakowski J. (2013a) Nasza złość plemienna, „Polityka”, nr 7, 13.–19.02.2013, s. 15–17.
View in Google Scholar
Żakowski J. (2013b) Odkuwanie głów. Szkoła jest wciąż potrzebna, ale nie taka, „Polityka”, nr 20, 15–21.05.2013, s. 16–18.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.