Everyday Educational Life of Younger School Age Students During the SARS-CoV-2 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.07Keywords:
younger school age, everyday educational life, pandemicAbstract
The aim of the article is to reconstruct everyday educational life during the Covid-19 pandemic experienced and subjectively expressed by early childhood education students. Focusing on the child’s perspective is in line with modern studies of childhood, in which it is preferred to know and understand the situation of children with their active participation and based on their narratives (Jarosz 2018). The research material was collected in the course of studies located in the constructivist paradigm assuming that social realities are constantly reconstructed, and the only way to recognize them is to appeal to subjective opinions, experiences and beliefs. Focus group interviews conducted in the third grades of selected schools in Poland were used to articulate students’ own opinions and to reach various emotional states behind verbalized beliefs.
References
Bałachowicz J. (2018/2019) Poznawcze i społeczne wymiary projektowania środowiska skutecznego uczenia się dzieci, “Edukacja Wczesnoszkolna”, no. 4, pp. 7–20.
Google Scholar
Bauman Z. (2009) Niecodzienność nasza codzienna… in: Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, M. Bogunia-Borowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, pp. 77–94.
Google Scholar
Bielska E. (2002) Fenomenologiczne oraz funkcjonalistyczne konteksty codzienności a koncepcja kreatywności jednostki jako postulat edukacyjny w sytuacji zmiany społecznej in: Edukacja a życie codzienne, A. Radziewicz-Winnicki (ed.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 67–81.
Google Scholar
Bonar J., Zbróg Z. (2022) Children’s Experience of Distance Learning – The Everyday Life of First Graders (Dziecięce doświadczanie edukacji zdalnej – codzienność pierwszoklasistów), “Studia z Teorii Wychowania”, v. XIII, no. 2(39), pp. 103–117, https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9262
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9262
Corsaro W. A. (2015) The Sociology of Childhood, Los Angeles, SAGE Publications, https://doi.org/10.4135/9781483399027
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781483399027
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (eds.) (2010) Codzienność w szkole, szkoła w codzienności, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Dukaczewska-Nałęcz A. (1999) Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza in: Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, H. Domański, K. Lutyńska, A. Rostocki (eds.), Warszawa, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, pp. 149–160.
Google Scholar
Dylak S. (2000) Nauczyciel konstruktywista w klasie szkolnej…, “Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej”, no. 1, pp. 19–28, [online:] http://regal.cen.uni.wroc.pl/annex/02ep_pdf/02ep_02_dylak.pdf (access: 16.10.2022).
Google Scholar
Filipiak E. (2009) Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Gruszczyk-Kolczyńska E. (2019) Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, Kraków, CEBP 24.12.
Google Scholar
Grzegorzewska I. (2012) Emocje w procesie uczenia się i nauczania, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, v. 15, no. 1(57), pp. 39–48.
Google Scholar
Jarosz E. (2018) Badania dotyczące dzieciństw(a) – perspektywa praw dziecka, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 4(43), pp. 7–19, https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.01
Klus-Stańska D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Konecki K. T. (2014) Socjologia emocji według Thomasa Scheffa in: Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami, K. T. Konecki, B. Pawłowska (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 11–38, [online:] https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7065 (access: 15.01.2023).
Google Scholar
Korzeniecka-Bondar A. (2018) Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Google Scholar
Kozielecki J. (1998) Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Google Scholar
Krajewski M. (2009) Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty, reżimy podtrzymujące in: Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, M. Bogunia-Borowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, pp. 178–200.
Google Scholar
Kruk J. (2015) Dezintegracja szkolnego środowiska oraz możliwości jego harmonizowania z infrastrukturą pozaszkolną in: (Anty)edukacja wczesnoszkolna, D. Klus-Stańska (ed.), Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, pp. 289–314.
Google Scholar
Kubiak A. (2007) Zastosowanie zogniskowanego wywiadu grupowego do badań nad korupcją in: Zogniskowany wywiad grupowy: studia nad metodą, J. Lisek-Michalska, P. Daniłowicz (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 197–232.
Google Scholar
Kvale S. (2011) Prowadzenie wywiadów, trans. A. Dziuban, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Lefebvre H. (1968) La vie quotidienne dans le monde moderne, Gallimard, Paris 1968.
Google Scholar
Mateja-Jaworska B., Zawodna-Stephan M. (2019) Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Mendel M. (2006) Pedagogika miejsca, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Google Scholar
Michalak R. (2020) Doświadczanie rzeczywistości szkolnej przez uczniów edukacji początkowej, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 1(48), pp. 30–39, https://doi.org/10.26881/pwe.2020.48.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2020.48.03
Mościcka-Teske A. (2022) Co się kryje za złością, [online:] https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/19840-co-sie-kryje-za-zloscia? (access: 15.01.2023).
Google Scholar
Nowicka M. (2011) Przestrzeń fizyczna klasy szkolnej jako środowisko socjalizacji dziecka in: Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, pp. 248–269.
Google Scholar
Sulima R. (2003) Życie codzienne Polaków na przełomie XX i XXI, Łomża, Oficyna Wydawnicza “Stopka”.
Google Scholar
Schaffer H. R. (2006) Rozwój społeczny, trans. A. Białecka-Pikul, K. Sikora, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Schutz A. (1986) Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, trans. D. Lachowska in: Kryzys i schizma. antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, E. Mokrzycki (ed.), Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy, pp. 137–192.
Google Scholar
Szkolak-Stępień A. (2020) Wzorcowy nauczyciel wczesnej edukacji w narracjach matek. W kierunku teorii ugruntowanej, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Sztompka P. (2008) Życie codzienne – temat najnowszej socjologii w: Socjologia codzienności, P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (eds.), Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, pp. 15–52.
Google Scholar
Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (eds.) (2008) Socjologia codzienności, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”.
Google Scholar
Wasilewska A. (2009) Narracje dziecięce – ujęcia metodologiczne, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 2(10), pp. 92–99.
Google Scholar
Wentzel-Winther I. (2006) Dom jako własna przestrzeń dziecka in: Pedagogika miejsca, M. Mendel (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, pp. 137–151.
Google Scholar
Wiśniewska J. (2013) Wywiad jako technika gromadzenia danych w badaniach jakościowych in: Metody jakościowe i ilościowe w badaniu organizacji i działania Unii Europejskiej, K. Ławniczak (ed.), Warszawa, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, pp. 53–68.
Google Scholar
Zdanowicz-Kucharczyk K. (2015) Nowy paradygmat w socjologii dzieciństwa według A. James i A. Prout in: D. Waloszek (ed.), Encyklopedia dzieciństwa, [online:] http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Nowy_paradygmat_w_socjologii_dzieciństwa_według_A._James_i_A._Prout (access: 15.01.2023).
Google Scholar
Zwiernik J. (2009) Zabawa jako medium dziecięcej codzienności: etnografia w przedszkolu, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 2(10), pp. 109–122.
Google Scholar