Supporting Children’s Creative Abilities in Home Education – Indications for Further Research
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.13Keywords:
creative abilities, homeschooling, family environment, creative environmentAbstract
Identification and stimulation of children’s creative abilities and supporting their development is the objective of all parents. The condition necessary to fully accomplish this task is creating an atmosphere of mutual trust, safety, acceptance and, most of all, love. Parents, who know their children, their strengths and weaknesses, are able to stimulate their comprehensive development, which results in motivating them to undertake creative activities and teaches them persistence. Homeschooling is a special area which offers parents this possibility. Polish literature on the subject of homeschooling is not extensive. The deliberations are focused mainly on the legal framework of this form of education, its essence, practice, opportunities and threats to the cognitive and social development. This article offers a chance to expand knowledge on the practices undertaken in homeschooling. It fills a gap in our knowledge about the role of creativity in this model of education by indicating the consistency of theoretical assumptions on how to support the development of children’s creative abilities and the characteristics of the development environment in homeschooling.
References
Bartnikowska U., Garbula J. M. (2017) „E-wsparcie” dla rodziców w edukacji domowej dzieci, „Studia Pedagogica Ignatiana”, nr 3(20), s. 31–46, https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.002
Bonar J. (2009) Wspieranie postawy twórczej w edukacji domowej dzieci w: Edukacja domowa w Polsce. Teoria i Praktyka, Zakrzewska M., Zakrzewski P. (red.), Warszawa, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, s. 63–86.
Google Scholar
Budajczak M. (2002) Edukacja domowa, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Czelakowska D. (2007) Inteligencja i zdolności twórcze w początkowym okresie edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Dybowska E. (2012) Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.
Google Scholar
Gębuś D. (2009) Innowacyjna szkoła – kreatywny uczeń: twórczość wyzwaniem współczesnej edukacji, „Podstawy Edukacji”, nr 2, s. 193–205.
Google Scholar
Giercarz-Borkowska M. (2019) Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych, Wrocław, Wydawnictwo TeksTy.
Google Scholar
Jurczak A. A. (2017) Edukacja domowa – nowy czy stary styl kształcenia, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, nr 70, s. 190–201.
Google Scholar
Klik M., Cierpka A. (2022) Rodzinne uwarunkowania kreatywności, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323556411
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323556411
Kucharska A. M. (2014) Dlaczego edukacja domowa? Aksjologiczne uzasadnienie edukacji bez szkoły, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 10 (2/2014), s. 205–224.
Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba J. (2018) Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Mendecka G. (1993) Zmienne życia rodzinnego a rozwój zdolności twórczych, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar
Mendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar
Mendecka G. (2019) Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców, Warszawa, Difin.
Google Scholar
Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Piwowarska M. (2017) Życiorysy edukatorów domowych i dzieci edukacji domowej – analiza fragmentów biografii publikowanych „Biografistyka Pedagogiczna”, r. 2, nr 1, s. 261–275, https://doi.org/10.36578/BP.2017.02.16
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2017.02.16
Pufal-Struzik I. (2018) W trosce o wszechstronny rozwój potencjału twórczego dziecka w rodzinie, „Fides et Ratio: Wokół Dobra, Piękna i Prawdy”, t. 36, nr 4, 224–237.
Google Scholar
Ryś M. (2001) Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa, Wydawnictwo Seventh Sea.
Google Scholar
Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Stańczak M. (2019) Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Szafrańska A., Pawlak J. (2021) Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących swoje dzieci w domach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, nr 34(1), s. 79–90, https://doi.org/10.17951/j.2021.34.1.79-90
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/j.2021.34.1.79-90
Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2019), ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa, Difin.
Google Scholar
Szmidt K. J. (w druku) Kreatywnie w rodzinie w: Kreatywnie… bo w rodzinie, Szmidt K. J. (red.), Warszawa, Orlen – Dar Serca.
Google Scholar
Tłuściak-Deliowska A., Krawiec M. (2020) Edukacja domowa jako alternatywna forma realizacji obowiązku szkolnego. Stan polskich badań i perspektywy badawcze, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1/2020, s. 191–202.
Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Wall W. D. (1989) Twórcze wychowanie w okresie dzieciństwa, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Wenklar K. (2013) Edukacja domowa – pięć najczęściej stawianych pytań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 8, nr 30(4), s. 109–117.
Google Scholar
Publikacje portalu Edukacja: Można Inaczej: https://mms.edu.pl/ (dostęp: 20.09.2022).
Google Scholar
Publikacje portalu Edukacja: Można Inaczej: https://moznainaczej.edu.pl/ (dostęp: 20.09.2022).
Google Scholar
Publikacje portalu Edukacja: Można Inaczej: https://open.spotify.com/show/2biFXI0t3bYkWjnqGxXRLU (dostęp: 22.09.2022).
Google Scholar