Wspieranie zdolności twórczych dzieci w edukacji domowej – wskazania do przyszłych badań
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.13Mots-clés :
zdolności twórcze, edukacja domowa, środowisko rodzinne, środowisko twórczeRésumé
Zadaniem wszystkich rodziców jest rozpoznanie i stymulowanie uzdolnień twórczych swoich dzieci oraz wspieranie ich rozwoju. Aby zrealizować w pełni to zadanie, potrzebna jest atmosfera wzajemnego zaufania, bezpieczeństwa, akceptacji, a przede wszystkim – miłości. Rodzice, którzy znają swoje dzieci, ich mocne i słabe strony, potrafią stymulować ich wszechstronny rozwój, motywując tym samym do podejmowania aktywności twórczej i wytrwałości. Szczególny obszar, dający rodzicom tę możliwość, stanowi edukacja domowa. Polska literatura przedmiotu dotycząca edukacji domowej nie jest obszerna. Rozważania oscylują głównie wokół umocowania prawnego tej formy edukacji, jej istoty, praktyki, szans oraz zagrożeń w zakresie rozwoju poznawczego i społecznego. Niniejszy artykuł pozwala na poszerzenie wiedzy w obszarze praktyk podejmowanych w edukacji domowej. Uzupełnia lukę w wiedzy dotyczącej miejsca twórczości w tym rodzaju kształcenia, wskazując na spójność założeń teoretycznych dotyczących wspierania rozwoju zdolności twórczych dzieci z charakterystyką środowiska rozwoju w edukacji domowej.
Références
Bartnikowska U., Garbula J. M. (2017) „E-wsparcie” dla rodziców w edukacji domowej dzieci, „Studia Pedagogica Ignatiana”, nr 3(20), s. 31–46, https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.002
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2017.3.002
Bonar J. (2009) Wspieranie postawy twórczej w edukacji domowej dzieci w: Edukacja domowa w Polsce. Teoria i Praktyka, Zakrzewska M., Zakrzewski P. (red.), Warszawa, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, s. 63–86.
View in Google Scholar
Budajczak M. (2002) Edukacja domowa, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Czelakowska D. (2007) Inteligencja i zdolności twórcze w początkowym okresie edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Dybowska E. (2012) Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.
View in Google Scholar
Gębuś D. (2009) Innowacyjna szkoła – kreatywny uczeń: twórczość wyzwaniem współczesnej edukacji, „Podstawy Edukacji”, nr 2, s. 193–205.
View in Google Scholar
Giercarz-Borkowska M. (2019) Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych, Wrocław, Wydawnictwo TeksTy.
View in Google Scholar
Jurczak A. A. (2017) Edukacja domowa – nowy czy stary styl kształcenia, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, nr 70, s. 190–201.
View in Google Scholar
Klik M., Cierpka A. (2022) Rodzinne uwarunkowania kreatywności, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323556411
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323556411
Kucharska A. M. (2014) Dlaczego edukacja domowa? Aksjologiczne uzasadnienie edukacji bez szkoły, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 10 (2/2014), s. 205–224.
View in Google Scholar
Łukasiewicz-Wieleba J. (2018) Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju zdolności dzieci w narracjach rodziców, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar
Mendecka G. (1993) Zmienne życia rodzinnego a rozwój zdolności twórczych, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar
Mendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar
Mendecka G. (2019) Doświadczenia rodzinne jako czynnik rozwoju wybitnych twórców, Warszawa, Difin.
View in Google Scholar
Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Piwowarska M. (2017) Życiorysy edukatorów domowych i dzieci edukacji domowej – analiza fragmentów biografii publikowanych „Biografistyka Pedagogiczna”, r. 2, nr 1, s. 261–275, https://doi.org/10.36578/BP.2017.02.16
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36578/BP.2017.02.16
Pufal-Struzik I. (2018) W trosce o wszechstronny rozwój potencjału twórczego dziecka w rodzinie, „Fides et Ratio: Wokół Dobra, Piękna i Prawdy”, t. 36, nr 4, 224–237.
View in Google Scholar
Ryś M. (2001) Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa, Wydawnictwo Seventh Sea.
View in Google Scholar
Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
View in Google Scholar
Stańczak M. (2019) Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci. Perspektywa pedagogiczna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Szafrańska A., Pawlak J. (2021) Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących swoje dzieci w domach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, nr 34(1), s. 79–90, https://doi.org/10.17951/j.2021.34.1.79-90
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/j.2021.34.1.79-90
Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2019), ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa, Difin.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (w druku) Kreatywnie w rodzinie w: Kreatywnie… bo w rodzinie, Szmidt K. J. (red.), Warszawa, Orlen – Dar Serca.
View in Google Scholar
Tłuściak-Deliowska A., Krawiec M. (2020) Edukacja domowa jako alternatywna forma realizacji obowiązku szkolnego. Stan polskich badań i perspektywy badawcze, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1/2020, s. 191–202.
View in Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Wall W. D. (1989) Twórcze wychowanie w okresie dzieciństwa, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Wenklar K. (2013) Edukacja domowa – pięć najczęściej stawianych pytań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 8, nr 30(4), s. 109–117.
View in Google Scholar
Publikacje portalu Edukacja: Można Inaczej: https://mms.edu.pl/ (dostęp: 20.09.2022).
View in Google Scholar
Publikacje portalu Edukacja: Można Inaczej: https://moznainaczej.edu.pl/ (dostęp: 20.09.2022).
View in Google Scholar
Publikacje portalu Edukacja: Można Inaczej: https://open.spotify.com/show/2biFXI0t3bYkWjnqGxXRLU (dostęp: 22.09.2022).
View in Google Scholar