The Issue of Girls’ Education in Warsaw Ideological Magazines for Women (1907–1918)

Authors

  • Małgorzata Krakowiak University of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Department of the History of Education and Pedeutology https://orcid.org/0000-0001-5724-301X

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.05

Keywords:

pedagogy, girls’ education, journalism, Kingdom of Poland

Abstract

The aim of the article is to present the issue of girls’ education in Warsaw ideological magazines. The press titles selected for analysis were “Ster” (1907–1914), “Przebudzenie” (1909–1912), “Ziemianka” I and II (1908–1918; 1910–1918), and “Pracownica Polska” – “Pracownica Katolicka” (1907–1918). The article attempts to answer the questions: What issues related to the education of girls were raised in individual women’s periodicals? How were these topics described? What function did the press publications have?

The analysis was qualitative. In this text, historical-pedagogical and press research methods were used. The article indicates and discusses the main issues of girls’ education published in selected women’s periodicals until the end of the First World War. The women’s publications represented various ideological positions. They are presented in order from most conservative to most progressive.

Author Biography

Małgorzata Krakowiak, University of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Department of the History of Education and Pedeutology

Krakowiak, Małgorzata – pedagogue, assistant lecturer at the University of Lodz. She works at the Department of History of Education and Pedeutology at the Faculty of Educational Sciences. Research interests focus on the problems of the history of education and pedagogical thought of the 19th and 20th centuries.

References

B. (1912) Z powodu pokazów robót w szkołach gospodarczych, “Ster”, 19: 4–5.
Google Scholar

Bibliografia historii Polski XIX i XX w., 1865–1918, vol. 3, (2000) S. Sokołowska, I. Ossowska (eds.), Warszawa, Wydawnictwo DiG.
Google Scholar

Bilans Stowarzyszenia Sług Katolickich (1913), “Pracownica Polska”, 3: 38–39.
Google Scholar

Biniekówna M. (1911) Czy kształcić włościanki?, “Ster”, 1: 31–33.
Google Scholar

Bojanowska J. (1910) Walka o ducha kobiety, “Ster”, 3: 97–100.
Google Scholar

Bołdyrew A. (2018) Merited, (Un)Appreciated, (Un)Remembered: Women in Educational and Social Policy Sciences as a Scholarly Discipline in Poland, 1900–39, “Acta Poloniae Historica”, 117: 95–129.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/APH.2018.117.04

Budzińska-Tylicka J. (1910) O konieczności reformowania fizycznego wychowania dziewcząt, “Ster”, 1: 10–12.
Google Scholar

Budzińska-Tylicka J. (1913) Umiłowanie zawodu, “Ster”, 11–12: 70–71.
Google Scholar

Ciesielska St. (1910) Konferencja studentek, “Ster”, 7–8: 291–292.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/003463731000700275

Co słychać (1912), “Ziemianka” I, January: 58–61.
Google Scholar

Co słychać. Nowa placówka oświatowa. Nowe szkoły (1917), “Ziemianka” II, 7–8: 116–121.
Google Scholar

Co słychać. Ruch oświatowy (1917), “Ziemianka” II, 9: 138–140.
Google Scholar

Co słychać. Szkoła czyli seminarium dla nauczycielek ludowych (1912), “Ziemianka” II, 12: 184–188.
Google Scholar

Dobkowska J. (2016) Poglądy w kwestii potrzeby oraz zakresu edukacji kobiet panujące w drugiej połowie XIX i na przełomie XIX i XX wieku, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica”, 96: 89–107.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6050.96.07

Domarańczyk D. A. (2016) Od emancypacji do feminizmu: “Ster” jako postępowe pismo kobiece przełomu XIX i XX wieku, Łódź, Wydawnictwo Primum Verbum.
Google Scholar

Dormus K. (2000) Warszawski “Ster” (1907–1914) i jego program wychowawczy, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 40: 87–110.
Google Scholar

Dormus K. (2004), Koedukacja – teoria i praktyka na ziemiach polskich na początku XX wieku, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”", 43: 53–92.
Google Scholar

Dział Rady Praktyczne: Szycie dawniej i dziś (1912) “Pracownica Polska”, 4: 11–12.
Google Scholar

Franke J. (1988) Problemy polityki literackiej warszawskich czasopism kobiecych w latach 1905–1918, “Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, 27/2: 5–33.
Google Scholar

Franke J. (1999) Polska prasa kobieca w latach 1820–1918: w kręgu ofiary i poświęcenia, Warszawa, Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Franke J. (2000) Wokół buntu i pokory: warszawskie czasopisma kobiece w latach 1905–1918, Warszawa, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Grudzińska A. (1909) Niewyzyskane placówki, “Ster”, 6: 290–233.
Google Scholar

Holder-Eggerowa M. (1917) Poświęcenie seminarium dla nauczycielek ludowych, “Ziemianka” II, 11: 155–157.
Google Scholar

Hulewicz J. (1939) Sprawa wyższego wykształcenia kobiet w Polsce w XIX wieku, Kraków, Polska Akademia Umiejętności.
Google Scholar

Iwanicka W. (1911) Skrzynka do listów, “Ziemianka” II, 5: 8–9.
Google Scholar

Kaczkowska M. (1911) Trzy siostry, “Pracownica Polska”, 11: 2–5.
Google Scholar

Kalinowska S. (1917) O kursach wędrownych 6-cio tygodniowych gotowani i gospodarstwa domowego, “Ziemianka” II, 7–8: 126–128.
Google Scholar

Kalinowska St. (1913) Sprawozdanie z wędrownych kursów gotowania i gospodarstwa domowego, “Ziemianka” II, 23: 353–356.
Google Scholar

Kalinowska-Witek B. (2011) W rodzinie i dla rodziny… Edukacja dziewcząt na przełomie XIX i XX wieku w wybranych czasopismach Królestwa Polskiego, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Karczewska M. (1911a) Co słychać, “Ziemianka” II, 1: 9–10.
Google Scholar

Karczewska M. (1911b) Na swój sposób, “Ster”, 11: 402–405.
Google Scholar

Karczewska M. (1913) Co czytać i jak czytać, “Ziemianka” II, 21: 321–325.
Google Scholar

Kijewski S. (1910) W sprawie wyższych studiów kobiet, “Ster”, 2: 67–68.
Google Scholar

Kim będę? (1913) “Ster”, 11–12: 71–72.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.part.16270

Kmiecik Z. (1976) Prasa polska w Królestwie Polskim i Imperium Rosyjskim w latach 1865–1905 in: Prasa polska w latach 1864–1918, T. Cieślak, A. Garlicka, W. Jakóbczyk, Z. Kmiecik, J. Myśliński, A. Notkowski, A. Paczkowski (eds.), Warszawa, PWN: 11–57.
Google Scholar

Kolbuszewska J. (2017) Polki na uniwersytetach – trudne początki, “Sensus Historiae”, 1: 35–53.
Google Scholar

Kondracka M. (2000) Kobiety na Uniwersytetach in: Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej, A. Żarnowska, A. Szwarc (eds.), Warszawa, Wydawnictwo DiG: 271–284.
Google Scholar

Kon-Feldblum H. (1910) O wychowaniu dziewcząt, “Ster”, 11–12: 370–381.
Google Scholar

Kosmowska D-rowa. (1909) Zjednoczone Koło Ziemianek, “Przebudzenie”, 12: 4–5.
Google Scholar

Kronika chwili bieżącej (1909) “Przebudzenie”, 6: 12.
Google Scholar

Kuczalska-Reinschmit P. (1913) Co robić po skończeniu pensji?, “Ster”, 11–12: 69–70.
Google Scholar

Kursy naukowe i fachowe dostępne kobietom (1908) “Ster”, 7–8: 318–320.
Google Scholar

L. (1907) Nasze wiece, “Ster”, 1–2: 66–78.
Google Scholar

L. K. D. (1909) Wiadomości z kraju i ze świat, “Pracownica Polska”, 8: 12–14.
Google Scholar

L. G. (1910) Kobieta w społeczeństwie, “Przebudzenie”, 1: 1–3.
Google Scholar

Luźne uwagi: Czem jest dla kobiety małżeństwo? (1915) “Pracownica Katolicka”, 14: 220.
Google Scholar

M. H. (1912) Wędrowne kursy gotowania i gospodarstwa domowego w Korytnicy, “Ziemianka” II, 3: 356–358.
Google Scholar

M. K. (1910a) Maryanna, “Pracownica Polska”, 1: 5–7.
Google Scholar

M. K. (1910b) Maryanna, “Pracownica Polska”, 2: 5–8.
Google Scholar

M. K. (1910c) Maryanna, “Pracownica Polska”, 3: 3–7.
Google Scholar

M. Ł. (1909a) Handel żywym towarem, “Przebudzenie”, 14: 4–5.
Google Scholar

M. Ł. (1909b) Sprawa abiturientek w wyższych zakładach naukowych w Austrii, “Przebudzenie”, 23: 5–6.
Google Scholar

M. S. (1911) Do dziewcząt wiejskich, “Ziemianka” II, 5: 3–4.
Google Scholar

Maciejewski J. (1975) Obszary trzecie literatury, “Teksty”, 4: 89–107.
Google Scholar

Maj E. (2017) “Ziemianka” – organ prasowy Zjednoczonego Koła Ziemianek 1908–1919 in: Polityka i politycy w prasie XX i XXI wieku. Prasa organizacji politycznych, M. Dajnowicz, A. Miodowski (eds.), Białystok, Wydawnictwo HUMANICA: 15–29.
Google Scholar

Miąso J., Poznański K., Kulpa J. (1984) Oświata na ziemiach polskich u progu niepodległości in: Historia Wychowania: wiek XX, J. Miąso (ed.), Warszawa, PWN: 9–24.
Google Scholar

Mirosławice (1914) “Ziemianka” II, 1: 8–10.
Google Scholar

Moszczeńska I. (1905) Nasza szkoła w Królestwie Polskim: uwagi na czasie, Lwów, Księgarnia Narodowa.
Google Scholar

Nasza walka o szkołę polską 1901–1917. Opracowania, wspomnienia, dokumenty (1932), B. Nawroczyński (ed.), Warszawa, Książnica–Atlas.
Google Scholar

Neumark J. (1912) Wychowanie kobiet, “Ster”, 17: 2–3.
Google Scholar

O moralności (1913) “Pracownica Polska”, 4: 51–52.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S1755146300189358

Ochotniczka z prowincji. Wezwanie (1908) “Ster”, 1: 14–16.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/bbpc.19080140109

Ochrona naszych kobiet i dziewcząt pracujących na obczyźnie (1911) “Ziemianka” II, 4: 2–4.
Google Scholar

P. K. R. (1911) O równe prawa do pomocy społecznej, “Ster”, 3: 98–100.
Google Scholar

Pachucka R. (1909) Sprawy studentek. Towarzystwo im. Elizy Orzeszkowej, “Ster”, 2–3: 86–89.
Google Scholar

Pachucka R. (1911a) Tragizm dusz dziewczęcych, “Ster”, 10: 342–347.
Google Scholar

Pachucka R. (1911b) Stypendia dla studentek, “Ster”, 11: 399–402.
Google Scholar

Pelczar J. S. (1909) Wskazówki dla Dzieci Maryi i dla Pań Ziemianek co mają robić, szczególnie po wsiach, “Przebudzenie”, 10: 5–6.
Google Scholar

Perkowska U. (1944) Studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1894–1939. W stulecie immatrykulacji pierwszych studentek, Kraków, Wydawnictwo i Drukarnia “Secesja”.
Google Scholar

Po świecie – a u nas (1911) “Ziemianka” II, 3: 1–4.
Google Scholar

Podgórska Z. (1914a) O wychowaniu moralnym, “Ziemianka” II, 12: 186–187.
Google Scholar

Podgórska Z. (1914b) O wychowaniu moralnym, “Ziemianka” II, 13–14: 203–204.
Google Scholar

Pogadanka naukowa: powietrze (1914) “Pracownica Katolicka”, 4: 56–58.
Google Scholar

Posiedzenie Wydziału Pedagogicznego (1912) “Ziemianka” I, luty: 1–4.
Google Scholar

Posiedzenie Wydziału Pedagogicznego (1913) “Ziemianka” I, luty: 1–15.
Google Scholar

Potoczkówna K. (1911) Skrzynka do listów “Ziemianka” II, 3: 11–12.
Google Scholar

“Pracownica Polska” (1913a), 4: 50.
Google Scholar

“Pracownica Polska” (1913b), 20: 317.
Google Scholar

Przemówienie p. Marii Biniekówny (1910) “Ster”, 3: 102–104.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1038/scientificamerican01291910-104

Przypisek Redakcji (1909) Wyższe kształcenie kobiet, “Przebudzenie”, 14: 1–2.
Google Scholar

R. P. (1910) O prawach kobiet na wszechnicach galicyjskich, “Ster”, 5–6: 243–246.
Google Scholar

Rady dla wychodzących za mąż (1913) “Pracownica Polska”, 11: 172–173.
Google Scholar

Reczyńska M. (1908) Młodzież żeńska a moralność młodzieży męskiej, “Ster”, 4–5: 160–172.
Google Scholar

Roguska J. (1918) O siłach kobiecych, “Ziemianka” II, 9: 134–137.
Google Scholar

Rolnicza uczelnia – a kobiety (1911) “Ster”, 8–9: 301–302.
Google Scholar

Romualda M. (1909) Praca na wsi, “Przebudzenie”, 6: 5–6.
Google Scholar

Rygierówna S. (1908) Słuchaczki obcopoddane na fakultecie medycznym w Krakowskim i Lwowskim Uniwersytecie, “Ster”, 1: 21–23.
Google Scholar

Sędzina (1912) Dobra córka, “Ziemianka” II, 16: 241–242.
Google Scholar

Sprawozdanie z kursów trzydniowych w Warszawie (1914) “Ziemianka” II, 4: 57–62.
Google Scholar

Sprawozdanie z posiedzenie Wydziału Pedagogicznego (1912) “Ziemianka” I, March: 21–24.
Google Scholar

Staszyński E. (1962) Walka o demokratyczną polską szkołę w Królestwie Polskim w okresie rewolucji 1905–1907, “Rozprawy z Dziejów Oświaty”, 5: 179–227.
Google Scholar

Stowarzyszenie Służących w Kielcach (1910) “Pracownica Polska”, 6: 10–12.
Google Scholar

Strzeżmy się (1913) “Pracownica Polska”, 17: 266–267.
Google Scholar

Szkoła babek wiejskich (1911) “Ziemianka” II, 2: 14.
Google Scholar

Szkoły gospodarskie niemieckie (1912) “Ziemianka” I, luty: 10–16.
Google Scholar

Szpyrkówna M. (1909) Jak je uchronić?, “Przebudzenie”, 3: 6–8.
Google Scholar

Szwarc A. (1997) Krytyka kobiecości czy próżniaczego stylu życia? Stare i nowe wzorce życia codziennego kobiet w publicystyce i literaturze pięknej epoki pozytywizmu in: Kobieta i kultura życia codziennego. Wiek XIX i XX, A. Żarnowska, A. Szwarc (eds.), Warszawa, Wydawnictwo DiG: 295–307.
Google Scholar

Terpiłowska W. (1909) Nieuzasadniony przesąd, “Przebudzenie”, 18: 1.
Google Scholar

Weychert H. (1912) Sprawozdanie z kursów tkactwa i gospodarstwa wiejskiego w Grędzicach za 1912, “Ziemianka” I, grudzień: 13–18.
Google Scholar

Weychert-Szymanowska Wł. (1913) Ze stosunków uniwersyteckich w Krakowie, “Ster”, 1: 2–3.
Google Scholar

Winiarz A. (1992) Kształcenie i wychowanie dziewcząt w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim (1807–1905) in: Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, A. Żarnowska, A. Szwarc (eds.), Warszawa, Wydawnictwo DiG: 3–28.
Google Scholar

Wisznicki M. (1912) Posiedzenie Wydziału Pedagogicznego. Znaczenie wycieczek krajoznawczych, “Ziemianka” I, May: 1–8.
Google Scholar

X. (1909) Wyższe kształcenie kobiet, “Przebudzenie”, 10: 8–9.
Google Scholar

Z higieny: Jak wstrzymać krwotok z nosa, jak czyścić zaproszone oko (1912) “Pracownica Polska”, 3: 13.
Google Scholar

Z nauki: o zdrowiu: kaszel (1913) “Pracownica Polska”, 4: 61–62.
Google Scholar

Zawadzki S. (1914) Posiedzenie Wydziału Pedagogicznego. O czystości języka, “Ziemianka” I, May: 1–7.
Google Scholar

Ziemianka (1918) Jakie znaczenie dla kraju ma dobre wychowanie, “Ziemianka” II, 4: 74–75.
Google Scholar

Znaniecki F. (1913) Ideał jako czynnik wychowawczy, “Ziemianka” I, listopad: 1–9.
Google Scholar

Związek równouprawnienia kobiet polskich (1908) “Ster”, 6: 244–246.
Google Scholar

Życzliwy (1912) O należytym zachowaniu się w towarzystwie, “Ziemianka” I, January: 53–57.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-10-21

How to Cite

Krakowiak, M. (2020). The Issue of Girls’ Education in Warsaw Ideological Magazines for Women (1907–1918). Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 11(2), 49–65. https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.05