Przekaz międzygeneracyjny, czyli rzecz o niematerialnym testamencie rodzinnym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.02

Słowa kluczowe:

przekaz, dziedzictwo, rodzina, powielanie przekazów, radzenie sobie ze spuścizną transgeneracyjną

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie przekazów transgeneracyjnych jako formy „spadku” rodzinnego przekazywanego i otrzymywanego przez każdego z członków wspólnoty rodzinnej. Przekazy te stanowią niezwykle ważny zestaw wskazówek życiowych, kształtujący wszystkie osoby związane ze sobą więzami krwi. Pojęcie przekaz znajduje odzwierciedlenie w całym szeregu terminów takich, jak: dziedzictwo, przekaz kulturowy, dziedzictwo transgeneracyjne, delegacja czy skrypt. Przekazy dokonują się poprzez świadome, jak również nieświadome przyjmowanie przez przedstawicieli kolejnych pokoleń świata wartości, wzorców, norm, zasad, motywów. Dzieje się tak poprzez kultywowanie w rodzinach opowieści, mitów, powracanie do porzekadeł, „starych mądrości”. Jako niezwykle ważne jawi się pytanie, co członkowie rodziny mogą z przekazami transgeneracyjnymi uczynić. Mogą je bezwiednie przyjmować i kultywować lub poddać jakiejś refleksji, zaciekawić się nimi, odkrywać zasoby tych „zapisów testamentowych” oraz ich ograniczenia. W mniejszym stopniu można uczynić to samodzielnie. Częściej udaje się to przy pomocy osoby stanowiącej „zewnętrzne lustro”, w towarzystwie doradcy rodzinnego czy też terapeuty. Analiza przekazów nie ma na celu zaspokojenia ciekawości przeszłością rodzinną. Odkrywanie przekazów pozwala lepiej zrozumieć, co stanowi główne przesłanki dotychczasowego funkcjonowania rodziny. Zrozumienie dedykowanego „testamentu” pozwala na zatrzymanie przekazów destrukcyjnych. Wydaje się być szczególnie ważne dla osób wywodzących się z rodzin, która zatrzymywały się w swoim rozwoju, nie korzystają z generatywnych rozwiązań. Zrozumienie dziedzictwa pokoleń może pozwolić uniknąć niewłaściwych, nieprzystających do współczesności rozwiązań czy powielania klanowych błędów odtwarzanych z pokolenia na pokolenie.

Biogram autora

Andrzej Ładyżyński - University of Wrocław

Andrzej Ładyżyński jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Kieruje Zakładem Poradoznawstwa. Specjalizuje się w obszarze pedagogiki rodzinnej oraz poradnictwa rodzinnego. Czynnie zajmuje się terapią rodzin, jest związany z Zespołem Terapii Rodzin przy Centrum Psychiatrii Dzieci i Młodzieży „Neuromed” we Wrocławiu. Autor monografii: Społeczne i kulturowe uwarunkowania ­adopcji w Polsce, Kraków 2009; Życie rodzinne jako szansa rozwoju osobowego z perspektywy pedagogicznej, Wrocław 2020; W trosce o integralność rodziny: wybrane zagadnienia z zakresu poradnictwa oraz psychoterapii, Kraków 2023.

Bibliografia

Barbaro B. de (2009) Zdrowy system rodzinny – perspektywa terapeuty rodzinnego in: Silna rodzina, B. Gulla, M. Duda (eds.), Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM.
Google Scholar

Berne E. (1999) W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich, trans. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bradshow J. (1994) Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, trans. H. Szczepańska, Warszawa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Google Scholar

Dyczewski L. (1995) Rodzina – społeczeństwo – państwo in: Rodzina w okresie transformacji systemowej, A. Kurzynowski (ed.), Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Google Scholar

Fajkowska-Stanik M. (2021) Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorów relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej.
Google Scholar

Ferenz K. (1993) Wprowadzam dziecko w kulturę, series: Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego XCIV, no. 1504.
Google Scholar

Izdebska J. (1996) Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S. (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, trans. M. Hartman, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Muszyński M. (2022) Międzypokoleniowe uczenie się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 53–74, https://doi.org/10.12775/ED.2022.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2022.005

Namysłowska I. (2017) Czy przekaz transgeneracyjny może dotyczyć agresji? in: Agresja – perspektywa psychoterapeutów, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 95–106.
Google Scholar

Namysłowska I. (2020) Od rodziny nie można uciec. Rozmawiają C. Gawryś i K. Jabłońska, Warszawa, Biblioteka “Więzi”.
Google Scholar

Nikitorowicz J. (2003) Dziedzictwo kulturowe in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1: A–F, T. Pilch (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 900–901.
Google Scholar

Rostowska T. (1995) Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Oleś P. K. (2021) Skarby rodzinne, czyli co wynosimy z domu rodzinnego, “Charaktery”, no. 11, pp. 16–21.
Google Scholar

Schützenberger A. A. (2016) Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, trans. B. Łyszkowska, Warszawa, Wydawnictwo Virgo.
Google Scholar

Simon F. B., Stierlin H. (1998) Słownik terapii rodzin, trans. M. Przylipiak, K. Drat-Ruszczak, E. Suchar, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 50–54.
Google Scholar

Skynner R., Cleese J. (1992) Żyć w rodzinie i przetrwać, trans. A. Dodziuk, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Stierlin H., Rucker-Embden I., Wetzel N., Wirsching M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, trans. M. Kacmajor, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Termińska K. (2008) Rodzina i Ty. Fenomenologia wiązania, Warszawa, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Google Scholar

Tyszka Z. (1988) Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, Bydgoszcz, Pomorze.
Google Scholar

Wasilewska M. (2011a) Cykle życia rodzinnego i związane z nimi kryzysy w perspektywie transgeneracyjnej in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 169–180.
Google Scholar

Wasilewska M. (2011b) Traumatyczne doświadczenia rodzinne jako element przekazu międzypokoleniowego in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 181–190.
Google Scholar

Wasilewska M., Kuleta-Krzyszkowiak M. (2021) Dziedzictwo rodzinne jako skutek i przyczyna kryzysów in: Od psychologii kryzysu do interwencji kryzysowej i środowiskowej, D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta-Krzyszkowiak (eds.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 201–220.
Google Scholar

Wasilewska M. (2023) Przekazy międzypokoleniowe – ich znaczenie dla funkcjonowania w dorosłości, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/przekazy-miedzypokoleniowe-ich-znaczenie-dla-funkcjonowania-w-doroslosci (accessed: 19.06.2024).
Google Scholar

Sękowska M. (2019) Życiowe scenariusze powielane z pokolenia na pokolenie, https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21169-zyciowe-scenariusze-powielane-z-pokolenia-na-pokolenie?dt=1706536106352 (accessed: 19.06.2024).
Google Scholar

Opublikowane

2024-10-10

Jak cytować

Ładyżyński, A. (2024). Przekaz międzygeneracyjny, czyli rzecz o niematerialnym testamencie rodzinnym. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 19–32. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.02