Przekaz międzygeneracyjny, czyli rzecz o niematerialnym testamencie rodzinnym
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.02Słowa kluczowe:
przekaz, dziedzictwo, rodzina, powielanie przekazów, radzenie sobie ze spuścizną transgeneracyjnąAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie przekazów transgeneracyjnych jako formy „spadku” rodzinnego przekazywanego i otrzymywanego przez każdego z członków wspólnoty rodzinnej. Przekazy te stanowią niezwykle ważny zestaw wskazówek życiowych, kształtujący wszystkie osoby związane ze sobą więzami krwi. Pojęcie przekaz znajduje odzwierciedlenie w całym szeregu terminów takich, jak: dziedzictwo, przekaz kulturowy, dziedzictwo transgeneracyjne, delegacja czy skrypt. Przekazy dokonują się poprzez świadome, jak również nieświadome przyjmowanie przez przedstawicieli kolejnych pokoleń świata wartości, wzorców, norm, zasad, motywów. Dzieje się tak poprzez kultywowanie w rodzinach opowieści, mitów, powracanie do porzekadeł, „starych mądrości”. Jako niezwykle ważne jawi się pytanie, co członkowie rodziny mogą z przekazami transgeneracyjnymi uczynić. Mogą je bezwiednie przyjmować i kultywować lub poddać jakiejś refleksji, zaciekawić się nimi, odkrywać zasoby tych „zapisów testamentowych” oraz ich ograniczenia. W mniejszym stopniu można uczynić to samodzielnie. Częściej udaje się to przy pomocy osoby stanowiącej „zewnętrzne lustro”, w towarzystwie doradcy rodzinnego czy też terapeuty. Analiza przekazów nie ma na celu zaspokojenia ciekawości przeszłością rodzinną. Odkrywanie przekazów pozwala lepiej zrozumieć, co stanowi główne przesłanki dotychczasowego funkcjonowania rodziny. Zrozumienie dedykowanego „testamentu” pozwala na zatrzymanie przekazów destrukcyjnych. Wydaje się być szczególnie ważne dla osób wywodzących się z rodzin, która zatrzymywały się w swoim rozwoju, nie korzystają z generatywnych rozwiązań. Zrozumienie dziedzictwa pokoleń może pozwolić uniknąć niewłaściwych, nieprzystających do współczesności rozwiązań czy powielania klanowych błędów odtwarzanych z pokolenia na pokolenie.
Bibliografia
Barbaro B. de (2009) Zdrowy system rodzinny – perspektywa terapeuty rodzinnego in: Silna rodzina, B. Gulla, M. Duda (eds.), Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM.
Google Scholar
Berne E. (1999) W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich, trans. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Bradshow J. (1994) Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, trans. H. Szczepańska, Warszawa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Google Scholar
Dyczewski L. (1995) Rodzina – społeczeństwo – państwo in: Rodzina w okresie transformacji systemowej, A. Kurzynowski (ed.), Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
Google Scholar
Fajkowska-Stanik M. (2021) Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorów relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej.
Google Scholar
Ferenz K. (1993) Wprowadzam dziecko w kulturę, series: Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego XCIV, no. 1504.
Google Scholar
Izdebska J. (1996) Rodzina, dziecko, telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S. (2007) Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, trans. M. Hartman, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Muszyński M. (2022) Międzypokoleniowe uczenie się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 53–74, https://doi.org/10.12775/ED.2022.005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2022.005
Namysłowska I. (2017) Czy przekaz transgeneracyjny może dotyczyć agresji? in: Agresja – perspektywa psychoterapeutów, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 95–106.
Google Scholar
Namysłowska I. (2020) Od rodziny nie można uciec. Rozmawiają C. Gawryś i K. Jabłońska, Warszawa, Biblioteka “Więzi”.
Google Scholar
Nikitorowicz J. (2003) Dziedzictwo kulturowe in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1: A–F, T. Pilch (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, pp. 900–901.
Google Scholar
Rostowska T. (1995) Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Oleś P. K. (2021) Skarby rodzinne, czyli co wynosimy z domu rodzinnego, “Charaktery”, no. 11, pp. 16–21.
Google Scholar
Schützenberger A. A. (2016) Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, trans. B. Łyszkowska, Warszawa, Wydawnictwo Virgo.
Google Scholar
Simon F. B., Stierlin H. (1998) Słownik terapii rodzin, trans. M. Przylipiak, K. Drat-Ruszczak, E. Suchar, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 50–54.
Google Scholar
Skynner R., Cleese J. (1992) Żyć w rodzinie i przetrwać, trans. A. Dodziuk, Warszawa, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Stierlin H., Rucker-Embden I., Wetzel N., Wirsching M. (1999) Pierwszy wywiad z rodziną, trans. M. Kacmajor, E. Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Termińska K. (2008) Rodzina i Ty. Fenomenologia wiązania, Warszawa, Eneteia Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Google Scholar
Tyszka Z. (1988) Z metodologii badań socjologicznych nad rodziną, Bydgoszcz, Pomorze.
Google Scholar
Wasilewska M. (2011a) Cykle życia rodzinnego i związane z nimi kryzysy w perspektywie transgeneracyjnej in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 169–180.
Google Scholar
Wasilewska M. (2011b) Traumatyczne doświadczenia rodzinne jako element przekazu międzypokoleniowego in: O rozwoju mimo ograniczeń: Procesy wspierania jednostki i rodziny: Wychowanie, edukacja, coaching, psychoterapia, B. Piasecka (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 181–190.
Google Scholar
Wasilewska M., Kuleta-Krzyszkowiak M. (2021) Dziedzictwo rodzinne jako skutek i przyczyna kryzysów in: Od psychologii kryzysu do interwencji kryzysowej i środowiskowej, D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta-Krzyszkowiak (eds.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 201–220.
Google Scholar
Wasilewska M. (2023) Przekazy międzypokoleniowe – ich znaczenie dla funkcjonowania w dorosłości, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/przekazy-miedzypokoleniowe-ich-znaczenie-dla-funkcjonowania-w-doroslosci (accessed: 19.06.2024).
Google Scholar
Sękowska M. (2019) Życiowe scenariusze powielane z pokolenia na pokolenie, https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21169-zyciowe-scenariusze-powielane-z-pokolenia-na-pokolenie?dt=1706536106352 (accessed: 19.06.2024).
Google Scholar