Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.12Słowa kluczowe:
biografia, kształtowanie (Bildung), relacje międzypokoleniowe, praca społecznaAbstrakt
Biografia i kształtowanie (się) człowieka stanowią powiązane ze sobą perspektywy badawcze, w których nie bez znaczenia są relacje między pokoleniami. W pracy społecznej (Soziale Arbeit) teorie kształtowania i teorie biografii tworzą kontekst dla ujmowania sposobów przekazu kulturowego w relacjach społecznych, dla analizy wzorów prowadzenia życia i opisywania sytuacji problemowych. Mimo że historie życia i historie kształtowania doświadczane są jako jednostkowe i niepowtarzalne, to jednak odzwierciedlają się w nich określone struktury. Struktury tworzące się w biegu życia są ściśle powiązane z koncepcją pokolenia. Perspektywa pokoleniowa wyraża się w powiązaniach rodzinnych, ale ma także kontekst społeczny. W artykule omawiany jest związek i znaczenie kształtowania i biografii w relacjach międzypokoleniowych, na tle dokonujących się zmian społecznych.
Bibliografia
Blome A., Keck W., Alber J. (2008) Generationenbeziehung im Wohlfahrtsstaat, Wiesbaden, Springer VS.
Google Scholar
Bourdieu P. (1987) Die feinen Unterschiede, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar
Bourdieu P. (1993) Soziologische Fragen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar
Bourdieu P. (1998) Praktische Vernunft. Zur Theorie des Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar
Bourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar
Braches-Chyrek R. (2011) Generationale Perspektiven in der Kindheitsforschung w: J. Baurmann, E. Neuland (red.), Jugendliche als Akteure. Sprachliche und kulturelle Aneignungs- und Ausdrucksformen von Kindern und Jugendlichen, Interdisziplinäre Beiträge, Frankfurt/M., Lang, s. 33–50.
Google Scholar
Braches-Chyrek R. (2010) Generationenverhältnisse in modernen Gesellschaften, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau“, R. 33, z. 61, s. 78–85.
Google Scholar
Ecarius J. (2003) Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationenbeziehungen, „Zeitschrift für Pädagogik“ 49, 4, s. 534–549.
Google Scholar
Ecarius J. (2008) Generation, Erziehung und Bildung, Stuttgart, Kohlhammer.
Google Scholar
Eisenstadt S. (1966) Von Generation zu Generation, München, Juventa.
Google Scholar
Fend H. (2009) Was die Eltern ihren Kindern mitgeben – Generationen aus Sicht der Erziehungswissenschaft w: H. Künemund, M. Szydlik (red.), Generationen. Multidisziplinäre Perspektiven, Wiesbaden, Springer VS, s. 81–104.
Google Scholar
Jancke-Leutzsch G. (1988) Weibliche Lebensentwürfe. Untersuchungen an Autobiographien des 20. Jahrhunderts Die Lebensgeschichte als Beziehungsarbeit w: U. Becher, J. Rüsen (red.), Weiblichkeit in geschichtlicher Perspektive, Frankfurt/M., Suhrkamp, s. 423–455.
Google Scholar
Latscher B., Wiemann I. (2013) Mädchen und Jungen entdecken ihre Geschichte: Grundlagen und Praxis der Biografiearbeit, Weinheim, Beltz Juventa.
Google Scholar
Mannheim K. (1964) Wissenssoziologie, Berlin und Neuwied, Luchterhand.
Google Scholar
Miethe I. (2014) Biografiearbeit – Lehr- und Handbuch für Studium und Praxis, Weinheim, Beltz Juventa.
Google Scholar
Nachtwey O. (2016) Die Abschstiegsgesellschaft. Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar
Parnes O., Vedder U., Willer S. (2008) Das Konzept der Generationen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar
Schütze A. (1977) Zur Theorie sozialen Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar
Tremmel J. (2012) Eine Theorie der Generationengerechtigkeit, Münster, Mentis Verlag.
Google Scholar
Wehler H.-U. (2013) Die neue Umverteilung. Soziale Ungleichheit in Deutschland, München, C. H. Beck Verlag.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.