Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe

Autor

  • Rita Braches-Chyrek Otto-Friedrich Universität Bamberg

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.12

Słowa kluczowe:

biografia, kształtowanie (Bildung), relacje międzypokoleniowe, praca społeczna

Abstrakt

Biografia i kształtowanie (się) człowieka stanowią powiązane ze sobą perspektywy badawcze, w których nie bez znaczenia są relacje między pokoleniami. W pracy społecznej (Soziale Arbeit) teorie kształtowania i teorie biografii tworzą kontekst dla ujmowania sposobów przekazu kulturowego w relacjach społecznych, dla analizy wzorów prowadzenia życia i opisywania sytuacji problemowych. Mimo że historie życia i historie kształtowania doświadczane są jako jednostkowe i niepowtarzalne, to jednak odzwierciedlają się w nich określone struktury. Struktury tworzące się w biegu życia są ściśle powiązane z koncepcją pokolenia. Perspektywa pokoleniowa wyraża się w powiązaniach rodzinnych, ale ma także kontekst społeczny. W artykule omawiany jest związek i znaczenie kształtowania i biografii w relacjach międzypokoleniowych, na tle dokonujących się zmian społecznych.

Biogram autora

Rita Braches-Chyrek - Otto-Friedrich Universität Bamberg

Profesor pedagogiki społecznej w Uniwersytecie Otto Fridricha w Bamberg. Główne obszary zainteresowań badawczych: teoria i historia pracy społecznej, problematyka dzieciństwa, pokoleń i płci. Współredaktorka czasopisma „Soziale Passagen” i „Sozialwissenschaftlichen Literaturrundschau”; współredaktorka serii „Gilde Soziale Arbeit e.V.” oraz „Kindheiten. Gesellschaften”.

Bibliografia

Blome A., Keck W., Alber J. (2008) Generationenbeziehung im Wohlfahrtsstaat, Wiesbaden, Springer VS.
Google Scholar

Bourdieu P. (1987) Die feinen Unterschiede, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar

Bourdieu P. (1993) Soziologische Fragen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar

Bourdieu P. (1998) Praktische Vernunft. Zur Theorie des Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar

Bourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Braches-Chyrek R. (2011) Generationale Perspektiven in der Kindheitsforschung w: J. Baurmann, E. Neuland (red.), Jugendliche als Akteure. Sprachliche und kulturelle Aneignungs- und Ausdrucksformen von Kindern und Jugendlichen, Interdisziplinäre Beiträge, Frankfurt/M., Lang, s. 33–50.
Google Scholar

Braches-Chyrek R. (2010) Generationenverhältnisse in modernen Gesellschaften, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau“, R. 33, z. 61, s. 78–85.
Google Scholar

Ecarius J. (2003) Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationenbeziehungen, „Zeitschrift für Pädagogik“ 49, 4, s. 534–549.
Google Scholar

Ecarius J. (2008) Generation, Erziehung und Bildung, Stuttgart, Kohlhammer.
Google Scholar

Eisenstadt S. (1966) Von Generation zu Generation, München, Juventa.
Google Scholar

Fend H. (2009) Was die Eltern ihren Kindern mitgeben – Generationen aus Sicht der Erziehungswissenschaft w: H. Künemund, M. Szydlik (red.), Generationen. Multidisziplinäre Perspektiven, Wiesbaden, Springer VS, s. 81–104.
Google Scholar

Jancke-Leutzsch G. (1988) Weibliche Lebensentwürfe. Untersuchungen an Autobiographien des 20. Jahrhunderts Die Lebensgeschichte als Beziehungsarbeit w: U. Becher, J. Rüsen (red.), Weiblichkeit in geschichtlicher Perspektive, Frankfurt/M., Suhrkamp, s. 423–455.
Google Scholar

Latscher B., Wiemann I. (2013) Mädchen und Jungen entdecken ihre Geschichte: Grundlagen und Praxis der Biografiearbeit, Weinheim, Beltz Juventa.
Google Scholar

Mannheim K. (1964) Wissenssoziologie, Berlin und Neuwied, Luchterhand.
Google Scholar

Miethe I. (2014) Biografiearbeit – Lehr- und Handbuch für Studium und Praxis, Weinheim, Beltz Juventa.
Google Scholar

Nachtwey O. (2016) Die Abschstiegsgesellschaft. Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar

Parnes O., Vedder U., Willer S. (2008) Das Konzept der Generationen, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar

Schütze A. (1977) Zur Theorie sozialen Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.
Google Scholar

Tremmel J. (2012) Eine Theorie der Generationengerechtigkeit, Münster, Mentis Verlag.
Google Scholar

Wehler H.-U. (2013) Die neue Umverteilung. Soziale Ungleichheit in Deutschland, München, C. H. Beck Verlag.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Braches-Chyrek, R. (2017). Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 194–203. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.12