Przedszkole jako miejsce wspólne. O fundamentalnych wartościach Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku

Autor

  • Katarzyna Kmita-Zaniewska The Laboratory of Educational Experiences (Pracownia Doświadczeń Edukacyjnych), Gdansk
  • Aleksandra Maj University of Lodz image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.12

Słowa kluczowe:

podejście Reggio Emilia, Przedszkole Uniwersyteckie w Gdańsku, przedszkole jako miejsce wspólne, partycypacja, podmiotowość, organizacja przestrzeni

Abstrakt

Artykuł zasadniczo składa się z dwóch części. W pierwszej przybliżamy założenia filozofii edukacyjnej Reggio Emilia, na której opierała się koncepcja funkcjonowania Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku, oraz odwołujemy się do wartości, które z perspektywy dorosłych, będących częścią społeczności przedszkola, były fundamentem dla tworzenia codzienności edukacyjnej w Przedszkolu UG w pierwszych trzech latach jego działalności. W dyskursie Reggio Emilia przedszkole postrzegane jest bowiem nie tyle jako miejsce instrukcji czy formowania, ale jako miejsce edukacji, miejsce, w którym wartości są przekazywane, dyskutowane i konstruowane. Demokracja, partycypacja oraz podmiotowość to kluczowe kategorie, wokół których skoncentrowana jest narracja. W drugiej części tekstu stanowią one punkt wyjścia dla zrekonstruowania tych praktyk kulturowych obecnych w codzienności edukacyjnej przedszkola, które powyższe wartości urzeczywistniały. Odwołujemy się do założeń przedszkola, zasad i warunków jego funkcjonowania, oraz przedstawiamy rozwiązania, w szczególności w zakresie organizacji przestrzeni edukacyjnej, służące budowaniu wspólnoty, w której dorośli słuchali dzieci i towarzyszyli im w ich rozwoju.

Biogramy autorów

Katarzyna Kmita-Zaniewska - The Laboratory of Educational Experiences (Pracownia Doświadczeń Edukacyjnych), Gdansk

Katarzyna Kmita-Zaniewska – doktor, w latach 2004–2023 zatrudniona w Zakładzie Teorii Wychowania i Pedagogiki Opiekuńczej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, autorka koncepcji pedagogicznej i dyrektorka Przedszkola Uniwersyteckiego w okresie 1.09.2019–31.08.2022. Powołała Pracownię Doświadczeń Edukacyjnych, w której realizuje badania edukacyjne, szkolenia rad pedagogicznych i mentoring nauczycieli przedszkoli. Zainteresowania badawcze: podejście Reggio Emilia we wczesnej edukacji, edukacja domowa.

Aleksandra Maj - University of Lodz

Aleksandra Maj – magister, asystentka w Katedrze Pedagogiki Wieku Dziecięcego na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania badawcze: wczesna edukacja, w tym podejście edukacyjne Reggio Emilia i metoda projektów, badania partycypacyjne z dziećmi.

Bibliografia

Baldini R., Cavallini I., Vecchi V. (2012) One City, Many Children. Reggio Emilia, a History of the Present, Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l.
Google Scholar

Mauro T. de (2006) The Roots of the New School in: Catalogue of the Exhibit “The Hundred Languages of Children”, T. Filipini, V. Vecchi (eds.), Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l., pp. 14–15.
Google Scholar

Malaguzzi L. (2016a) New Socialization for Children and Teachers Through the Experience of Social Management in Scuola dell’Infanzia in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 175–183.
Google Scholar

Malaguzzi L. (2016b) Proposals for an Educational Hypothesis That is Participatory and Democratically Managed in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New Your, Routledge, pp. 353–356.
Google Scholar

Malaguzzi L. (2016c) That I Should Take the Path of Teaching in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 19–26.
Google Scholar

Malaguzzi L. (2016d) The Premises of Reggio Emilia – Contributions for Designing and Using a New Scuola dell’Infanzia in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 227–230.
Google Scholar

Mendel M. (2006) Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa in: Pedagogika miejsca, M. Mendel (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, pp. 21–37.
Google Scholar

Nalaskowski A. (2002) Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Rinaldi C. (2008) Infant-Toddler Centers and Preschools as Places of Culture in: Making Learning Visible: Children as Individual and Group Learners, C. Giudici, M. Krechevsky, C. Rinaldi (eds.), Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l., pp. 34–49.
Google Scholar

Rolando B., Cavallini I., Vecchi V. (2012) One city, many children. Reggio Emilia, a history of the present, Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l.
Google Scholar

Zwiernik J. (2015) Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa in: Miejsce, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki, T. Sadoń-Osowiecka (ed.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, pp. 13–38.
Google Scholar

Digital archive of the museum Livello 9 – Museo di Luoghi a Reggio Emilia, https://www.livello9.it/meno-piu-diritti/asili-del-popolo (accessed: 19.03.2023).
Google Scholar

Dokumenty – Przedszkole uniwersyteckie (2023), https://przedszkoleuniwersyteckie.pl/dokumenty/ (accessed: 16.03.2023).
Google Scholar

Przedszkole, https://ug.edu.pl/przedszkole (accessed: 16.03.2023).
Google Scholar

Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych, https://rspo.gov.pl/institutions/479550 (accessed: 23.08.2023).
Google Scholar

Statut Przedszkola Uniwersyteckiego (2019), https://bip.ug.edu.pl/sites/default/files/nodes/akty_normatywne/90242/files/tj_statutu_przedszkola_uniwersyteckiego.pdf (accessed: 10.02.2023).
Google Scholar

Statut Publicznego Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku (2023), https://przedszkoleuniwersyteckie.pl/wp-content/uploads/2023/06/nowy-statut-PUG-Reggio-1.pdf (accessed: 10.02.2023).
Google Scholar

Opublikowane

2023-10-21

Jak cytować

Kmita-Zaniewska, K., & Maj, A. (2023). Przedszkole jako miejsce wspólne. O fundamentalnych wartościach Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 17(2), 158–185. https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.12