Przedszkole jako miejsce wspólne. O fundamentalnych wartościach Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.12Słowa kluczowe:
podejście Reggio Emilia, Przedszkole Uniwersyteckie w Gdańsku, przedszkole jako miejsce wspólne, partycypacja, podmiotowość, organizacja przestrzeniAbstrakt
Artykuł zasadniczo składa się z dwóch części. W pierwszej przybliżamy założenia filozofii edukacyjnej Reggio Emilia, na której opierała się koncepcja funkcjonowania Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku, oraz odwołujemy się do wartości, które z perspektywy dorosłych, będących częścią społeczności przedszkola, były fundamentem dla tworzenia codzienności edukacyjnej w Przedszkolu UG w pierwszych trzech latach jego działalności. W dyskursie Reggio Emilia przedszkole postrzegane jest bowiem nie tyle jako miejsce instrukcji czy formowania, ale jako miejsce edukacji, miejsce, w którym wartości są przekazywane, dyskutowane i konstruowane. Demokracja, partycypacja oraz podmiotowość to kluczowe kategorie, wokół których skoncentrowana jest narracja. W drugiej części tekstu stanowią one punkt wyjścia dla zrekonstruowania tych praktyk kulturowych obecnych w codzienności edukacyjnej przedszkola, które powyższe wartości urzeczywistniały. Odwołujemy się do założeń przedszkola, zasad i warunków jego funkcjonowania, oraz przedstawiamy rozwiązania, w szczególności w zakresie organizacji przestrzeni edukacyjnej, służące budowaniu wspólnoty, w której dorośli słuchali dzieci i towarzyszyli im w ich rozwoju.
Bibliografia
Baldini R., Cavallini I., Vecchi V. (2012) One City, Many Children. Reggio Emilia, a History of the Present, Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l.
Google Scholar
Mauro T. de (2006) The Roots of the New School in: Catalogue of the Exhibit “The Hundred Languages of Children”, T. Filipini, V. Vecchi (eds.), Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l., pp. 14–15.
Google Scholar
Malaguzzi L. (2016a) New Socialization for Children and Teachers Through the Experience of Social Management in Scuola dell’Infanzia in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 175–183.
Google Scholar
Malaguzzi L. (2016b) Proposals for an Educational Hypothesis That is Participatory and Democratically Managed in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New Your, Routledge, pp. 353–356.
Google Scholar
Malaguzzi L. (2016c) That I Should Take the Path of Teaching in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 19–26.
Google Scholar
Malaguzzi L. (2016d) The Premises of Reggio Emilia – Contributions for Designing and Using a New Scuola dell’Infanzia in: Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of His Writings and Speeches, 1945–1993, P. Cagliari, M. Castagnetti, C. Giudici, C. Rinaldi, V. Vecchi, P. Moss (eds.), New York, Routledge, pp. 227–230.
Google Scholar
Mendel M. (2006) Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa in: Pedagogika miejsca, M. Mendel (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, pp. 21–37.
Google Scholar
Nalaskowski A. (2002) Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Rinaldi C. (2008) Infant-Toddler Centers and Preschools as Places of Culture in: Making Learning Visible: Children as Individual and Group Learners, C. Giudici, M. Krechevsky, C. Rinaldi (eds.), Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l., pp. 34–49.
Google Scholar
Rolando B., Cavallini I., Vecchi V. (2012) One city, many children. Reggio Emilia, a history of the present, Reggio Emilia, Reggio Children s.r.l.
Google Scholar
Zwiernik J. (2015) Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa in: Miejsce, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki, T. Sadoń-Osowiecka (ed.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, pp. 13–38.
Google Scholar
Digital archive of the museum Livello 9 – Museo di Luoghi a Reggio Emilia, https://www.livello9.it/meno-piu-diritti/asili-del-popolo (accessed: 19.03.2023).
Google Scholar
Dokumenty – Przedszkole uniwersyteckie (2023), https://przedszkoleuniwersyteckie.pl/dokumenty/ (accessed: 16.03.2023).
Google Scholar
Przedszkole, https://ug.edu.pl/przedszkole (accessed: 16.03.2023).
Google Scholar
Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych, https://rspo.gov.pl/institutions/479550 (accessed: 23.08.2023).
Google Scholar
Statut Przedszkola Uniwersyteckiego (2019), https://bip.ug.edu.pl/sites/default/files/nodes/akty_normatywne/90242/files/tj_statutu_przedszkola_uniwersyteckiego.pdf (accessed: 10.02.2023).
Google Scholar
Statut Publicznego Przedszkola Uniwersyteckiego w Gdańsku (2023), https://przedszkoleuniwersyteckie.pl/wp-content/uploads/2023/06/nowy-statut-PUG-Reggio-1.pdf (accessed: 10.02.2023).
Google Scholar