O rozumie i religii w Lewiatanie Thomasa Hobbes’a
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-3180.07.05Abstrakt
Prezentowany artykuł jest próbą przedstawienia bardzo szczególnej części rozważań Hobbes’a, tj. rozważań dotyczących roli religii w życiu politycznym i myśli politycznej. Rozważania te odnajdujemy w drugiej części „Lewiatana”, która poświęcona jest wyłącznie Biblii. Hobbes skupia się w swej książce na Biblii zdając sobie sprawę z konfliktu między prawami naturalnymi i biblijnymi objawieniami. Wie także jak ogromne znaczenie ma złagodzenie tego konfliktu. Hobbes proponuje taką interpretację Biblii, dzięki, której możliwe jest uwzględnienie wolności jednostki wynikającej z praw naturalnych. Ma to osłabić napięcie między chrześcijaństwem a naukami głoszonymi przez myśliciela. Współcześni Hobbes’a byli przerażeni tą egzegezą Pisma Św., pod którą każdy anglikanin czy purytanin mógł z łatwością odkryć ateizm. Nie jest prostą ocena dorobku Thomasa Hobbes’a. Wynika to z różnorodności form i stylów, jakimi się posługiwał, a także już ugruntowanej pozycji, jaką zajmuje w naukach politycznych. Mimo polemik „Lewiatana” należy uznać za prawdopodobnie największe arcydzieło myśli politycznej napisane w języku angielskim. Stanowi ono sumę przemyśleń autora dotyczących polityki, prawa i teologii. To właśnie ostatniej z wymienionych dyscyplin poświęcony jest artykuł.
Pobrania
Bibliografia
Hobbes, Thomas, 1651, Leviathan or the Matter, Forme and Power of the Commonwealth Ecclesiastical and Civill, printed for Andrew Crooke, at the Green In St.Paul's Churchyard, Cambridge English Classics, Cambridge University press, 1904.
Google Scholar
Tuck, Richard (editor), 1991, Hobbes, Leviathan - Cambridge Texts in the History of Political Thought (reprinted in 1994).
Google Scholar
Strauss Leo, 1984, The Political Philosophy of Hobbes. Its Basis and its Genesis, Chicago & London, The University of Chicago Press, Midway Reprint.
Google Scholar
Zarka, Yves-Charles, 1995, Hobbes et la pensee politique moderne, Paris, PUF.
Google Scholar
Cooke, Paul, D., 1996, Hobbes and Christianity. Reassessing the Bible in Leviathan, Rowman & Littlefield Publishers, Inc.Lanham, Boulder, New York, London.
Google Scholar
Oakeshott, Michael, 1991, Rationalism in Politics and Other Essays, Indianapolis, Liberty press.
Google Scholar
Moreau, P.F., 1989, Hobbes, philosophie, science et religion, Paris, PUF.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/puf.morea.1989.01
McClelland J.S., 1996, A History of Western Political Thought, London & New York, Routledge.
Google Scholar
Angoulvent, Anne-Laure, 1992, Hobbes ou la crise de l'Etat baroque, Paris, PUF.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/puf.angou.1992.01
Reese W.L., 1980, Dictionary of Philosophy and Religion, Eastern & Western Thought, New Jersey, Humanities Press.
Google Scholar
Shelton, George, 1992, Morality and Sovereignty in the Philosophy of Hobbes, MacMillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-22319-0
Sorrell, Tom, 1996, The Cambridge Companion to Hobbes, Cambridge University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521410193
Mintz, Samuel, The Hunting of Leviathan, Oxford University Press.
Google Scholar
Hampshire-Monk, I.,2000 (reprinted), A History of Modern Political Thought. Major Political Thinkers from Hobbes to Marx, Oxford, UK, Blackwell.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.