Sklepy dyskontowe w strukturze sieci handlowej w małych miastach w Polsce

Autor

  • Małgorzata Twardzik Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii, Katedra Gospodarki Przestrzennej i Środowiskowej, ul. ks. bpa S. Adamskiego 7, 40-069 Katowice

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-3180.22.01

Słowa kluczowe:

małe miasta, handel detaliczny, sieci dyskontowe

Abstrakt

Handel detaliczny ulega w Polsce nieustającym zmianom strukturalnym, ilościowym oraz jakościowym. Powstają nowe formaty handlu wielkopowierzchniowego, systematycznie maleje liczba sklepów, ubywa głównie małych, drobnodetalicznych sklepów spożywczych oraz sklepów ze sprzętem RTV i komputerami. Powstają w ich miejsce sklepy dyskontowe, stosujące strategię niskich cen oraz wielofunkcyjne galerie i parki handlowe. Małe miasta w Polsce, dysponujące dotychczas ofertą tradycyjnego handlu – stały się dla inwestorów sieci detalicznych intratnym miejscem lokowania swoich działalności. W wyniku ich ekspansji w małych miastach powstają supermarkety i sklepy dyskontowe największych operatorów handlowych w Europie (Tesco, Carrefour, Biedronka, Lidl, Netto). Mieszkańcy chętnie korzystają z ich oferty, a lokalni przedsiębiorcy zmagają się z rosnącą konkurencją. Zmienia się też zagospodarowanie przestrzenne miast, gdyż sieci mają określone wymagania lokalizacyjne, dostępnościowe oraz techniczne (np. typ budynku, wielkość działki). Różnorodność lokalnej oferty handlowej w małych miastach coraz częściej zastępowana jest standardowym asortymentem sieci dyskontowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bank Danych Lokalnych, GUS.
Google Scholar

Domański T., 2005, Strategie rozwoju handlu, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Google Scholar

Heffner K., 2005, Małe miasta w rozwoju obszarów wiejskich, [w:] Heffner K. (red.), Małe miasta a rozwój lokalny i regionalny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Jürgens U. (Hrsg.), 2011, Discounterwelten, Springer-Verlag, Passau.
Google Scholar

Kościcka-Gębska M., Tul-Krzyszczuk A., Gębski J., 2011, Handel detaliczny żywnością w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Google Scholar

Maleszyk E., 2006, Przesłanki rozwoju i organizacji handlu dyskontowego w Polsce, [w:] „Handel Wewnętrzny”, 52 (1): 8–13.
Google Scholar

Shopping Monitor CEE, 2009.
Google Scholar

Stasiak A, Bolesta W., 2006, Łosice-Małe – miasto o funkcjach ponadlokalnych, [w:] Heffner K., Marszał T. (red.), Małe miasta – studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Szymla Z., 2000, Konkurencyjność małych miast w Polsce Południowo-Wschodniej, [w:] Klamut M., Cybulski L. (red.), Polityka regionalna i jej rola w podnoszeniu konkurencyjności regionów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Twardzik M., 2009, Zmiany funkcji handlowej małych miast województwa śląskiego, [w:] Marszał T. (red.), Funkcja usługowa małych miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Wilk W., 2013, Miasta zbyt małe na handel z dyskontem, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 15, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Zuzańska-Żyśko E., Sitek S., 2011, Rola handlu targowiskowego w rozwoju miast, [w:] Soja M., Zborowski A. (red.), Człowiek w przestrzeni zurbanizowanej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Google Scholar

http://www.aldi.pl/ (dostęp: 04.01.2016).
Google Scholar

http://www.biedronka.pl/ (dostęp: 13.12.2015).
Google Scholar

http://www.incoma.cz (dostęp: 20.01.2015).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v20i1.02015

http://www.lidl.pl/ (dostęp: 07.01.2016).
Google Scholar

http://www.marketside.pl/ (dostęp: 23.06.2014).
Google Scholar

http://www.netto.pl/ (dostęp: 04.01.2016).
Google Scholar

http://www.nielsen.com/pl/ (dostęp: 23.03.2015).
Google Scholar

http://www.stat.gov.pl (dostęp: 20.12.2015).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Twardzik, M. (2017). Sklepy dyskontowe w strukturze sieci handlowej w małych miastach w Polsce. Space – Society – Economy, (22), 7–22. https://doi.org/10.18778/1733-3180.22.01