Discount stores in the structure of retail trade in small towns in Poland

Authors

  • Małgorzata Twardzik Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii, Katedra Gospodarki Przestrzennej i Środowiskowej, ul. ks. bpa S. Adamskiego 7, 40-069 Katowice

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-3180.22.01

Keywords:

small towns, retail, discount chains

Abstract

One of the most dynamic retail branches today is that of discount stores, which have been increasing their market share through a strategy of offering low prices. As the result of a number of mergers, takeovers, and rapid growth, several major discount chains have developed nationwide sales networks in Poland. They all have stores in many Polish cities, although the distribution of them is somewhat uneven. In this paper, the author attempts to analyze the development of sales networks in small cities in Poland. Using an analysis of the size and distribution of discount store chains in Poland author want to show the dynamics of this phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bank Danych Lokalnych, GUS.
Google Scholar

Domański T., 2005, Strategie rozwoju handlu, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Google Scholar

Heffner K., 2005, Małe miasta w rozwoju obszarów wiejskich, [w:] Heffner K. (red.), Małe miasta a rozwój lokalny i regionalny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Jürgens U. (Hrsg.), 2011, Discounterwelten, Springer-Verlag, Passau.
Google Scholar

Kościcka-Gębska M., Tul-Krzyszczuk A., Gębski J., 2011, Handel detaliczny żywnością w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Google Scholar

Maleszyk E., 2006, Przesłanki rozwoju i organizacji handlu dyskontowego w Polsce, [w:] „Handel Wewnętrzny”, 52 (1): 8–13.
Google Scholar

Shopping Monitor CEE, 2009.
Google Scholar

Stasiak A, Bolesta W., 2006, Łosice-Małe – miasto o funkcjach ponadlokalnych, [w:] Heffner K., Marszał T. (red.), Małe miasta – studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Szymla Z., 2000, Konkurencyjność małych miast w Polsce Południowo-Wschodniej, [w:] Klamut M., Cybulski L. (red.), Polityka regionalna i jej rola w podnoszeniu konkurencyjności regionów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Twardzik M., 2009, Zmiany funkcji handlowej małych miast województwa śląskiego, [w:] Marszał T. (red.), Funkcja usługowa małych miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Wilk W., 2013, Miasta zbyt małe na handel z dyskontem, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 15, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Zuzańska-Żyśko E., Sitek S., 2011, Rola handlu targowiskowego w rozwoju miast, [w:] Soja M., Zborowski A. (red.), Człowiek w przestrzeni zurbanizowanej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Google Scholar

http://www.aldi.pl/ (dostęp: 04.01.2016).
Google Scholar

http://www.biedronka.pl/ (dostęp: 13.12.2015).
Google Scholar

http://www.incoma.cz (dostęp: 20.01.2015).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4025/psicolestud.v20i1.02015

http://www.lidl.pl/ (dostęp: 07.01.2016).
Google Scholar

http://www.marketside.pl/ (dostęp: 23.06.2014).
Google Scholar

http://www.netto.pl/ (dostęp: 04.01.2016).
Google Scholar

http://www.nielsen.com/pl/ (dostęp: 23.03.2015).
Google Scholar

http://www.stat.gov.pl (dostęp: 20.12.2015).
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Twardzik, M. (2017). Discount stores in the structure of retail trade in small towns in Poland. Space – Society – Economy, (22), 7–22. https://doi.org/10.18778/1733-3180.22.01