Komunikacyjna rola małego miasta jako węzła przesiadkowego w strukturze aglomeracyjnej na przykładzie Siechnic
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-3180.27.02Słowa kluczowe:
P & R, węzeł przesiadkowy, parkingAbstrakt
Małe miasta w strukturze aglomeracyjnej prezentują duże związki z miastem centralnym, generując wzmożony ruch drogowy. W artykule przedstawiono możliwości zlokalizowania parkingu P & R przy dworcu kolejowym w Siechnicach w celu odciążenia sieci drogowej. Dokonano następnie oceny tej lokalizacji za pomocą autorskiego modelu wnioskowania rozmytego. Uzyskane wyniki wskazują na możliwości pełnienia przez Siechnice roli węzła przesiadkowego po poprawie jakości komunikacji szynowej.
Pobrania
Bibliografia
Bartosiewicz B., 2012, Powiązania małych miast z metropolią w świetle dojazdów do placówek usługowych – przykład łódzkiego obszaru metropolitalnego, [w:] Heffner K., Halama A. (red.), Ewolucja funkcji małych miast w Polsce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, Katowice.
Google Scholar
Belof M., Kukuła M., 2013, Wysoka jakość przestrzeni publicznej i usług miarą sukcesu małych miast we wrocławskim obszarze metropolitalnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 15, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Chen Z., Xia J., Irawan B., 2013, Development of Fuzzy Logic Forecast Models for Location-Based Parking Finding Services, „Fuzzy Computing and Intelligent Transportation”, 2013.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1155/2013/473471
Clayton W., Ben-Elia E., Parkhurst G., Ricci M., 2014, Where to park? A behavioural comparison of bus Park and Ride and city centre car park usage in Bath, UK, „Journal of Transport Geography”, 36.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.03.011
Dutkiewicz R., 2018, Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia, Biuro Rozwoju Wrocławia, Wrocław.
Google Scholar
Gonda-Soroczyńska E., 2007, Siechnice. Rodowód miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Kazazi Darani S., Akbari Eslami A., Jabbari M., Asefi H., 2018, Parking Lot Site Selection Using a Fuzzy AHP-TOPSIS Framework in Tuyserkan, Iran, „Journal of Urban Planning and Development”, 144 (3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)UP.1943-5444.0000456
Lower A., Lower M., 2015, Evaluation of the location of the P & R facilities using fuzzy logic rules, [w:] Theory and engineering of complex systems and dependability, Proceedings of the 10th International Conference on Dependability and Complex Systems DepCoS-RELCOMEX, Springer, Brunów, Poland.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-19216-1_24
Lower A., Lower M., 2016, Determining the criteria for setting input parameters of the fuzzy inference model of P & R car parks locating, [w:] Computational Collective Intelligence, 8th International Conference, ICCCI 2016, Springer.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-45243-2_22
Lower A., Lower M., Masztalski R., Pach P., Szumilas A., 2016a, Locating P & R facilities by the fuzzy inference – case of medium-sized cities, [w:] 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts, SGEM 2016: Conference proceedings, Vienna,Austria, 6–9April, 2016, Book 4,Arts, PerformingArts,Architecture and Design, 2, Architecture and Design, Vienna.
Google Scholar
Lower A., Masztalski R., Szumilas A., 2016b, Wykorzystanie metody logiki rozmytej w tworzeniu systemowych węzłów Park and Ride uwalniających centrum od samochodów, „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN”.
Google Scholar
Lower A., Lower M., 2017, Evaluation of the P & R facilities location by the use of fuzzy inference model, [w:] 18th EPA Congress and Exhibition, EPA 2017, Proceedings, Rotterdam.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5593/sgemsocial2017/52/S19.035
Lower A., Lower M., Szumilas A., 2017, The location study of Wroclaw P & R facilities by the use of fuzzy inference model, [w:] 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts, SGEM 2017, Conference proceedings, Albena, Bulgaria, 24–30 August, 2017, Book 5, „Urban Planning, Architecture and Design”, 2, Urban Studies, Planning and Development, Architecture and Design, Sofia.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5593/sgemsocial2017/52/S19.035
Mlek M., Zipser W., 2007, Szanse rozwoju małych miast w obszarze metropolitalnym a kształtowanie sieci komunikacyjnej, [w:] Heffner K., Marszał T. (red.), Małe miasta w obszarach metropolitalnych, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.
Google Scholar
Neisani Samani Z., Karimi M., Alesheikh A.A., 2018, A Novel Approach to Site Selection: Collaborative Multi-Criteria Decision Making through Geo-Social Network (Case Study: Public Parking), „ISPRS International Journal of Geo-Information”, 7 (3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/ijgi7030082
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 2009 roku w sprawie utworzenia, ustalenia granic i nazw gmin oraz siedzib ich władz, ustalenia granic niektórych miast oraz nadania niektórym miejscowościom statusu miasta (Dz.U., 2009, nr 120, poz. 1000).
Google Scholar
Załuski D., 2014, Zintegrowane węzły przesiadkowe przy małych dworcach kolejowych, TTS Technika Transportu Szynowego.
Google Scholar
http://siechnice.gmina.pl/strona-60-gmina_w_liczbach.html
Google Scholar
https://wroclife.pl/nasze-miasto/maly-sasiad-wroclawia-duza-konkurencja-dla-stolicy-dolnego-slaska/
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.