Creating murals in urban public spaces – the role of stakeholders and the process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-3180.36.05

Keywords:

mural, urban public space, process of creating murals, stakeholders in the mural creation process

Abstract

The aim of this article is to present the process of mural creation, identify the main actors involved, and define their roles within this process. Although murals have become an inseparable part of contemporary urban public spaces in recent years, little is still known about which entities collaborate and are responsible for creating murals in these spaces, as well as how the process itself unfolds. While the connections between artistic activity and space are increasingly recognized, public art remains a rarely explored subject in geographical research. Therefore, a literature review was conducted, along with 18 in-depth individual interviews with the actors involved in the mural creation process. The research revealed that this process is a complex, multi-stage endeavor that requires the cooperation of various actors and is also fraught with uncertainties, doubts, and the need for negotiation. The article analyzes the process of mural creation, with particular emphasis on the entities that influence the final form of the artwork. It also highlights the stages of implementing this form of public art, describing them from the perspectives of both the creators and the audience. As part of the study, five phases of the mural creation process and four groups of actors involved were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bąkowska M., 2007, Images in architecture – from murals to illuminating projections, „Town Planning and Architecture”, 31(1): 54–61.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3846/13921630.2007.10697090

Cartiere C., 2008, Coming in from the cold: A public art history, [w:] C. Cartiere, S. Willis (red.), The practice of public art, Routledge, New York: 7–17.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203926673

Farthing S., 2011, Sztuka. Od malarstwa jaskiniowego do sztuki ulicznej, Muza, Warszawa.
Google Scholar

Gibbs G., 2011, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Greaney M.E., 2002, The power of the urban canvas: Paint, politics, and mural art policy, „New England Journal of Public Policy”, 18(1): 1–42.
Google Scholar

Hein H., 1996, What is public art? Time, place, and meaning, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, 54(1): 1–7.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/1540_6245.jaac54.1.0001

Hołda R., 2020, Jesteście w naszej pamięci. Polskie murale jako nośniki pamięci i popularna forma patriotyzmu, „Relacje międzykulturowe”, 1(7): 47–64.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/RM.01.2020.07.03

Izdebski H., Kulesza M., 1999, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Liber, Warszawa.
Google Scholar

Krajewski M., 2013, Sztuka popularna. Od murali do dużych obrazów i z powrotem, [w:] A. Wołodźko (red.), Czytając mury. Książka fotograficzna, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk: 29–34.
Google Scholar

Lippard L., 1984, Get the Message?: A Decade of Art for Social Change, EP Dutton, New York.
Google Scholar

Mendelson-Shwartz E., Mualam N., 2021, Taming murals in the city: A foray into mural policies, practices, and regulation, „International Journal of Cultural Policy”, 27(1): 65–86.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10286632.2020.1722115

Miles M., 1997, Art, space and the city: Public art and urban futures, Routledge, London.
Google Scholar

Murzyn-Kupisz M., Działek J., 2017, Artyści w przestrzeni miejskiej Krakowa i Katowic, Universitas, Kraków.
Google Scholar

Niziołek K., 2015, Sztuka społeczna. Koncepcje – dyskursy – praktyki, Uniwersytet Białostocki, Białystok.
Google Scholar

Rura P., 2016, Sztuka egalitarna czy przestrzeń zawłaszczona? Rola murali w przestrzeni miejskiej na przykładzie miasta Poznania, [w:] P. Rura, M. Żurawska (red.), Słabo to widzę... Kultura wizualna a nierówności społeczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań: 31–47.
Google Scholar

Rutkiewicz M., 2013, Murale w Polsce, [w:] A. Wołodźko (red.), Czytając mury. Książka fotograficzna, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk.
Google Scholar

Salij-Hofman B., 2022, Z piedestału na ścianę. Wrocławskie murale upamiętniające jako nowe pomniki w przestrzeni miejskiej, „Quart. The Quarterly of the Institute of Art. History at the University of Wrocław”, 63(1): 102–121.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19195/quart.2022.1.90759

Skinner J., Jolliffe L. (red.), 2018, Murals and tourism: Heritage, politics and identity, Routledge, Abingdon.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315547978

Smoczyńska A., Łapiński J.L., 2019, Murale jako galeria sztuki w krajobrazie miejskim na przykładzie miasta Lublin, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”, 41(1): 7–24.
Google Scholar

Stępień B., 2010, Łódzkie murale: niedoceniona grafika użytkowa PRL-u, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź.
Google Scholar

Trzepacz P., 2023, Murale i street art w przestrzeni miasta. Przypadek Krakowa, „Prace Geograficzne”, 173: 231–256.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20833113PG.23.026.19547

Warner E.S., 2017, Marketing the Monumental: Wall Painting at Midcentury, „Archives of American Art Journal”, 56(2): 26–49.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/695628

https://redsheels.com/ (dostęp: 12.12.2022).
Google Scholar

https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=155940 (dostęp: 20.12.2022).
Google Scholar

Published

2025-09-01

How to Cite

Balcerak, M. (2025). Creating murals in urban public spaces – the role of stakeholders and the process. Space – Society – Economy, 97–119. https://doi.org/10.18778/1733-3180.36.05

Issue

Section

Articles