O rozumie i religii w Lewiatanie Thomasa Hobbes’a

Autor

  • Ioana Albu University of Oradea, Faculty of Political Science image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-3180.07.05

Abstrakt

Prezentowany artykuł jest próbą przedstawienia bardzo szczególnej części rozważań Hobbes’a, tj. rozważań dotyczących roli religii w życiu politycznym i myśli politycznej. Rozważania te odnajdujemy w drugiej części „Lewiatana”, która poświęcona jest wyłącznie Biblii. Hobbes skupia się w swej książce na Biblii zdając sobie sprawę z konfliktu między prawami naturalnymi i biblijnymi objawieniami. Wie także jak ogromne znaczenie ma złagodzenie tego konfliktu. Hobbes proponuje taką interpretację Biblii, dzięki, której możliwe jest uwzględnienie wolności jednostki wynikającej z praw naturalnych. Ma to osłabić napięcie między chrześcijaństwem a naukami głoszonymi przez myśliciela. Współcześni Hobbes’a byli przerażeni tą egzegezą Pisma Św., pod którą każdy anglikanin czy purytanin mógł z łatwością odkryć ateizm. Nie jest prostą ocena dorobku Thomasa Hobbes’a. Wynika to z różnorodności form i stylów, jakimi się posługiwał, a także już ugruntowanej pozycji, jaką zajmuje w naukach politycznych. Mimo polemik „Lewiatana” należy uznać za prawdopodobnie największe arcydzieło myśli politycznej napisane w języku angielskim. Stanowi ono sumę przemyśleń autora dotyczących polityki, prawa i teologii. To właśnie ostatniej z wymienionych dyscyplin poświęcony jest artykuł.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Hobbes, Thomas, 1651, Leviathan or the Matter, Forme and Power of the Commonwealth Ecclesiastical and Civill, printed for Andrew Crooke, at the Green In St.Paul's Churchyard, Cambridge English Classics, Cambridge University press, 1904.
Google Scholar

Tuck, Richard (editor), 1991, Hobbes, Leviathan - Cambridge Texts in the History of Political Thought (reprinted in 1994).
Google Scholar

Strauss Leo, 1984, The Political Philosophy of Hobbes. Its Basis and its Genesis, Chicago & London, The University of Chicago Press, Midway Reprint.
Google Scholar

Zarka, Yves-Charles, 1995, Hobbes et la pensee politique moderne, Paris, PUF.
Google Scholar

Cooke, Paul, D., 1996, Hobbes and Christianity. Reassessing the Bible in Leviathan, Rowman & Littlefield Publishers, Inc.Lanham, Boulder, New York, London.
Google Scholar

Oakeshott, Michael, 1991, Rationalism in Politics and Other Essays, Indianapolis, Liberty press.
Google Scholar

Moreau, P.F., 1989, Hobbes, philosophie, science et religion, Paris, PUF.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/puf.morea.1989.01

McClelland J.S., 1996, A History of Western Political Thought, London & New York, Routledge.
Google Scholar

Angoulvent, Anne-Laure, 1992, Hobbes ou la crise de l'Etat baroque, Paris, PUF.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/puf.angou.1992.01

Reese W.L., 1980, Dictionary of Philosophy and Religion, Eastern & Western Thought, New Jersey, Humanities Press.
Google Scholar

Shelton, George, 1992, Morality and Sovereignty in the Philosophy of Hobbes, MacMillan.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-22319-0

Sorrell, Tom, 1996, The Cambridge Companion to Hobbes, Cambridge University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521410193

Mintz, Samuel, The Hunting of Leviathan, Oxford University Press.
Google Scholar

Hampshire-Monk, I.,2000 (reprinted), A History of Modern Political Thought. Major Political Thinkers from Hobbes to Marx, Oxford, UK, Blackwell.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2005-01-01

Jak cytować

Albu, I. (2005). O rozumie i religii w Lewiatanie Thomasa Hobbes’a. Space – Society – Economy, (7), 50–62. https://doi.org/10.18778/1733-3180.07.05