Przemysłowy wizerunek Łodzi a poprzemysłowy charakter miasta. Adaptacja dziedzictwa kulturowego do nowych warunków społeczno-gospodarczych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-310.08.18

Abstrakt

‘Each period in its social history of architecture has its own models and in each period the society evaluates the architecture according to certain stereotypes’ (Jalowiecki 2005 after Wallis 1984). After such models as the church, the market square, the town hall or the castle dominating in the space of European cities during the pre – industrial era, new models of factories or railway stations arose in the industrial period to be later replaced by skyscrapers, shopping malls or motorways – models of post – industrial era. Lodz is an extraordinary city though. It singles out from the most important metropolies of Poland due to many buildings of the industrial architecture haritage located in central parts of its urban space, which has not been changed. The remains of industrial era of the city of Lodz – factories, manufacturers’ palaces and others have nowadays become its perceptual dominant (Tobiasz 2007a). The aim of this article is to present the presistance of the industrial city symbols both in its spatial structure and in the conscious of its inhabitants which is used and strengthened by actions of creating certain themes for shoping malls – models of post – industrial era. The problem undertaken within this article is a subject of humanistic geography as a part of human nature and its experience which can be examined by researchers through the signs of human expression. To verify arguments and accomplish the aim of this article the methods of photographs’ analysis and social inquiry have been used. Methods chosen enabled making comparison of the objective view of the urban space of Lodz both in the past and currently with its inhabitants’ subjective opinions.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bonisławski R., 1998, Łódź na starych pocztówkach, Wydawnictwo Piątek Trzynastego, Łódź.
Google Scholar

Francescato D., Mebane W., 1973, How citizens view two great cities: Milan and Rome, [w:] Image and Environment, (red.) R. M. Downs, D. Stea, Chicago.
Google Scholar

Jałowiecki B., 2005, Społeczny język architektury. Od gotyckiej katedry do hipermarketu, [w:] B. Jałowiecki, A. Majer, M.S. Szczepański (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, s. 21–36.
Google Scholar

Jędrzejczyk D., 2004, Humanistyczne oblicze miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Kowinsky W.S., 2002, The Malling of America, (bez miejsca wydania, USA), 2002.
Google Scholar

Lorens P., Tematyzacja przestrzeni publicznej miasta, [w:] B. Jałowiecki, A. Majer, M.S. Szczepański (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.
Google Scholar

Ostapowicz A., (red.), Łódź 2000. W drodze do przyszłości. Część 1, Wydawnictwo Wydziału Strategii Urzędu Miasta Łodzi, Łódź 2000.
Google Scholar

Pawłowska K., Idea swojskości miasta, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2001.
Google Scholar

Pirveli M., Architektura „mówi” językiem symboli, [w:] B. Jałowiecki, A. Majer, M.S. Szczepański (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.
Google Scholar

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, MUZA, Warszawa 2004.
Google Scholar

Sagan I., Miejsce, źródła identyfikacji z nim, procesy transformacji w miastach, [w:] J. Kaczmarek (red.), VIII Konwersatorium wiedzy o mieście: Centra i peryferie dużych miast. Transformacja i przyszłość. Pojęcia i metody badawcze, Łódź 1995.
Google Scholar

Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, PWN, Warszawa 2005.
Google Scholar

Tobiasz P., Encyklopedia mentalna Łodzi, „Genius loci” nr 5, Warszawa 2007.
Google Scholar

Tobiasz P., Preferencje mieszkaniowe Łodzian, „Genius loci” nr 6, Warszawa 2007.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2008-01-01

Jak cytować

Tobiasz-Lis, P. (2008). Przemysłowy wizerunek Łodzi a poprzemysłowy charakter miasta. Adaptacja dziedzictwa kulturowego do nowych warunków społeczno-gospodarczych. Space – Society – Economy, (8), 197–207. https://doi.org/10.18778/1733-310.08.18