Participatory photography. From qualitative research of social worlds to sociological intervention

Authors

  • Katarzyna Niziołek Uniwersytet w Białymstoku, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.1.03

Keywords:

Phenomenological perspective, Social world, Participatory photography, Photo interview, Private photographs, Sociological intervention

Abstract

In the article, resorting to the phenomenological understanding of the "social world", the authoress looks for the new possibilities of researching social worlds with the use of participatory photography, and by integrating research and citizen practice. One may speak of participatory photography when individuals or groups that would traditionally constitute the objects of observation take and interpret photographs representing significant parts of their lives and experiences themselves. Hence, as a research technique, participatory photography changes the perspective of cognition from the position of an outsider to the one of an insider. In this way, it allows insight, in accordance with the directives of interpretative sociology, into the subjective definitions of the observed situations, as constructed by the participants. Then, it provides the picture takers with the possibility of fully subjective expression concerning their own experiences, needs or goals, which is particularly important in the case of minority, marginalized, or excluded groups. However, this is when participatory photography goes beyond the limits of scientific knowledge, and into the area of social change, becoming a means of sociological intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katarzyna Niziołek, Uniwersytet w Białymstoku, Polska

Katarzyna Niziołek - pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia z makrostruktur społecznych oraz kursy specjalizacyjne – ze społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych i nauczania wielokulturowości. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat sztuki społecznej. Stypendystka The Clifford & Mary Corbridge Trust (University of Cambridge). Publikowała m.in. w "Pograniczu", "Trzecim Sektorze" i anglojęzycznym "Limes. Cultural Regionalistics". Jest prezesem Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku i przewodniczącą Oddziału Białostockiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Angażuje się w działalność społeczną w obszarze dziedzictwa kulturowego, lokalnej historii, animacji kultury i edukacji nieformalnej.

References

Anchimowicz, Magdalena, Karolina Muras, Katarzyna Niziołek, Rafał Olesiewicz i Mariusz Sokołowski, redaktorzy (2008) Co nas łączy, co nas różni? Białystok i jego mieszkańcy w oczach obcokrajowców. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Armstrong, Keith B. (2005) “Autophotography in adult education: Building creative communities for social justice and democratic education.” New Directions for Adult and Continuing Education 107: 33-44.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/ace.187

Banks, Marcus (1995) „Visual research methods.” Social Research Update Issue 11. Dostęp 27 grudnia 2009. http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU11/SRU11.html
Google Scholar

Banks, Marcus (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Przełożył P. Tomanek. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Becker, Howard S. (2007) Telling about society. Chicago: The University of Chicago Press.
Google Scholar

Bolton, Angela, Christopher Pole i Philip Mizen (2001) “Picture this: researching child workers.” Sociology 35(2): 501-518.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/S0038038501000244

Bourdieu, Pierre, Luc Boltanski, Robert Castel, Jean-Claude Chamboredon i Dominique Schnapper (1990) Photography. A middle-brow art. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Clark-Ibáñez, Marisol (2007) “Inner-city children in sharper focus. Sociology of childhood and photo elicitation interviews.” S. 167-196 w Visual research methods. Image, society and representation, pod redakcją G. C. Stanczak. Los Angeles: Sage.
Google Scholar

Clover, Darlene E. (2006) “Out of the darkroom: Participatory photography as a critical, imaginative, and public aesthetic practice of transformative education.” Journal of Transformative Education 4: 275-290.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1541344606287782

Denzin, Norman K. i Yvonna S. Lincoln, redaktorzy (2009) Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Donald, Diana i Jane Munro, redaktorzy (2009) Endless forms. Charles Darwin, natural science and the visual arts. Cambridge: Fitzwilliam Museum.
Google Scholar

Finney, Nissa i Clare Rishbeth (2006a) “Novelty and nostalgia in urban greenspace: refugee perspectives.” Journal of Economic and Social Geography 97(3): 281- 295.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2006.00520.x

Finney, Nissa i Clare Rishbeth (2006b) “Engaging with marginalised groups in public open space research: The potential of collaboration and combined methods.” Planning Theory and Practice 7(1): 27-46.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14649350500497406

Froń, Alicja (2008) „W stronę innych światów.” S. 259-278 w Warto zapytać o kulturę 3. Obcy, inny, swój, pod redakcją K. Czyżewski. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
Google Scholar

Hlebowicz, Bartosz, redaktor (2008) Nowa Wola po prostu. Michałowo: Gminny Ośrodek Kultury.
Google Scholar

Husserl, Edmund (1982) Medytacje kartezjańskie. Przełożył A. Wajs. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Kaczmarek, Jerzy, redaktor (2004) Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof (2005) „Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej.” Przegląd Socjologii Jakościowej Tom I, Numer 1: 42-63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.1.1.04

Kuczyński, Paweł, Marcin Frybes, Jan Strzelecki i Diedier Lapeyronnie (1994) W poszukiwaniu ruchu społecznego. Wokół socjologii Alaina Touraine’a. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Miles, Susie, Ian Kaplan i Andy Howes (b.d.) “Using participatory image-based research to inform teaching and learning about inclusion in education.” Project Case Study, Centre for Excellence in Enquiry-Based Learning, The University of Manchester. Dostęp 27 grudnia 2009. http://www.campus.manchester.ac.uk/ceebl/projects/casestudies/1.pdf
Google Scholar

Miller, Cynthia J. (2006) “Images from the streets: Art for social change from the Homelessness Photography Project.” Social Justice 33(2): 122-134.
Google Scholar

Niziołek, Katarzyna (2008a) „Warte tysiąca słów… O społecznych i socjologicznych pożytkach fotografii uczestniczącej.” S. 23-29 w Co nas łączy, co nas różni? Białystok i jego mieszkańcy w oczach obcokrajowców, pod redakcją M. Anchimowicz i In. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Niziołek, Katarzyna (2008b) „Zdjęcia są tłumaczem. O społecznych funkcjach sztuki w kontekście mniejszościowym na przykładzie fotografii uczestniczącej.” S. 12-13 w Integracja dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Nasz świat w 36 klatkach”, pod redakcją K. Potoniec, A. Grzędzińska, A. Gaworek. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Niziołek, Katarzyna (2008c) „Co nas łączy, co nas różni? Projekt integracyjno-fotograficzny dla grupy wielonarodowej.” S. 107-109 w Historia, pamięć, tolerancja. Nauczanie owielokulturowości i lokalnej historii, pod redakcją K. Niziołek, R. Poczykowski. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Niziołek, Katarzyna (2008d) „Białystok – miasto pogranicza, miasto wielokulturowe.” S. 94-115 w Warto zapytać o kulturę 3. Obcy, inny, swój, pod redakcją K. Czyżewski. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
Google Scholar

Niziołek, Katarzyna (2009) „Sztuka społeczna jako narzędzie budowania kapitału społecznego. Przykład lokalnego projektu obywatelskiego Nasz świat w 36 klatkach.” S. 369- 390 w Kapitały społeczne i kulturowe miast środkowoeuropejskich i wschodnioeuropejskich pograniczy, pod redakcją U. Abłażewicz-Górnicka i In. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.
Google Scholar

Niziołek, Katarzyna (2010) „Między amatorstwem a etnografią. Fotografia jako narzędzie edukacji.” S. 25-28 w Uwiecznić Atlantydę. Wielokulturowość Podlasia w edukacji nieformalnej, pod redakcją A. Młynarczuk i M. Sokołowski. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Olechnicki, Krzysztof, redaktor (2003) Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Potoniec, Katarzyna, Agnieszka Grzędzińska i Agnieszka Gaworek, redaktorzy (2008) Integracja dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Nasz świat w 36 klatkach”. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar

Schütz, Alfred (2005) „Świat społeczny i teoria działania społecznego.” S. 64-70 w Socjologia. Lektury, pod redakcją P. Sztompka i M. Kucia. Kraków: Znak.
Google Scholar

Schütz, Alfred (2008) O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przełożyła B. Jabłońska. Kraków: NOMOS.
Google Scholar

Singhal, Arvind, Lynn M. Harter, Ketan Chitnis i Devendra Sharma (2004) “Shooting back. Participatory photography in entertainment-education.” Referat zaprezentowano podczas Entertainment-Education and Global Africa Conference, 15-17 kwietnia, Athens, USA. Dostęp 27 stycznia 2011. http://comminit.com/en/node/214720/36
Google Scholar

Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Sztop-Rutkowska, Katarzyna (2009) „Co oznacza dla mnie bycie Polakiem? Zastosowanie fotografii uczestniczącej w badaniach nad tożsamością narodową.” S. 217-224 w Kapitały społeczne i kulturowe miast środkowoeuropejskich i wschodnioeuropejskich pograniczy, pod redakcją U. Abłażewicz-Górnika i In. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.
Google Scholar

Turner, Jonathan R. (2006) Struktura teorii socjologicznej. Przełożyła Grażyna Woroniecka i In. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Wang, Caroline C. (1999) “Photovoice: A participatory action research strategy applied to women’s health.” Journal of Women’s Health 8(2): 185-192.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1089/jwh.1999.8.185

Wang, Caroline C. (2006) “Youth participation in photovoice as a strategy for community change.” Journal of Community Practice 14(1/2): 147-161.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1300/J125v14n01_09

Wang, Caroline C. i Cheri A. Pies (2004) “Family, maternal, and child health through photovoice.” Maternal and Child Health Journal 8(2): 95-102.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/B:MACI.0000025732.32293.4f

Weber, Max (2002) Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Przełożyła D. Lachowska. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Worth, Sol (1980) „Margaret Mead and the shift from visual anthropology to the anthropology of visual communication.” Studies in Visual Communication Issue 6. Dostęp 27 grudnia 2009. http://astro.temple.edu/~ruby/wava/worth/seight.html
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.2326-8492.1980.tb00114.x

Published

2011-02-28

How to Cite

Niziołek, . K. (2011). Participatory photography. From qualitative research of social worlds to sociological intervention. Przegląd Socjologii Jakościowej, 7(1), 22–41. https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.1.03

Issue

Section

Articles