Badacz jako artysta, artysta jako badacz. Założenia metodologiczne działań artystycznych w procesie badawczym ABR (art-based-research)
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.16.2.02Słowa kluczowe:
sztuka w badaniach jakościowych, ABR, metodologia badań jakościowychAbstrakt
Postmodernizm, podważając założenia epistemologiczne pozytywizmu i hermeneutyki, wywarł ogromny wpływ na metodologię badań jakościowych. Zatarciu ulegają nie tylko gatunki, ale także granice między dyscyplinami, tak jak to jest w przypadku działań artystycznych w procesie badawczym (ABR – art-based-research), w których badacz posługuje się środkami artystycznymi na różnych etapach zbierania, analizy i prezentacji danych. Problem łączenia sztuki z działaniami badawczymi można rozpatrywać na wielu płaszczyznach. W tym artykule chciałabym skupić się na: 1. Wyjaśnieniu głównych założeń epistemologicznych i metodologicznych badań opartych o sztukę; 2. Omówieniu funkcji ABR w społecznym konstruowaniu wiedzy; 3. Wskazaniu kryteriów, które pozwalają ocenić jakość ABR, oraz trudności, jakie wiążą się z prowadzeniem tego typu badań.
Pobrania
Bibliografia
Ackroyd Judith, O’Toole John (2010) Performing Research: Tensions, Triumphs and Trade-Offs of Ethnodrama. Stoke-on-Trent: Trentham Books.
Google Scholar
Atkinson Paul (1992) Understanding Ethnographic Texts. London: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412986403
Bagley Carl, Cancienne Mary Beth, eds. (2002) Dancing the Data. New York: Peter Lang Publishing, Inc.
Google Scholar
Barone Tom, Eisner Elliot W. (2012) Arts Based Research. London: Sage.
Google Scholar
Benedyktowicz Zbigniew (1995) Mit – literatura – antropologia kultury. „Konteksty”, nr 3(4), s. 3–4.
Google Scholar
Bielecka-Prus Joanna (2013) Paradygmat partycypacyjny w naukach społecznych. Wykorzystywanie danych wytworzonych przez badanych w analizie jakościowej. „Rocznik Lubuski”, t. 39, nr 1, s. 29–51.
Google Scholar
Bielecka-Prus Joanna (2018) Obcy wśród obcych. Etnografowie w polu badawczym [w:] Tomasz Michał Korczyński, red., Swój-obcy-wróg. Wędrówki w labiryntach kultur. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, s. 81–101.
Google Scholar
Bochner Arthur P. (2000) Criteria Against Ourselves. „Qualitative Inquiry”, vol. 6, no. 2, s. 266–272.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/107780040000600209
Bochner Arthur, Ellis Carolyn (2003). An Introduction to the Arts and Narrative Research: Art as Inquiry. “Qualitative Inquiry”, vol. 9, s. 506–514.
Google Scholar
Bonenberg Wojciech (2013) „Arts-Based Research” w prognozowaniu trendów rozwojowych architektury mieszkaniowej. „Środowisko Mieszkaniowe”, t. 11, s. 47–54.
Google Scholar
Brennan Teresa (1993) History after Lacan. London: Routledge.
Google Scholar
Bruner Edward M. (2011) Przeżycie i jego ekspresje [w:] Victor W. Turner, Edward M. Bruner, red., Antropologia doświadczenia. Przełożyły Ewa Klekot, Agnieszka Szurek. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 11–39.
Google Scholar
Bryda Grzegorz, Martini Natalia (2016) W stronę ontologii pola badań jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 24–40.
Google Scholar
Burawoy Michael (2005) For Public Sociology. „American Sociological Review”, vol. 70, no. 1, s. 4–28.
Google Scholar
Cahnamann-Taylor Melisa, Siegesmund Richard, eds. (2008) Arts-Based Research in Education. Foundations For Practice. New York: Routledge.
Google Scholar
Chaplin Elizabeth (1994) Sociology and Visual Representation. London: Routledge.
Google Scholar
Clifford James (2000) O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski. „Konteksty”, nr 1–4, s. 80–105.
Google Scholar
Clifford James, Marcus George, eds. (1986) Writing Culture. The Politics and Poetics of Ethnography. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar
Clough Patricia T. (2000) Comments On Setting Criteria For Experimental Writing. „Qualitative Inquiry”, vol. 6, no. 2, s. 278–291.
Google Scholar
Coser Lewis (1963) Sociology Through Literature: an Introductory Reader. Englewood Cliffs, New York: Prentice-Hall.
Google Scholar
Czaja Dariusz (2004) Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Czekaj Rafał (2013) Krytyczna teoria sztuki Theodora W. Adorna. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Daykin Norma (2004) The Role of Music in an Arts-based Qualitative Inquiry. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 3, no. 2, s. 36–44.
Google Scholar
Denzin Norman (1997) Interpretive Ethnography: Ethnographic Practices for the 21st Century. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781452243672
Denzin Norman (2003) Performance Ethnography: Critical Pedagogy and The Politics of Culture. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar
Denzin Norman, Lincoln Yvonna (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] Norman Denzin, Yvonna Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 16–62.
Google Scholar
Eisner Elliot W. (1981) On The Differences Between Scientific and Artistic Approaches To Qualitative Research. „Visual Arts Research”, vol. 10, no. 4, s. 5–11.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X010004005
Eisner, Elliot W. (1997) The promise and perils of alternative forms of data representation. „Educational Researcher”, vol. 26, no. 6, s. 4−10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X026006004
Eisner Elliot (2006) Does Arts-Based Research Have a Future? „Studies in Art Education”, vol. 48, no. 1, s. 9–18.
Google Scholar
Finley Susan (2003) Arts-Based Inquiry in QI: Seven Years from Crisis to Guerrilla Warfare. „Qualitative Inquiry”, vol. 9, no. 2, s. 281–296.
Google Scholar
Finley Susan (2009) Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie [w:] Norman Denzin, Yvonna Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 57–80.
Google Scholar
Frus, Phyllis (1994) The Politics and Poetics of Journalistic Narrative. New York: Cambridge University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527159
Geertz Clifford (1990) O gatunkach zmąconych: nowe konfiguracje myśli społecznej. „Teksty Drugie: Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 2, s. 113–130.
Google Scholar
Geertz Clifford (2000) Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej. Przełożyła Dorota Wolska. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Geertz Clifford (2005) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Glaser Barney (1978) Theoretical Sensitivity. San Francisco: The Sociology Press.
Google Scholar
Golka Marian (1995) Socjologia artysty. Poznań: Ars Nova.
Google Scholar
Golka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Gouzouasis Peter (2013) The Metaphor of Tonality in Artography. „The UNESCO Observatory E-Journal”, vol. 3, no. 1, s. 1–18.
Google Scholar
Gray Ross i in. (2000) The use of research-based theatre in a project related to metastatic breast cancer. „Health Expectations”, vol. 3, no. 2, s. 137–144.
Google Scholar
Irwin Rita L. (2004) A/r/tography as metonymic, metonymic, metissage [w:] Rita. L. Irwin, Alex de Cosson, eds., A/r/tography: Rendering self through arts based living inquiry. Vancouver: Pacific Educational Press, s. 27–38.
Google Scholar
Irwin Rita L., Springgay Stephanie (2008) A/r/tography as practice based research [ w:] Stephanie Springgay i i n., e ds., Being with A/r/tography. Rotterdam: Sense Publishers, s. xiii– xxvii.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/9789087903268
Irwin Rita L., de Cosson Alex, eds. (2004) A/R/Tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver: Pacific Educational Press.
Google Scholar
James William (1904) Humanism and Truth. „Mind”, vol. 13, no. 52, s. 457–475.
Google Scholar
Kamiński Stanisław (1992) Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Kawalec Anna (2016) Osoba i Nexus. Alfreda Gella antropologiczna teoria sztuki. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Konecki Krzysztof (2008) Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 4, nr. 3, s. 89−115.
Google Scholar
Krąpiec Mieczysław A. (1979) Ja-człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin: TN KUL.
Google Scholar
Lafrenière Darquise, Cox Susan M. (2012) ‘If you can call it a poem’: toward a framework for the assessment of arts-based works. „Qualitative Inquiry”, vol. 17, no. 4, s. 355–363.
Google Scholar
Lahman Maria K. E. (2011) I Am ALL Woma[e]n! „Qualitative Inquiry”, vol. 17, no. 2, s. 126–129.
Google Scholar
Lawrence-Lightfoot Sara (2005) Reflections on Portraiture: A Dialogue Between Art and Science. „Qualitative Inquiry”, vol. 11, no. 1, s. 3–15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1077800404270955
Leavy Patricia (2018) Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Przełożyły: Katarzyna Stanisz, Justyna Kucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Lepenis Wolf (1996) Niebezpieczne powinowactwa z wyboru. Eseje na temat historii nauki. Przełożyła Anna Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Lincoln Yvonna S. (1995) Emerging Criteria for Quality in Qualitative and Interpretive Research. „Qualitative Inquiry”, vol. 1, no. 3, s. 275–289.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/107780049500100301
McNiff Shaun (1998) Art-Based Research. London: Jessica Kingsley Publishers.
Google Scholar
Mienczakowski Jim (2001). Ethnodrama: Performed research—limitations and potential [w:] Paul Atkinson i in., eds., Handbook of ethnography. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 468−476.
Google Scholar
Moeran Brian (1996) A Japanese Advertising Agency: An Anthropology of Media and Markets. London, New York: Routledge.
Google Scholar
Mulkay Michael J. (1985) The Word and The World: Explorations in The Form of Sociological Analysis. London: Allen and Unwin.
Google Scholar
Piantanida Maria, L. McMahon Patricia, Garman Noreen B. (2003) Sculpting the Contours of Arts-Based Educational Research Within a Discourse Community. „Qualitative Inquiry”, vol. 9, no. 2, s. 182–191.
Google Scholar
Prendergast Monica (2006) Found poetry as literature review: Research poems on audience and performance. „Qualitative Inquiry”, vol. 12, no. 2, s. 369–388.
Google Scholar
Prendergast Monica i in. (2009) A Haiku Suite: The Importance of Music Making in The Lives of Secondary School Students. „Music Education Research”, vol. 11, no. 3, s. 303–317.
Google Scholar
Pryszmont-Ciesielska Martyna (2015) Between Performance and Action – About a Certain Variant of Research that Uses Art (In Connection with a Project about Excluded Mothers). „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, nr 2(70), s. 97–105.
Google Scholar
Reale Giovanni (1997) Historia filozofii starożytnej. Tom II. Platon i Arystoteles. Przełożył Edward Iwo Zieliński. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Reason Peter, Lincoln Yvonna S. (1996) Special Issue: Quality in Human Inquiry. „Qualitative Inquiry”, vol. 2, no. 1, s. 5–136.
Google Scholar
Sacks Oliver (1996) Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Przełożyła Barbara Lindenberg. Poznań : Wydaw. Zysk i S-ka.
Google Scholar
Saldaña Johnny (2005) Ethnodrama: an Anthology of Reality Theatre. New York: AltaMira Press.
Google Scholar
Saldaña Johnny (2009) The Coding Manual for Qualitative Researchers. Los Angeles, CA: Sage Publications.
Google Scholar
Schneider Barbara (2005) Mothers Talk About Their Children with Schizophrenia: A Performance Autoethnography. „Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing”, vol. 12, no. 3, s. 333–340.
Google Scholar
Shostak Marjorie (1981) The Life and Words of a !Kung Woman. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Google Scholar
Stoller Paul, Olkes Cheryl (1987) In Sorcery’s Shadow: A Memoir of Apprenticeship Among the Songhay of Niger. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226098296.001.0001
Szkłowski Wiktor B. (1986) Sztuka jako chwyt [w:] Stefania Skwarczyńska, red., Teoria badań literackich za granicą. Antologia t. II, cz. III, wyb. Kraków: Znak, s. 95–111.
Google Scholar
Szpunar Magdalena (2018) (Nie)potrzebna wrażliwość. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar
Tamas Sophie (2008) Writing and Righting Trauma: Troubling the Autoethnographic Voice. „Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research”, vol. 10, no. 1, art. 22.
Google Scholar
Tatarkiewicz Władysław (1970) Sztuka i język: dwa wieloznaczne wyrazy. „Studia Semiotyczne”, t. I, s. 11–22.
Google Scholar
Tuan Yi-Fu (1987) Przestrzeń i miejsce. Przełożyła Agnieszka Morawińska. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Turner Victor W. (2011) Dewey, Dilthey i gra społeczna: szkic z zakresu antropologii doświadczenia [w:] Victor W. Turner, Edward M. Bruner, red., Antropologia doświadczenia. Przełożyły Ewa Klekot, Agnieszka Szurek. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 42–54.
Google Scholar
Watson Ashleigh (2016) Directions for Public Sociology: Novel Writing as a Creative Approach. „Cultural Sociology”, vol. 10, no. 4, s. 1–17.
Google Scholar
Żmijewski Artur (2007) Stosowane sztuki społeczne. „Krytyka Polityczna” nr 11/12, s. 11–24.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.