O czym mówi Sean? Zapis panelu dyskusyjnego o sztuce, nauce i etyce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.14

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Piotr Dobrowolski - UAM w Poznaniu

Piotr Dobrowolski, literaturoznawca, teatrolog, krytyk literacki i teatralny, pracownik Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Rafał Drozdowski - UAM w Poznaniu

Rafał Drozdowski, profesor, kierownik Zakładu Socjologii Życia Codziennego w Instytucie Socjologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. W latach 1991‒2009 członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego zainteresowania naukowe obejmują socjologię codzienności, socjologię wizualną, teorię socjologiczną. Wybrane publikacje: Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących (Poznań 2006); Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej (Warszawa 2010, wspólnie z Markiem Krajewskim).

Małgorzata Jacyno - Uniwersytet Warszawski

Małgorzata Jacyno, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, zajmuje się socjologią kultury, w szczególności procesem indywidualizacji i procesami warunkującymi nowoczesne formy podmiotowości i zależności. Główne prace: Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu (1997), A. Jawłowska, M. Kempny (współred.) Kultura w czasach globalizacji (2004), Kultura indywidualizmu (2007), Przewodnik socjologiczny po Warszawie (2016), T. Kukołowicz, M. Lewicki (współred.) Kultura na peryferiach (2018).

 

Agnieszka Jelewska - UAM w Poznaniu

Agnieszka Jelewska, profesor, pracuje w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów. Teatrolożka, medioznawczyni, dyrektorka i współzałożycielka Humanities / Art / Technology Research Center na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (artandsciencestudies.com). Kuratorka i współtwórczyni projektów z zakresu art and science: m.in. Transnature Is Here (2013), Post-Apocalypsis (2015), Anaesthesia (2016). Autorka m.in. „Ekotopie. Ekspansja technokultury” oraz „Sensorium Eseje o sztuce i technologii”.

Adriana Molenda - Scena Robocza w Poznaniu

Adriana Molenda, absolwentka filozofii i filologii hiszpańskiej na UAM w Poznaniu. Edukatorka, animatorka społeczna i trenerka. Koordynowała międzynarodowe projekty na rzecz pokoju, praw człowieka i społeczności lokalnych oraz inicjatywy kulturalne i ekologiczne. Od lat związana z poznańskim Stowarzyszeniem „Jeden Świat” i Service Civil International. Publikowała m.in. w „Tygodniku Powszechnym”. Od 2018 roku managerka finansów Sceny Roboczej.

Julia Niedziejko

Julia Niedziejko,  poetka, recenzentka. Jej teksty o kulturze ukazały się na łamach „Didaskaliów”, „Nie Taktu!”, „EleWatora”, eczasukultury.pl, lokalnego portalu kulturapoznan.pl

Joanna Pańczak - Fundacja Malta

Joanna Pańczak, socjolożka, teatrolożka, aktywistka. Od 2014 roku kuratorka programu społeczno-artystycznego Generator Malta w ramach Malta Festival Poznań, a także działań edukacyjnych w Fundacji Malta. Pomysłodawczyni i autorka programów Akademii Miasta – kursu dla artystów, aktywistek i architektów. Współtwórczyni internetowego zbioru narzędzi do pracy na miejskich nieużytkach narzedziownikdlamiejsc.pl oraz strony do projektowania miasta digi-dizajn.pl. Od kilku lat aktywnie włącza się w badania nad kulturą. Współtworzyła m.in. badanieteatru.pl, archiwumwizualne.pl.

 

Waldemar Rapior

Waldemar Rapior, doktor socjologii oraz kulturoznawca. W 2010 roku zainicjował sześcioletnie badania uczestnictwa w kulturze przy współpracy Instytutu Socjologii UAM, Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk UAM oraz Fundacji Malta (zob. badanieteatru.pl, archiwumwizualne.pl). W latach 2012–2013 był członkiem międzynarodowego zespołu w projekcie Mediawerf / Streetwise Billboard realizowanym w Rotterdamie. Od 2016 realizuje autorski trzyletni projekt „Moralność milcząca” finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.

Marek Wasilewski - Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Marek Wasilewski, profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, dyrektor galerii miejskiej Arsenał. Artysta (instalacji oraz filmów wideo), kurator, ma na swoim koncie wiele wystaw w Polsce i na świecie. Autor książek Sztuka nieobecna (1998), Seks, pieniądze i religia – rozmowy o sztuce brytyjskiej (2001), Czy sztuka jest wściekłym psem? (2008). W 2015 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Dawid Wiener - Uniwersytet SWPS w Poznaniu

Dawid Wiener,  lekarz medycyny, doktor nauk humanistycznych i kognitywista; kierownik Katedry Wzornictwa w School of Form. Współzałożyciel i prezes firmy badawczej COGISION (www.cogision.com) zajmującej się m.in. badaniami w obszarze marki, designu, użyteczności oraz User Experience (Ux). Ponadto rozwija nowe projekty (www.clinwork.com), naukowo zajmuje się emocjami i pisze książkę bez tytułu.

Bibliografia

Abend Gabriel (2013) What the Science of Morality Doesn’t Say About Morality. „Philosophy of the Social Sciences”, no. 43, vol. 2, s. 157–200.
Google Scholar

Abend Gabriel (2014) The Moral Background: An Inquiry into the History of Business Ethics. New Jersey: Princeton University Press.
Google Scholar

Abend Gabriel (2019) Moral decisionism and its discontents. „Journal for the Theory of Social Behaviour”, no. 49, vol. 1, s. 59–83.
Google Scholar

Barrett Lisa Feldman (2017) How Emotions Are Made: The Secret Life of the Brain. Boston, New York: Mariner Books.
Google Scholar

Brockman John (2013) Thinking: The New Science of Decision-Making, Problem-Solving, and Prediction. New York, London, Toronto, Sydney, New Delhi, Auckland: Harper Perennia.
Google Scholar

Cathcart Thomas (2014) Dylemat wagonika. Przełożyła Katarzyna Bażyńska-Chojnacka. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Edmonds David (2014) Would You Kill the Fat Man?: The Trolley Problem and What Your Answer Tells Us about Right and Wrong. New Jersey: Princeton University Press.
Google Scholar

Greene Joshua, Haidt Jonathan (2002) How (and where) does moral judgment work? „Trends in Cognitive Sciences”, vol. 6, s. 517–523.
Google Scholar

Haidt Jonathan (2014) Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Przełożyła Agnieszka Nowak-Młynikowska. Sopot: Smak Słowa.
Google Scholar

Małkowicz Zofia (2017) Nie tylko „art and science”: czyli jak myśleć o praktykach łączących sztukę i naukę?: Propozycja nowej typologii. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 175–190.
Google Scholar

Perry Gina (2013) Behind the Shock Machine: The Untold Story of the Notorious Milgram Psychology Experiments. New York: The New Press.
Google Scholar

Prinz Jesse (2007) The Emotional Construction of Morals. Oxford: OUP Oxford.
Google Scholar

Pustoła Wojciech i in.(2019) Kiedy teatr nie tylko gra i/ale bada [w:] Waldemar Rapior, red., Bezkarnie. Etyka w teatrze. Poznań: Stowarzyszenie Scena Robocza, Stowarzyszenie Czasu Kultury, s. 169–182.
Google Scholar

Rapior Waldemar, Kosiński Dariusz (2018) Wiedza z działania, wiedza w działaniu. O relacjach sztuki i nauki. „Czas Kultury” [dostęp 3 kwietnia 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://czaskultury.pl/artykuly/wiedza-z-dzialania-wiedza-w-dzialaniu-o-relacjach-sztuki-i-nauki/.
Google Scholar

Rapior Waldemar (2019) Pożytki z deprowincjalizacji [w:] Waldemar Rapior, red., Bezkarnie. Etyka w teatrze. Poznań: Stowarzyszenie Scena Robocza, Stowarzyszenie Czasu Kultury, s. 185–199.
Google Scholar

Sormani Philippe, Carbone Guelfo, Gisler Priska, eds., (2018) Practicing Art/Science. Experiments in an Emerging Field. London, New York: Routledge.
Google Scholar

Turner Stephen (1994) The Social Theory of Practices: Tradition, Tacit Knowledge, and Presuppositions. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar

Turner Stephen (2014) Understanding the Tacit. New York: Routledge.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-05-31

Jak cytować

Dobrowolski, P., Drozdowski, R., Jacyno, M., Jelewska, A., Molenda, A., Niedziejko, J., Pańczak, J., Rapior, W., Wasilewski, M., & Wiener, D. (2019). O czym mówi Sean? Zapis panelu dyskusyjnego o sztuce, nauce i etyce. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2), 246–263. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.14