Konstruktywistyczna etnografia wirtualnej społeczności w Arabii Saudyjskiej

Autor

  • Yeslam Al-Saggaf Charles Sturt University & Centre for Applied, Philosophy and Public Ethics, Australia
  • Kirsty Williamson Monash University & Charles Sturt University, Australia

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.4.06

Słowa kluczowe:

etnografia, paradygmat konstruktywistyczny, konstruktywistyczna etnografia, obserwacja niejawna, NVivo, społeczności wirtualne, Arabia Saudyjska, kobiety saudyjskie

Abstrakt

Większość badań w ramach współczesnej literatury skupia się na użytej przez badacza metodzie, ale nie na filozofii, która za nią stoi. W artykule tym opisujemy badanie etnograficzne, prowadzone w duchu paradygmatu konstruktywistycznego, którego celem było eksplorowanie zjawiska uczestnictwa w wirtualnych społecznościach w Arabii Saudyjskiej. Przedstawiamy, jak zostały wykorzystane określone techniki etnografii – obserwacja niejawna i uczestnictwo. Dowodzimy, że ten sposób prowadzenia etnografii pozwolił na umiejscowienie rezultatów badania w ramach społecznego i kulturowego kontekstu społeczeństwa saudyjskiego. W artykule, zilustrowanym wstępnymi wynikami, konkludujemy, że roczna obserwacja ukryta i ośmiomiesięczne uczestniczenie w dwóch różnych, lecz podobnych wirtualnych społecznościach dostarczyły wniosków, które można uznać za głębokie, znaczące i bogate w opisie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Yeslam Al-Saggaf - Charles Sturt University & Centre for Applied, Philosophy and Public Ethics, Australia

 Yeslam Al-Saggaf, (dr) jest wykładowcą w School of Information Studies, koordynatorem kursu GradDipInfoTech/MInfoTech/ MInfoSys na Uniwersytecie Charlesa Sturta w Australii i badaczem w Centrum Filozofii Stosowanej i Etyki Publicznej. Uzyskał stopień licencjata i inżyniera (inżynieria komputerowa) w Malezji, magisterium w zakresie technologii informacyjnej i stopień doktora na Uniwersytecie Charlesa Sturta w Australii. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół społeczności online (zarówno tych o charakterze społecznym, jak i politycznym) i politycznej publicznej sferze online w świecie arabskim. Publikował swoje prace w międzynarodowych czasopismach i prezentował na wielu międzynarodowych konferencjach.

Kirsty Williamson - Monash University & Charles Sturt University, Australia

Kirsty Williamson (dr) jest dyrektorem grupy badawczej Information and Telecommunications Needs Research (ITNR), wspólnej inicjatywy Uniwersytetów Monash i Charlesa Sturta. Od wczesnych lat dziewięćdziesiątych, realizowała wiele projektów badawczych finansowanych przez różne organizacje, w tym Telstra Fund for Social and Policy Research, Department of Communications, Information Technology and the Arts (DCITA), oraz Australian Research Council. Jej zainteresowania badawcze są szerokie, wiele z nich jest związanych z użytkowaniem Internetu, jak w prezentowanym artykule. Kirsty uczy także metod badawczych na Uniwersytecie Charlesa Sturta i sprawuje opiekę nad studentami studiów doktoranckich.  

Bibliografia

Al-Farim Khalid F. (2001) The Internet and Its Audience in Riyadh. Niepublikowana praca magisterska. King Saud University, Arabia Saudyjska.
Google Scholar

AlMunajjed Mona (1997) Women in Saudi Arabia Today. London: Macmillan.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/9780230373105

Al-Saggaf Yeslam (2004) The Effect of Online Community on Offline Community in Saudi Arabia. „Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries EJISDC”, t. 16, nr 2. [dostęp 15 czerwca 2006 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ejisdc.org
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/j.1681-4835.2004.tb00103.x

Al-Zaharni Saleh (2002) 45% of the Internet Users in Saudi Arabia Are Women. „Al-Watan Newspaper Online” [dostęp 7 stycznia 2002 r.]. Dostępny w Internecie http://www.alwatan.com.sa
Google Scholar

Angrosino Michael, Mays de Perez Kimberly (2000) Rethinking Observation: From Method to Context [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 673–702.
Google Scholar

Berger Peter L., Luckmann Thomas (1967) The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Anchor Press.
Google Scholar

Bow Amanda (2002) Ethnographic Techniques [w:] K . W illiamson, ed., Research Methods for Students and Professionals: Information Management and Systems, 2nd edition. Wagga Wagga: Centre for Information Studies, s. 265–279.
Google Scholar

Charmaz Kathy (2000) Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods [w:] N. K. Denzin and Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 509–535.
Google Scholar

Costigan James T. (1999) Introduction: Forests, Trees, and Internet Research [w:] S. G. Jones, ed., Doing Internet Research: Critical Issues and Methods for Examining the Net. Thousand Oaks, CA: Sage, s. xvii–xxiv.
Google Scholar

Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2000) Introduction: the Discipline and Practice of Qualitative Research [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 1–29.
Google Scholar

Dodge Martin, Kitchin Rob (2001) Mapping Cyberspace. London: Routledge.
Google Scholar

Ess Charles (1998) First Looks: CATaC’98 [w:] C. Ess, F. Sudweeks, eds., Proceedings of Cultural Attitudes Towards Communication and Technology. Sidney: University of Sydney Press, s. 1–17.
Google Scholar

Ess Charles, AoIR Ethics Working Committee (2002) Ethical Decision-Making and Internet Research: Recommendations From the AoIR Ethics Committee. Association of Internet Researchers Document [dostęp 3 kwietnia 2003 r.]. Dostępny w Internecie http://www.aoir.org/reports/ethics.pdf
Google Scholar

Eysenbach Gunther, Till James E. (2001) Ethical Issues in Qualitative Research on Internet Communities. „British Medical Journal”, t. 323, nr 7321, s. 1103–1105.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.323.7321.1103

Fernback Jan (1999) There Is a Their There: Notes Toward a Definition of Cybercommunity [w:] S. G. Jones, ed., Doing Internet Research: Critical Issues and Methods for Examining the Net. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 203–220.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781452231471.n10

Fetterman David M. (1989) Ethnography: Step by Step. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar

Frankel Mark S. (1999) Ethical and Legal Aspects of Human Subjects Research on the Internet. A Report of a Workshop, 10 czerwca, Waszyngton [dostęp 10 czerwca 1999 r.]. Dostępny w Internecie http://www.aaas.org/spp/dspp/sfrl/projects/intres/report.pdf
Google Scholar

Glesne Corrine (1999) Becoming Qualitative Researcher: An Introduction. 2nd edition. New York: Longman.
Google Scholar

Hammersley Martyn (1995) The Politics of Social Research. London: Sage.
Google Scholar

Holmes David (1997) Glossary [w:] D. Holmes, ed., Virtual Politics: Identity and Community in Cyberspace. London: Sage, s. 229–242.
Google Scholar

Jones Steven G. (1997) The Internet and Its Social Landscape [w:] S. G. Jones, ed., Virtual Culture: Identity and Communication in Cybersociety. London: Sage, s. 7–35.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781446250303.n2

Jones Steven G. (1998) Information, Internet, and Community: Notes Toward an Understanding of Community in the Information Age [w:] S. G. Jones, ed., CyberSociety 2.0: Revisiting Computer-Mediated Communication and Community. Newbury Park, CA: Sage, s. 1–34.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781452243689.n1

Jones Steven G., Kucker Stephanie (2001) Computers, the Internet, and Virtual Cultures [w:] J. Lull, ed., Culture in the Communication Age. London: Routledge, s. 212–225.
Google Scholar

Kelly George A. (1963) A theory of Personality: The Psychology of Personal Constructs. New York: W.W. Norton & Company.
Google Scholar

Kelly George A. (1991) The Psychology of Personal Constructs. London: Routledge.
Google Scholar

King Storm A. (1996) Researching Internet Communities: Proposed Ethical Guidelines for the Reporting of Results. „The Information Society”, t. 12, nr 2, s. 119–128.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/713856145

Kollock Peter, Smith Marc (1999) Communities in Cyberspace [w:] M. Smith and P. Kollock, eds., Communities in Cyberspace. London: Routledge, s. 3–25.
Google Scholar

Lincoln Yvonna S., Guba Egon G. (1985) Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8

Lincoln,Yvonna S., Guba Egon G. (1987) Effective Evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
Google Scholar

Locke Lawrence F., Spirduso Waneen, Silverman Stephen J. (2000) Proposals That Work, 4th edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar

Manaszewicz Rosetta, Williamson Kirsty, Mckemmish Sue (2002) Breast Cancer Knowledge Online: Towards Meeting the Diverse Information Needs of the Breast Cancer Community. Referat zaprezentowany podczas Proceedings of Electronic Networking 2002 Building Community Conference, 3–7 lipca, Melbourne, Australia.
Google Scholar

Markham Annette N. (1998) Life Online: Researching Real Experience in Virtual Space. Walnut Creek, CA: AltaMira.
Google Scholar

Markham Annette N. (2005) Disciplining the Future: A Critical Organizational Analysis of Internet Studies. „The Information Society”, t. 21, nr 4, s. 257–267.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01972240591007571

Marshall Catherine, Rossman Gretchen B. (1999) Designing Qualitative Research, 3rd edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar

Maxwell Joseph A. (1996) Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Google Scholar

Minichiello Victor i in. (1990) In-Depth Interviewing: Researching People. Melbourne: Longman Cheshire.
Google Scholar

North Tim (1994) The Internet and Usenet Global Computer Networks: An Investigation of Their Culture and Its Effects on New Users. Niepublikowana praca magisterska [dostęp 28 czerwca 2004 r.]. Dostępna w Internecie http://www.scribe.com.au/timn/thesis/
Google Scholar

Paccagnella Luciano L. (1997) Getting the Seats of Your Pants Dirty: Strategies for Ethnographic Research on Virtual Communities. „Journal of Computer-Mediated Communication”, t. 3, nr 1 [dostęp 15 czerwca 2006 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ascusc.org/jcmc/vol3/issue1/paccagnella.html
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1997.tb00065.x

Preece Jenny (2000) Online Communities: Designing Useability, Supporting Sociability. Chichester: John Wiley & Sons.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/imds.2000.100.9.459.3

Preece Jenny, Maloney-Krichmar Diane (2005) Online Communities: Design, Theory, and Practice. „Journal of Computer-Mediated Communication”, t. 10, nr 4 [dostęp 29 listopada 2005 r.]. Dostępny w Internecie http://jcmc.indiana.edu/vol10/issue4/preece.html
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2005.tb00264.x

Rheingold Howard (2000) The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7105.001.0001

Saule Solveiga (2002) Ethnography [w:] K. Williamson, ed., Research Methods for Students and Professionals: Information Management and Systems, 2nd edition. Wagga Wagga: Centre for Information Studies, s. 159–176.
Google Scholar

Schwandt Thomas A. (1994) Constuctivist, Interpretivist Approaches in Qualitative Research [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., The Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 118–137.
Google Scholar

Schwandt Thomas A. (2000) Three Epistemological Stances for Qualitative Inquiry: Interpretivism, Hermeneutics, and Social Constructionist [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 189–215.
Google Scholar

Suler John (1999) One of Us: Participant Observation Research at the Palace. „Psychology of Cyberspace”, t. 1, nr 5 [dostęp 28 czerwca 2004 r.]. Dostępny w Internecie http://www.rider.edu/~suler/psycyber/partobs.html
Google Scholar

Tedlock Barbara (2000) Ethnography and Ethnographic Representation [w:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 455–487.
Google Scholar

Turkle Sherry (1995) Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster.
Google Scholar

Wellman Barry, Gulia Milena (1999) Net-Surfers Don’t Ride Alone: Virtual Communities as Communities [w:] B. Wellman, ed., Networks in the Global Village: Life in Contemporary Communities. Colorado: Westview Press, s. 331–366.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780429498718-11

Wheeler Debora (1998) Global Culture or Culture Clash: New Information Technologies in the Islamic World – A View from Kuwait. „Communication Research”, t. 25, nr 4, s. 359–377.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/009365098025004002

Wheeler Debora (2000) New Media, Globalization and Kuwaiti National Identity. „Middle East Journal”, t. 54, nr 3, s. 432–448.
Google Scholar

Wheeler Debora (2003) The Internet and Youth Subculture in Kuwait. „Journal of Computer-Mediated Communication”, t. 8, nr 2 [dostęp 15 czerwca 2006 r.]. Dostępny w Internecie http://www.ascusc.org/jcmc/vol8/issue2/wheeler.html
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2003.tb00207.x

Williamson Kirsty (2002) Research Methods for Students and Professionals: Information Management and Systems, 2nd edition. Wagga Wagga: Centre for Information Studies.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-11-30

Jak cytować

Al-Saggaf, Y., & Williamson, K. (2014). Konstruktywistyczna etnografia wirtualnej społeczności w Arabii Saudyjskiej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(4), 106–123. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.4.06

Numer

Dział

Artykuł