Wokół humanizacji nauki – znaki, tropy, konteksty
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.02Słowa kluczowe:
auto/biografie naukowe, medycyna humanistyczna, Paul Ricoeur, Jan Szczepański, Kazimiera Zawistowicz-Adamska, autoetnografia, humanizacja naukiAbstrakt
Artykuł jest próbą myślowej syntezy odnoszącej się do wybranych zagadnień z zakresu auto/biograficznego kontekstu tworzenia wiedzy naukowej. W sposób szczególny interesuje mnie śledzenie wątków humanizacji nauki, które rozpatruję w ujęciu czasowym i interdyscyplinarnym. Główne obszary moich rozważań obejmują odpowiednio: medycynę humanistyczną, filozofię Paula Ricoeura, socjologię i etnografię polską (Jan Szczepański, Kazimiera Zawistowicz-Adamska) oraz podejście autoetnograficzne.
Pobrania
Bibliografia
Barthes Roland (1975) Introduction to the Structural Analysis of the Narrative. „New Literary History”, vol. 6, no. 2, s. 237–272.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/468419
Bochner Arthur P. (1997) It’s About Time. Narrative and the Divided Self. „Qualitative Inquiry”, no. 4, s. 418–438.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/107780049700300404
Bochner Arthur P. (2001) Narrative’s Virtues. „Qualitative Inquiry”, vol. 7, no. 2, s. 131–157.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/107780040100700201
Bochner Arthur P. (2009) Communication’s Calling. The Importance of What We Care About. Presidential address, National Communication Association, Chicago, 23 listopada 2008. „Spectra”, no. 45, s. 14–29.
Google Scholar
Burszta Wojciech J. (2013a) Życie jako forma badania. Przypadek Paula Ricoeura [w:] Jacek Bardan, Konrad Górski, red., Uwagi w kwestii poznania. Księga Jubileuszowa prof. Adama Palucha. Kolbuszowa, Wrocław: Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, s. 49–58.
Google Scholar
Burszta Wojciech J. (2013b) Niepublikowana recenzja wydawnicza książki Scientific Biographies: Between the ‘Professional’ and ‘Non-Professional’ Dimensions of Humanistic Experiences, red. Marcin Kafar. Łódź, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Couser Thomas G. (2004) Beyond the Clinic. Oliver Sacks and the Ethics of Neuroanthropology [w:] tegoż, Vulnerable Subjects. Ethics and Life Writing. Ithaca, London: Cornell University Press, s. 74–122.
Google Scholar
Doran Robert M. (2001) What Does Bernard Lonergan Mean by ‘Conversion’? [dostęp 20 marca 2014 r.]. Dostępny w Internecie http://www.lonerganresource.com/pdf/lectures/What%20Does%20Bernard%20Lonergan%20Mean%20by%20Conversion.pdf
Google Scholar
Ellis Carolyn (1995) Final Negotiations. A Story of Love, Loss, and Chronic Illness. Philadelphia: Tample University Press.
Google Scholar
Ellis Carolyn i in. (2007) Coda. Talking and Thinking about Qualitative Research [w:] Norman K. Denzin, Michael D. Giardina, eds., Ethical Futures in Qualitative Research. Decolonizing the Politics of Knowledge. Oxford: Berg Publishers, s. 229–267.
Google Scholar
Foucault Michel (1999) Kim jest autor? [w:] tegoż, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wybrał i oprac. Tadeusz Komendant. Przełożyli Bogdan Banasiak i in. Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 199–220.
Google Scholar
Holman Jones (2007) Building Connections in Qualitative Research. Carolyn Ellis and Art Bochner in Conversation with Stacy Holman Jones. „Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol 5, no. 3, art. 28, 113 paragraphs [dostęp 14 maja 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-04/04-3-28-e-htm
Google Scholar
Kafar Marcin (2011a) Wprowadzenie [w:] tenże, red., Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 7–11.
Google Scholar
Kafar Marcin (2011b) O współuczestnictwie i osobistym ethosie w kontekście „Społeczności wiejskiej” Kazimiery Zawistowicz-Adamskiej [w:] Grażyna E. Karpińska, Anna Nadolska-Styczyńska, red., Wokół społeczności wiejskiej. Etnografia Kazimiery Zawistowicz-Adamskiej – kontynuacje i inspiracje. Wrocław, Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 175–190.
Google Scholar
Kafar Marcin (2011c) Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego [w:] tenże, red., Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 37–66.
Google Scholar
Kafar Marcin (2013a) W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-075-6
Kafar Marcin, red., (2013b) Scientific Biographies. Between the ‘Professional’ and ‘Non-Professional’ Dimensions of Humanistic Experiences. Łódź, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Kaniowska Katarzyna (2007) Leiris i etnografia. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3–4, s. 270–273.
Google Scholar
Lonergan Bernard (1972) Method in Theology. New York: Herder and Herder.
Google Scholar
Luria Alexander R. (1987a) The Man With a Shattered World. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
Luria Alexander R. (1987b) The Mind of a Mnemonist. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
MacIntyre Alasdair (1987) After Virtue. A Study in Moral Theory. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Google Scholar
Pilot Marian (1988) Matecznik. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar
Richardson Laurel (1990a) Narrative and Sociology. „Journal of Contemporary Ethnography”, no. 19, s. 116–135.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/089124190019001006
Richardson Laurel (1990b) Writing Strategies. Reaching Diverse Audiences. Newbury Park: Sage.
Google Scholar
Richardson Laurel (1992) The Consequences of Poetic Representation. Writing the Other, Rewriting the Self [w:] Carolyn Ellis, Michael Flaherty, eds., Investigating Subjectivity. Research on Lived Experience. Thousand Oaks: Sage, s. 125–137.
Google Scholar
Richardson Laurel (1994) Writing as a Method of Inquiry [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, s. 516–529.
Google Scholar
Richardson Laurel (1997) Fields of Play. Constructing an Academic Life. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.
Google Scholar
Richardson Laurel (2001) Getting Personal. Writing-stories. „Qualitative Studies in Education”, no. 14, s. 33–38.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09518390010007647
Ricoeur Paul (2003) Krytyka i przekonanie. Rozmowy z François Azouvim i Markiem de Launay. Przełożył Marek Drwięga. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Ricoeur Paul (2005) Refleksja dokonana. Autobiografia intelektualna. Przełożyła Patrycja Bobowska-Nastarzewska. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Google Scholar
Ricoeur Paul (2006) Pamięć, historia, zapomnienie. Przełożył Janusz Margański. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Sabat Steven R. (2001) The Experience of Alzheimer’s Disease. Oxford, Massachusetts: Blackwell Publishers.
Google Scholar
Sacks Oliver (1996) Stanąć na nogi. Przełożyła Ewa Mikina. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Sontag Susan (2002) Illness as Methaphor. London: Penguin Books.
Google Scholar
Sulima Roch (2001) Głosy tradycji. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Google Scholar
Szczepański Jan (1984) Sprawy ludzkie, wyd. 3 rozszerzone. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Szczepański Jan (1993) Korzeniami wrosłem w ziemię. Poznań: Wydawnictwo Nakom.
Google Scholar
Tischner Józef (2006) O człowieku. Wybór pism filozoficznych. Wybrał i oprac. Andrzej Bobko. Wrocław, Warszawa, Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Wejland Andrzej P. (2011) Horyzont – nawrócenie – narracja. Tożsamość i obcość w naukowym świecie humanistów [w:] Marcin Kafar, red., Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 15–36.
Google Scholar
Woolf Virginia (2005) Chwile istnienia. Eseje autobiograficzne. Przełożyła Maja Lavergne. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl.
Google Scholar
Zawistowicz-Adamska Kazimiera (1948) Społeczność wiejska. Doświadczenia i rozważania z badań w Zaborowie. Łódź: Polski Instytut Służby Społecznej.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.