Dilip Kumar: autor-aktor

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.12

Słowa kluczowe:

Howard Becker, Dilip Kumar, film studies, sztuka i kultura, socjologia pracy, film i kultura

Abstrakt

Dilip Kumar był chwalony za wysublimowane prowadzenie dialogów, opanowaną gestykulację oraz za wyważone i kontrolowane wyrażanie emocji zarówno w opowieściach tragicznych, jak też w beztroskich komediach. Jego debiut w 1944 w Jwar Bhata (Odpływy i przypływy) spotkał się z niezbyt pochlebnymi recenzjami. Podobnie było z kolejnymi trzema filmami, aż do filmu Jugnu (Świetlik) z 1948 roku, który przyniósł mu uznanie i sukces. W przeciwieństwie do swoich rówieśników, jak Raj Kapoor iDev Anand, którzy napędzali kariery, uruchamiając własne firmy produkcyjne, Dilip Kumar polegał na swoim talencie, unikalnym podejściu do charakteryzacji i zaangażowaniu w projekty, których się podjął. W ciągu swojej sześćdziesięcioletniej kariery Kumar nakręcił tylko 62 filmy. Jednak jego praca jest podręcznikowa dla młodszych aktorów. Nie tylko przyniósł szacunek zawodowi aktora, traktowanemu przez indyjskie klasy wyższe jako zawód „alfonsów i prostytutek”, ale także podniósł aktorstwo filmowe i filmowanie do dyscypliny akademickiej, co uczyniło Kumara godnym tytułu emerytowanego profesora aktorstwa. Artykuł ten, zakorzeniony w ramach teoretycznych pracy Howarda S. Beckera nad „produkcją kultury” i „robieniem rzeczy razem”, omawia podejście Kumara do aktorstwa i rozwoju postaci oraz poziom jego zaangażowania w każdy ze swoich projektów. Autor tego artykułu przekonuje, że to artystyczne zaangażowanie i poświęcenie głównych aktorów kształtują wielkie dzieła sztuki w kinie bardziej niż kontrola twórcza producenta czy reżysera. Dilip Kumar wielokrotnie to zademonstrował.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Sharaf Rehman, University of Texas Rio Grande Valley, US; University of Lodz, Poland

Sharaf Naved Rehman (1948–2021) – Professor in the Department of Communication of the University of Texas Rio Grande Valley; media scholar, sociologist, author of dozens of papers, articles, and books. He was born in India and hedied in Brownswille (Texas, USA). His research areas included Curriculum Theory, Educational Management, and Performing Arts. Professor Sharaf Rehman taught sociology, marketing, social communication, and mass media industries. He was passionate about film and photography. The important works include: S. Rehman. 2020. “Moving Pictures: From a Peepshow to a Major Industry. Chapter 6.” Pp. 97–108 in Confluence of Literature, History and Cinema, edited by Pawel Kaptur and Agnieszka Szwach, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego; S. Rehman. 2020. “Indian Cinema’s Original Rebel Hero: Dev Anand.” Studia Filologiczne 33:401-415; S. Rehman. 2016. “Portrayal of Women in the Popular Indian Cinema.” Studia Filologiczne 29(1):157-173; S. Rehman. 2016. “The Role of Music in Hindi Cinema.” Synergy 12(2):314-329; S. Rehman. 2015. “Cinematic Selfies: Films Through the Eyes of Their Directors.” Synergy 11(2):234-250. Last projects: “Women Film Directors” and “Hollywood During the Studio Era.”

Bibliografia

Ahmad, Syed Areesh. 2019. “Remembering Dilip Kumar on his 97th birthday.” Retrieved June 23, 2021 https://www.asiaville.in/article/remembering-dilip-kumar-on-his-97th-birthday-23844
Google Scholar

Ayaz, Shaikh. 2018. “The glorious legacy of Dilip Kumar, arguably the subcontinent’s first method actor.” The Indian Express. Retrieved June 23, 2021 https://indianexpress.com/article/entertainment/bollywood/glorious-legacy-of-dilip-kumar-first-method-actor-5487659/
Google Scholar

Becker, Howard S. 1982. Art Worlds. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar

Becker, Howard S. 1986. Doing Things Together: Selected Papers. Evanston: Northwestern University Press.
Google Scholar

Bollywood Aaj Aur Kal. 2020. “Naushad Ji talks about Dilip Kumar Sahib - Part-5 - Bollywood Aaj Aur Kal.” Retrieved June 23, 2021 https://www.youtube.com/watch?v=VlYzReIKn-w
Google Scholar

Chakravarty, Sumita. 1993. National Identity in Popular Indian Cinema – 1947-1987. Austin: University of Texas Press.
Google Scholar

Chung, Sonya. 2010. “I Heart Chekhov; Better Than Booze or Smokes.” The Millions. Retrieved June 23, 2021 https://themillions.com/2010/05/i-heart-chekhov-better-than-booze-or-smokes.html
Google Scholar

Cole, Nicki Lisa. 2019. “The Life and Work of Howard S. Becker” ThoughtCo. Retrieved June 23, 2021 https://www.thoughtco.com/howard-becker-3026481
Google Scholar

Desai, Meghnad. 2005. Nehru’s Hero: Dilip Kumar in the Life of India. New Delhi: Roli Books.
Google Scholar

“Dilip Kumar Interview.” 2018. Prasar Bharati Archives. Retrieved June 23, 2021 https://www.youtube.com/watch?v=6b8HnWsTreU
Google Scholar

Farookh, M. B. 2020. “The Kohinoor in the Crown of Indian Cinema.” Mouthshut.com Retrieved June 23, 2021 https://www.mouthshut.com/review/Dilip-Kumar-review-rmnplllnsno
Google Scholar

Guback, Thomas. 1969. The International Film Industry. Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar

Gupta, Rajan Das. 2010. “There’s method in his acting.” The Tribune. Retrieved June 23, 2021 https://www.tribuneindia.com/2010/20100627/spectrum/main7.htm
Google Scholar

Kahlon, Sukhpreet. 2019. “Jwar Bhata (1944): When Dilip Kumar’s performance got him a zero.” Cinestaan. Retrieved June 23, 2021 https://www.cinestaan.com/articles/2019/nov/29/23410/jwar-bhata-1944-when-dilip-kumar-s-performance-got-him-a-zero
Google Scholar

Kumar, Dilip. 2014. The Substance and the Shadow. An Autobiography. New Delhi: Hay House Publishers.
Google Scholar

Kumar, Dilip. 2016. “Dilip Kumar on Bimal Roy and Devdas.” Dailyo.in. Retrieved August 19, 2021 https://www.dailyo.in/arts/bimal-roy-dilip-kumar-devdas-nasreen-munni-kabir-the-silent-thunder-channel-4-uk/story/1/8341.html
Google Scholar

Lent, John. 1990. The Asian Film Industry. Austin: University of Texas Press.
Google Scholar

Mahaan, Deepak. 2010. “Aadmi (1968).” The Hindu. Retrieved June 23, 2021 https://www.thehindu.com/features/cinema/Aadmi-1968/article16576648.ece
Google Scholar

Naipaul, Vidiadhar S. 1977. India: A wounded civilization. New York: Vintage Books.
Google Scholar

Nazir, Asjad. 2019. “A legendary actor in his own words.” EasternEye. Retrieved June 23, 2021 https://www.easterneye.biz/a-legendary-actor-in-his-own-words/
Google Scholar

Rangan, Baradwaj. 2014. “The King of Tragedy.” The Hindu. Retrieved June 23, 2021 https://www.thehindu.com/books/books-reviews/review-of-dilip-kumar-autobiography/article6258685.ece
Google Scholar

Rishi, Tilak. 2012. Bless You, Bollywood!: A Tribute to Hindi Cinema on Completing 100 Years. Bloomington: Trafford Publishing.
Google Scholar

The News. 2013. “Dilip Kumar… in his own words.” Retrieved June 23, 2021 https://www.thenews.com.pk/tns/detail/554372-dilip-kumarin-words
Google Scholar

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-08-31

Jak cytować

Rehman, S. (2021). Dilip Kumar: autor-aktor. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17(3), 226-238. https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.12