Tworzenie nowego świata sztuki: o instytucjach sztuki i ich odbiorcach
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.07Słowa kluczowe:
nowe muzealnictwo, socjologia muzeum, nowa publiczność, światy sztuki, rozwój publiczności, Becker, Zolberg, instytucje sztuki, Czechy, Polska, inkluzyjne platformy zdobywania wiedzy o sztuce, digitalizacja muzeumAbstrakt
Howard S. Becker (1982) i Vera L. Zolberg (1990) wskazali na pojawienie się nowej publiczności jako jednej z głównych sił napędowych zmian w praktyce artystycznej, w której instytucje sztuki odgrywają ważną rolę w zapewnianiu doświadczeń zarówno estetycznych, jak i edukacyjnych, ale mogą też spotkać się z krytyką dotyczącą ekskluzywności i takiegoż budowania środowiska partycypacyjnego.
Celem niniejszego artykułu jest zbadanie współczesnych relacji muzeów i galerii sztuki z ich odbiorcami, z uwzględnieniem roli, jaką odegrało pojawienie się nowej socjologii sztuki, socjologii muzeum oraz rozwój publiczności, kwestionujących rolę muzeów jako instytucji społeczno-kulturalnych nastawionych na demokratyzację kultury. Posługując się badaniami empirycznymi, które zrealizowano w wybranych instytucjach sztuki w Czechach i Polsce, poddam namysłowi, jak młodzi zwiedzający postrzegają instytucje sztuki w świetle ich niedawnych dążeń do stania się inkluzyjnymi platformami zdobywania wiedzy o sztuce, które promują i ułatwiają aktywne uczestnictwo, a nie bierną konsumpcję.
Pobrania
Bibliografia
Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Translated by R. Nice. London: Routledge & Kegan Paul.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre, Alain Darbel, and Dominique Schnapper. 1991. The Love of Art: European Art Museums and Their Public. Translated by C. Beattie and N. Merriman. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Becker, Howard S. 2008 [1982]. Art Worlds. 2nd ed. Berkley, CA: University of California Press.
Google Scholar
Blau, Judith R. 1988. “Study of the Arts: A Reappraisal.” Annual Review of Sociology 14:269-292.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.so.14.080188.001413
Devine, Catherine and Matt Tarr. 2019. “The Digital Layer in the Museum Experience.” Pp. 295-307 in Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research, edited by J. Bowen and T. Giannini. Springer Series on Cultural Computing. Cham: Springer.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97457-6_14
DiMaggio, Paul. 1987. “Classification in Art.” American Sociological Review 52:440-455.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2095290
DiMaggio, Paul and Michael Useem. 1978. “Social Class and Arts Consumption: The Origins and Consequences of Class Differences in Exposure to the Arts in America.” Theory and Society 5(2):141-161.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01702159
European Commission. 2012. European Audiences: 2020 and Beyond. October 16-17, 2012. Retrieved June 15, 2021 https://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/reports/conference-audience_en.pdf
Google Scholar
Fuente, Eduardo, de la. 2007. “The New Sociology of Art: Putting Art Back into Social Science Approaches to the Arts.” Cultural Sociology 1(3):409-425.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1749975507084601
Hadley, Steven. 2021. Audience Development and Cultural Policy. London: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-62970-0
Halle, David. 1993. Inside Culture. Art and Class in the American Home. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Hanquinet, Laurie. 2016. “Place and Cultural Capital: Art Museum Visitors Across Space.” Museum & Society 14(1):65-81.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.29311/mas.v14i1.677
Hewison, Robert. 2014. Cultural Capital: The Rise and Fall of Creative Britain. London and New York: Verso.
Google Scholar
Hudec, Petr et al. 2020. Metodika Kunstkomora v Tabletu 1. Metodikavorby, Realizace a Hodnocení Kvality Mobilních Digitálních Aplikací Vytvořených Pro Galerijní a Muzejní Interpretaci v Rámci Neformálního Vzdělávání Dospělých. Olomouc. Retrieved June 15, 2021 https://muo.cz/d/669.1/metodika_01.pdf
Google Scholar
Hudson, Kenneth. 1975. A Social History of Museums: What the Visitors Thought. Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-01757-7
Inglis, David and John Hughson, eds. 2005. The Sociology od Art: Ways of Seeing. London: Plagrave.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-04494-5
Jagodzińska, Katarzyna. 2017. “From a Visitor to Participant. Strategies for Participation in Museums.” Zarządzanie w Kulturze 18(1):75-93.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/20843976ZK.17.006.6289
Kadushin, Charles. 1976. “Networks and Circles in the Production of Culture’.” Pp. 107-122 in The Production of Culture, edited by R. Peterson. Beverly Hills: Sage.
Google Scholar
Kirchberg, Volker. 2016. “Museum Sociology.” Pp. 232-246 in Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture, edited by L. Hanquinet and M. Savage. New York: Routledge.
Google Scholar
Kisiel, Przemysław. 2018. Museum of Art and Expectations of Young Visitors. Paper presented at the 10th Midterm Conference of the European Sociological Association (ESA) in Malta.
Google Scholar
Merleau-Ponty, Maurice. 1952. “Indirect Language and the Voices of Silence.” Pp. 76-121 in The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting, edited by G.A. Johnson. Evanston, IL: Northwestern University Press.
Google Scholar
Novak, Jaroslav. 2019. Třicet Let Služeb Objektů Kulturního Dědictvíve Světle Statistických Dat Nipos. Praha. Retrieved June 15, 2021 https://statistikakultury.cz/wpcontent/uploads/2019/11/Tricet_let_objektu_kulturniho_dedictvi_2019.pdf
Google Scholar
Parry, Ross. 2019. “How Museums Made (and Re-made) Their Digital User.” Pp. 275-293 in Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research, edited by J. Bowen and T. Giannini. Springer Series on Cultural Computing. Cham: Springer.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97457-6_13
Philosophical Faculty of Charles University. 2014. Working Study on National Cultural Policy from 2009-2014. Retrieved June 15, 2021 http://www.mkcr.cz/assets/kulturni-politika/Supplement.pdf
Google Scholar
Prokop, Daniel et.al. 2019. Divided by Freedom. Czech Society After 30 Years. Research Report of Radiožurnál. Retrieved September 02, 2020 https://www.czech.radio/sites/default/files/documents/75c193dc11713bc1a4f111bf98341134.pdf
Google Scholar
The Ministry of Culture of the Czech Republic. 2016. National Cultural Policy 2015-2020. Retrieved June 15, 2021 https://www.mkcr.cz/doc/cms_library/national-cultural-policy-of-the-czech-republic-2015-2020-6988.pdf
Google Scholar
Warczok, Tomasz and Łukasz Trembaczowski. 2011. Miłośnicy, Znawcy, Koneserzy Czy Przechodnie?: Recepcja Sztuki Współczesnej na Przykładzie Galerii Górnega Śląska. Bielsko-Biala: Galeria Bielska BWA.
Google Scholar
Weber, Max. 1978. The Economy and Society. Berkley, CA: University of California Press.
Google Scholar
White, Harrison C. and Cynthia A. White. 1965. Canvases and Careers: Institutional Change in the French Painting World. New York: John Wiley.
Google Scholar
Williams, Raymond. 1981. Culture. London and Glasgow: Fontana.
Google Scholar
Zolberg, Vera L. 1981. “Conflicting Visions in American Art Museums.” Theory and Society 10:103-125.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00209565
Zolberg, Vera L. 1984. “American Art Museums: Sanctuary or Free-For-All?” Social Forces, 63(2):377-392.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2579052
Zolberg, Vera L. 1990. Constructing the Sociology of the Arts. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511557712
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.