Art in COVID-19 pandemic. Institutions disseminating contemporary art during the pandemic and their audience
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.85.03Keywords:
COVID-19, contemporary art, anomy, museums, galleriesAbstract
The article, based on qualitative research and attendance data, analyzes the functioning of institutions promoting contemporary art and the behavior of their recipients during the COVID-19 pandemic. The concept of Émile Durkheim’s anomy and Robert K. Merton’s deviant behavior was used to interpret the discussed phenomena.
References
Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Becker H.S. (2009), Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, przeł. O. Siara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bielicki E. (1993), Koncepcja anomii É. Durkheima i R.K. Mertona a współczesne poglądy na dezorganizację społeczną, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia z Nauk Społecznych”, z. 10, s. 125–137.
Google Scholar
Domański H. (2019), Jaka jest Polska. Raport z badań, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
Google Scholar
Durkheim É. (2006), Samobójstwo. Studium z socjologii, przeł. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar
Durkheim É. (2011), O podziale pracy społecznej, przeł. K. Wakar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Franckiewicz-Olczak I. (2020), Między egalitaryzmem sztuki a elitaryzmem muzeum, [w:] D. Rode, M. Składanek, M. Ożóg (red.), Sztuka ma znaczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Merton R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, przeł. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2020a), Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa.
Google Scholar
Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2020b), Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych online w trakcie pandemii. Raport z badania jakościowego, NCK, Warszawa.
Google Scholar
Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2022), Zmiany w obszarze aktywności kulturalnych podczas ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa.
Google Scholar
Passas N. (1997), Anomie, Reference Groups and Relative Deprivation, [w:] N. Passas, R. Agnew (red.), The Future of Anomie Theory, Northeastern University Press, Boston.
Google Scholar
Simon W., Gagnon J.H. (1976), The Anomie of Affluence: A Post-Mertonian Conception, „American Journal of Sociology”, t. 82, nr 2, s. 356–378.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/226315
Downloads
Published
Versions
- 2023-08-31 (2)
- 2023-07-10 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.