Interpretacja sytuacji ekonomicznej artystów współczesnych w Polsce w świetle koncepcji anomii i dewiacji społecznej

Autor

  • Izabela Franckiewicz-Olczak Zakład Badań Komunikacji Społecznej, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.66.05

Słowa kluczowe:

anomia, dewiacje, artyści, bezinteresowność artystyczna, wolność artystyczna, indywidualność, kariera artystyczna

Abstrakt

Przenikanie się świata artystycznego z innymi światami go otaczającymi, szczególnie ze światem wolnorynkowej gospodarki, może powodować anomię i sprzyjać zachowaniom dewiacyjnym. Tekst, w oparciu o typologię mitów związanych z artystami, omawia obszary społecznego ich funkcjonowania, w których zaszły najdalej posunięte zmiany. Odwołując się do teorii dewiacji w interpretatywnym ujęciu Howarda S. Beckera, próbuje wykazać zmienność w czasie i względność dewiacyjności świata artystycznego, a sięgając po Mertonowskie typy idealnego przystosowania, obrazuje sposoby funkcjonowania artystów w bieżącej rzeczywistości społeczno-gospodarczej.

Bibliografia

Becker S. H. (1982), Art Worlds, University of California Press.
Google Scholar

Becker S. H. (2009), Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, tłum. O. Siara, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Czapiński J. (2015), Indywidualna jakość i styl życia, [w:] J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa, s. 200–321.
Google Scholar

Florida R. (2011), Narodziny klasy kreatywnej, tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkala, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Google Scholar

Foucault M. (1993), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Aletheia, Warszawa.
Google Scholar

Franczak K. (2015), Kultura jako źródło zysku? Etos kreatywności i współczesny dyskurs moder­nizacyjny, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2, s. 89–112.
Google Scholar

Jacyno M. (2007), Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Kłoskowska A. (1980), Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Łopat J., Sztuka nie zmieni świata – rozmowa z Andą Rottenberg, http://liberte.pl/sztuka-nie-zmieni-swiata-rozmowa-z-anda-rottenberg/ [dostęp 16.04.2018].
Google Scholar

Merton R. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Sennet R. (2009), Upadek człowieka publicznego, tłum. H. Jankowska, Muza, Warszawa.
Google Scholar

Standing G. (2014), Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, tłum. K. Czarnecki, P. Kaczmarski, M. Karolak, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Thornton S. (2008), Seven Days in the Art World, W. W. Norton & Company, New York.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2009), Rola artysty w społeczeństwie, „Dwumiesięcznik społeczno-polityczny. Realia i co dalej…”, nr 4 (13), s. 109–120.
Google Scholar

http://nck.pl/badania/raporty/kondycja-sztuk-wizualnych-percepcja-i-spoleczny-obieg-sztuki-wspolczesnej-w-polsce [dostęp 25.04.2018].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

Franckiewicz-Olczak, I. (2018). Interpretacja sytuacji ekonomicznej artystów współczesnych w Polsce w świetle koncepcji anomii i dewiacji społecznej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (66), 75–89. https://doi.org/10.18778/0208-600X.66.05