Kino dla dzieci w Polsce – bękart kultury popularnej, element edukacji kulturalnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.73.05

Słowa kluczowe:

film, edukacja filmowa, sztuka filmowa, dzieci i młodzież wobec filmu, stosunek rodziców do filmów dla dzieci

Abstrakt

Film w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku głosem esencjalistycznych teorii filmowych przypieczętował swą przynależność do świata sztuki. Jednocześnie nie zrezygnował z, istniejącej od początku swego rozwoju, etykiety rozrywki dla mas. Na przestrzeni lat wypracował sobie również statut medium edukacyjnego, a jego znaczenie i wpływ na kulturę stworzyły potrzebę edukacji filmowej. I choć wiedza o filmie i kinematografii wprowadzana jest do programów nauczania w szkołach nie tylko w Polsce, nadal pokutuje nacechowane pejoratywnie przekonanie o wyłącznie rozrywkowym charakterze sztuki filmowej. Artykuł koncentrując się na nakreślonej tematyce, odwołuje się do wyników badań dotyczących wiedzy o filmie wśród dzieci i młodzieży oraz wyborów kulturalnych (wykorzystując dane dotyczące wyborów filmowych) opiekunów dzieci w celu analizy miejsca i roli filmu w rozwoju dzieci i młodzieży.

Bibliografia

Arnheim R. (1961), Film jako sztuka, transl. W. Wertenstein, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
Google Scholar

Bazin A. (2012), Ontologia obrazu fotograficznego, [in:] I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba (eds.), Antropologia kultury wizualnej: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, pp. 224–229.
Google Scholar

Benjamin W. (1972), Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, [in:] A. Helman (ed.), Estetyka i film, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, pp. 151–182.
Google Scholar

Eichenbaum B. (1974), Problems of Film Stylistic, “Screen”, vol. 15, no. 3, Autumn, pp. 7–34.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/screen/15.3.7

Helman A., Ostaszewski J. (2010), Historia myśli filmowej. Podręcznik, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Google Scholar

Horkheimer M., Adorno W.T. (2010), Dialektyka oświecenia, transl. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar

Ingarden R. (2005), Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków.
Google Scholar

Kracauer S. (2008), Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, transl. W. Wertenstein, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Google Scholar

Kwiatkowski A. (1978), Film i rzeczywistość albo sztuka – technika – reprodukcja – film, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n2_(38)/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n2_(38)-s132-151/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n2_(38)-s132-151.pdf (accessed 10.02.2020).
Google Scholar

Langdale A. (ed.) (2002), Hugo Munsterberg on Film. The Photoplay: A Psychological Study and Other Writings, Routledge, New York.
Google Scholar

Lipiński F. (2010), Historia sztuki wobec kina i studiów nad filmem, [in:] J. Jarzewicz, J. Pazder, T.J. Żuchowski (eds.), Historia sztuki dzisiaj, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa, pp. 149–162.
Google Scholar

Marinetti F.T., Corra B., Settimelli E., Arnaldo G., Balla G., Chiti R. (1986), Kinematografia futurystyczna, “Film na Świecie”, no. 325–326, pp. 62–66.
Google Scholar

Munsterberg H. (2012), The Film: A Psychological Study, Dover Publications, Dover.
Google Scholar

Tynianow J. (1972), Prawa filmu, [in:] A. Helman (ed.), Estetyka i film, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
Google Scholar

Żakowska K., Kępińska A. (2017), Między zabawą a sztuką. Raport z badania jakościowo-ilościowego, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
Google Scholar

http://edukacjafilmowa.pl/film-jako-atrakcyjne-narzedzie-realizacji-wymagan-podstawy-programowej-w-reformujacej-sie-szkole-podstawowej/ (accessed 10.02.2020).
Google Scholar

http://koalicjafilmowa.pl/#koalicjanci (accessed 12.03.2020).
Google Scholar

http://lodzcityoffilm.com/wp-content/uploads/2019/12/Alfabetyzm-filmowy.-Raport-NCKF-2.pdf (accessed 12.03.2020).
Google Scholar

https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/film-i-media-w-nowej-podstawie-programowej-konferencja-z-udzialem-wiceministra-edukacji.html (accessed 10.02.2020).
Google Scholar

Opublikowane

2020-06-30

Jak cytować

Franckiewicz-Olczak, I. (2020). Kino dla dzieci w Polsce – bękart kultury popularnej, element edukacji kulturalnej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (73), 77–88. https://doi.org/10.18778/0208-600X.73.05