Art in COVID-19 pandemic. Institutions disseminating contemporary art during the pandemic and their audience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.85.03

Keywords:

COVID-19, contemporary art, anomy, museums, galleries

Abstract

The article, based on qualitative research and attendance data, analyzes the functioning of institutions promoting contemporary art and the behavior of their recipients during the COVID-19 pandemic. The concept of Émile Durkheim’s anomy and Robert K. Merton’s deviant behavior was used to interpret the discussed phenomena.

References

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar

Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Becker H.S. (2009), Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, przeł. O. Siara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Bielicki E. (1993), Koncepcja anomii É. Durkheima i R.K. Mertona a współczesne poglądy na dezorganizację społeczną, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia z Nauk Społecznych”, z. 10, s. 125–137.
Google Scholar

Domański H. (2019), Jaka jest Polska. Raport z badań, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
Google Scholar

Durkheim É. (2006), Samobójstwo. Studium z socjologii, przeł. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar

Durkheim É. (2011), O podziale pracy społecznej, przeł. K. Wakar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Franckiewicz-Olczak I. (2020), Między egalitaryzmem sztuki a elitaryzmem muzeum, [w:] D. Rode, M. Składanek, M. Ożóg (red.), Sztuka ma znaczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Merton R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, przeł. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2020a), Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa.
Google Scholar

Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2020b), Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych online w trakcie pandemii. Raport z badania jakościowego, NCK, Warszawa.
Google Scholar

Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2022), Zmiany w obszarze aktywności kulturalnych podczas ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa.
Google Scholar

Passas N. (1997), Anomie, Reference Groups and Relative Deprivation, [w:] N. Passas, R. Agnew (red.), The Future of Anomie Theory, Northeastern University Press, Boston.
Google Scholar

Simon W., Gagnon J.H. (1976), The Anomie of Affluence: A Post-Mertonian Conception, „American Journal of Sociology”, t. 82, nr 2, s. 356–378.
Google Scholar

Published

2023-07-10 — Updated on 2023-08-31

Versions

How to Cite

Franckiewicz-Olczak, I. (2023). Art in COVID-19 pandemic. Institutions disseminating contemporary art during the pandemic and their audience. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (85), 43–55. https://doi.org/10.18778/0208-600X.85.03 (Original work published July 10, 2023)