Polskie reżyserki współczesnego teatru i kina (wybrane przykłady)

Autor

  • Emilia Zimnica-Kuzioła PhD, Sociology of Art and Education Department, Faculty of Economic and Sociology, University of Lodz, ul. Rewolucji 1905 nr 41/43, 90-214 Łódź https://orcid.org/0000-0003-1827-0802
  • Ewelina Wejbert-Wąsiewicz PhD, Sociology of Art and Education Department, Faculty of Economic and Sociology, University of Lodz, ul. Rewolucji 1905 nr 41/43, 90-214 Łódź https://orcid.org/0000-0002-6711-8228

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.71.09

Słowa kluczowe:

sztuka, reżyserzy, film, teatr, polskie artystki

Abstrakt

Kwestie kariery artystycznej rzadko podejmowane są przez polskich socjologów. Artykuł jest analizą prac wybranych współczesnych polskich reżyserek filmowych i teatralnych. W niniejszym opracowaniu wykorzystano źródła zastane (monografie i badania naukowe, publikacje prasowe i internetowe, wywiady z reżyserami) oraz źródła pierwotne: wywiady z twórcami polskich teatrów dramatycznych przeprowadzone w ramach badań własnych. Kobiety w polskim teatrze i filmie powoli rozbijają szklany sufit i zajmują należne im miejsce w panteonie artystów, mających wiele do powiedzenia na temat współczesnej rzeczywistości. Polskie reżyserki są prawdziwymi indywidualistkami, mają swój charakterystyczny styl, niemniej łączy je to, że mierzą się w twórczości z ważnymi problemami społecznymi. Ich kreatywność nie jest nacechowana feministycznie, płeć w pracy twórczej ma drugorzędne znaczenie.

Bibliografia

Butler A. (2002), Women’s Cinema: The contested screen, Wallflower Press, London–New York.
Google Scholar

Byerly C., Ross K. (2006), Women and Media: A Critical Introduction, Wiley-Blackwell, New Jersey.
Google Scholar

Dunin K. (2018), Wstęp. Procenty władzy, prestiżu, pieniędzy, [in:] J. Krakowska (ed.), Agora. Statystyki, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Google Scholar

Jakubowska A. (ed.) (2011), Artystki polskie, PWN Wydawnictwo Szkolne, Warszawa.
Google Scholar

Johnston C. (1991), Kino kobiece jako kino buntu, trans. A. Helman, “Film na Świecie”, no. 384, pp. 13–21.
Google Scholar

Krakowska J. (ed.) (2018a), Agora. Statystyki, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Google Scholar

Krakowska J. (ed.) (2018b), (Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Google Scholar

Lubelski T. (ed.) (2014), Encyklopedia kina, Biały Kruk, Kraków.
Google Scholar

Mazierska E. (2004), Dorota Kędzierzawska – diabły, wrony, kobiety: kobiece kontrkino, [in:] G. Stachówna, J. Wojnicka (eds.), Autorzy kina polskiego, Rabid, Kraków, pp. 216–217.
Google Scholar

Mazierska E., Ostrowska E. (2006), Women in Polish Cinema, Berghahn Books Press, New York.
Google Scholar

Orzechowski K. (2017), Teatr świata – świat teatru. Felietony 2016–2017, Universitas, Kraków.
Google Scholar

Stenka D. (2018), Danuta Stenka w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim. Flirtując z życiem, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar

Talarczyk-Gubała M. (2013a), Biały Mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Galeria Miejska Arsenał, Poznań.
Google Scholar

Talarczyk-Gubała M. (2013b), Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar

Talarczyk-Gubała M. (2015), Wanda Jakubowska. Od nowa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Łódź.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2015), Filmy kobiet. Zmiany, zwroty i “szklany sufit” w kinematografii polskiej przed i po 1989 roku, “Sztuka i Dokumentacja”, no. 4, pp. 47–59.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2016), Niepokorne reżyserki kina polskiego, [in:] I. Kuźma, I. Desperak (eds.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 253–263.
Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz E. (2018), W stronę socjologii artystki, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, no. 66, pp. 11–31.
Google Scholar

Wróblewski J. (2013), Reżyserzy, Wielka Litera, Warszawa.
Google Scholar

Zamkow L. (2018), Trzeba wiedzieć po co i dla kogo, [in:] J. Krakowska (ed.), (Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa, pp. 237–241.
Google Scholar

Zimnica-Kuzioła E. (2018), Społeczny świat teatru. Areny polskich publicznych teatrów dramatycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Duda-Gracz A. (2017), Jestem wściekła, Marta Kaźmierska’s interview, retrieved from: http://wyborcza.pl/7,112395,21538560,agata-duda-gracz-jestem-wsciekla-ze-ktos-mnie-zmusil-doopowiedzenia.html (accessed 30.01.2018).
Google Scholar

Encyklopedia teatru polskiego: Anna Augustynowicz, retrieved from: http://encyklopediateatru.pl/osoby/4013/anna-augustynowicz (accessed 12.05.2018).
Google Scholar

Encyklopedia teatru polskiego: Agata Duda-Gracz, retrieved from: http://encyklopediateatru.pl/autorzy/5938/agata-duda-gracz (accessed 12.05.2018).
Google Scholar

Encyklopedia teatru polskiego: Agnieszka Glińska, retrieved from: http://encyklopediateatru.pl/autorzy/8615/agnieszka-glinska (accessed 12.05.2018).
Google Scholar

Encyklopedia teatru polskiego: Maja Kleczewska, retrieved from: http://encyklopediateatru.pl/osoby/17033/maja-kleczewska (accessed 12.05.2018).
Google Scholar

Encyklopedia teatru polskiego: Monika Strzępka, retrieved from: http://encyklopediateatru.pl/osoby/47194/monika-strzepka (accessed 12.05.2018).
Google Scholar

Information about the directors, retrieved from: https://culture.pl/pl/tworcy (accessed 12.05.2018).
Google Scholar

Misiak A., Women & Film under Communism: A Report from the Archive, retrieved from: http://womenundercommunism.com/other-women-filmmakers/ (accessed 30.01.2019).
Google Scholar

Mokrzycka-Pokora M. (2012), retrieved from: https://culture.pl/pl/tworca/agata-duda-gracz (accessed 12.05.2016).
Google Scholar

Mokrzycka-Pokora M. (2019), retrieved from: https://culture.pl/pl/tworca/maja-kleczewska (accessed 30.03.2019).
Google Scholar

Reilly M. (2015), Taking the Measure: Facts, Figures and Fixes, retrieved from: http://www.artnews.com/2015/05/26/taking-the-measure-of-sexism-facts-figures-and-fixes/ (accessed 30.12.2017).
Google Scholar

Talarczyk-Gubała M. (2018), Raport o pozycji kobiet w polskiej kinematografii. Fakty i liczby, 2018, retrieved from: https://krytykapolityczna.pl/file/2016/02/Raport-Monika_Talarczyk_2018.pdf (accessed 30.01.2019).
Google Scholar

Tomasik K. (2004), Polskie reżyserki filmowe 1919–2002, “Kultura i Historia”, no. 6, retrieved from: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/179 (accessed 30.01.2015).
Google Scholar

Urbaniak M., Kleczewska M. (2014), Widelcem w oko, retrieved from: http://www.wysokieobcasy.pl/wysokieobcasy/1,127763,15764440,Maja_Kleczewska__Widelcem_w_oko.html (accessed 30.01.2015).
Google Scholar

Opublikowane

30-12-2019

Jak cytować

Zimnica-Kuzioła, E., & Wejbert-Wąsiewicz, E. (2019). Polskie reżyserki współczesnego teatru i kina (wybrane przykłady). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (71), 121–137. https://doi.org/10.18778/0208-600X.71.09

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>