Sztuka w COVIDZIE. Instytucje upowszechniające sztukę współczesną w czasie pandemii i ich publiczność

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.85.03

Słowa kluczowe:

COVID-19, sztuka współczesna, anomia, muzea, galerie

Abstrakt

Artykuł, bazując na badaniach jakościowych i danych dotyczących frekwencji, analizuje funkcjonowanie instytucji upowszechniających sztukę współczesną i zachowania ich odbiorców podczas pandemii COVID-19. Do interpretacji omawianych zjawisk zastosowana została koncepcja anomii Émile’a Durkheima i typów indywidualnego przystosowania Roberta K. Mertona.

Bibliografia

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar

Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Becker H.S. (2009), Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, przeł. O. Siara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Bielicki E. (1993), Koncepcja anomii É. Durkheima i R.K. Mertona a współczesne poglądy na dezorganizację społeczną, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia z Nauk Społecznych”, z. 10, s. 125–137.
Google Scholar

Domański H. (2019), Jaka jest Polska. Raport z badań, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.
Google Scholar

Durkheim É. (2006), Samobójstwo. Studium z socjologii, przeł. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar

Durkheim É. (2011), O podziale pracy społecznej, przeł. K. Wakar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Franckiewicz-Olczak I. (2020), Między egalitaryzmem sztuki a elitaryzmem muzeum, [w:] D. Rode, M. Składanek, M. Ożóg (red.), Sztuka ma znaczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Merton R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, przeł. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2020a), Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa.
Google Scholar

Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2020b), Uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych online w trakcie pandemii. Raport z badania jakościowego, NCK, Warszawa.
Google Scholar

Narodowe Centrum Kultury (NCK) (2022), Zmiany w obszarze aktywności kulturalnych podczas ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury, NCK, Warszawa.
Google Scholar

Passas N. (1997), Anomie, Reference Groups and Relative Deprivation, [w:] N. Passas, R. Agnew (red.), The Future of Anomie Theory, Northeastern University Press, Boston.
Google Scholar

Simon W., Gagnon J.H. (1976), The Anomie of Affluence: A Post-Mertonian Conception, „American Journal of Sociology”, t. 82, nr 2, s. 356–378.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-07-10 — zaktualizowane 2023-08-31

Wersje

Jak cytować

Franckiewicz-Olczak, I. (2023). Sztuka w COVIDZIE. Instytucje upowszechniające sztukę współczesną w czasie pandemii i ich publiczność. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (85), 43–55. https://doi.org/10.18778/0208-600X.85.03 (Original work published 10 lipiec 2023)