Instrukcja redakcyjna

Czasopisma Uniwersytetu Łódzkiego wydają tylko zrecenznowane artykuły naukowe o najwyższym poziome językowym i edytorskim. Nie wydajemy artykułów w ramach prepublikacji.

Edycja tekstu

Preferowana objętość artykułu to między 32 tysiące a 40 tysięcy znaków (10-15 stron) wraz z rysunkami czy/i tabelami. Na pierwszych stronach artykułów pod imieniem i nazwiskiem autora należy zamieścić informację o miejscach pracy.

Prosimy o pisanie artykułu czcionką Times New Roman , wielkość czcionki: 12, interlinia w tekście 1,5.

Marginesy : prawy i lewy 2,5 cm. Dolny i górny 2 cm.

Przywołania źródeł w tekście: w nawiasach proszę podać źródła według schematu: nazwisko autora, rok wydania: numer strony. Przykłady:

(Mazur 2002:78)

(Dahrendorf 1999, za Judt 2011:108)

Adnotacje autorskie mogą mieć formę przypisów.

Bibliografia: bibliografię prosimy przygotować według wzoru: nazwisko autora, inicjał imienia, rok wydania (w nawiasie), tytuł (kursywą), wydawnictwo, miejsce wydania; np.:

Bauman Z. (1993), Postmodern ethics, Blackwell publishing, Oxford

Clarke, Peter B. (red.) (2009), The Oxford Handbook of Sociology of Religion, Oxford University Press, Oxford/New York

Jonston R.J. (1976), Residential Area Characteristics [w:] Herbert D.T., Jonston R.J. (red.), Social Areas in Cities, vol. 1, Wiley, New York

Grant D.S., Wallace M. (1991), Why Do Stokes Turn Violent?, „American Journal of Sociology”, vol. 96, No.5

Ilustracje, grafiki, ryciny itp.: Proszę je nazwać i ponumerować w sposób ciągły (nad ilustracją, grafiką), a poniżej podać odnośniki źródłowe.

Streszczenie powinno być umieszczone przed słowami kluczowymi i tekstem głównym i zawierać od 15 do 20 wierszy.

Układ artykułu: proszę zwrócić uwagę na kolejność rozdziałów:

  • Pełne imię i nazwisko autora
  • Afiliacje
  • e-mail
  • Tytuł (wyrównany do środka)
  • Streszczenie
  • Słowa kluczowe
  • Artykuł (ewentualnie podzielony na sekcje: wstęp, główne rozdziały i podrozdziały, wnioski itp.)
  • Bibliografia

Prosimy o nadsyłanie plików manuskryptów w formacie Word (jako doc.), RTF lub ODT, ponieważ tylko te formaty mogą być wykorzystywane w procesie produkcyjnym.

Dostępność cyfrowa -teksty alternatywne

Prosimy o dołączanie do wszystkich ilustracji w czasopismach opisów alternatywnych.

Tekst alternatywny to tekstowa informacja dotycząca tego, co widać na elemencie graficznym, a co jest ważne dla tekstu czy tematu, który ten element ilustruje. Teksty alternatywne są odczytywane przez czytnik ekranu i pozwalają osobom niewidomym i niedowidzącym zorientować się, co jest np. na grafice, zdjęciu, wykresie oraz tabeli. Elementy graficzne nieposiadające opisu alternatywnego zostaną odczytane przez oprogramowanie wspomagające osoby z niepełnosprawnością wzroku jako słowo „grafika”, zatem nie uzyskają one żadnych innych informacji, które ta „grafika” ma przekazać.  

 Jak powinien wyglądać tekst alternatywny?  

  • Przede wszystkim opis powinien być zwięzły i treściwy – powinien jak najdokładniej opisać grafikę, jednocześnie robiąc to w jak najkrótszy sposób (optymalna długość tekstu alternatywnego nie powinna przekraczać 250 znaków)
  • Powinien opisywać znaczenie i zawartość danego elementu graficznego
  • Powinien zawierać kluczowe dla odbiorcy informacje (np. powtórzenie treści zapisanej na grafice, lub w przypadku zdjęć, opis najważniejszych elementów budujących przekaz: „Pani Rektor wręczająca dyplom habilitacyjny Doktor Annie Kowalskiej”)
  • W wypadku tworzenia tekstów alternatywnych dla wykresów oraz infografik warto pamiętać o zawarciu w nim, oprócz tytułu, streszczenia i opisu trendów płynących z grafiki. Często, ze względu na długość i poziom skomplikowania opisywanych danych, warto umieścić opis wykresu w treści właściwej, pod samą grafiką
  • Opisów alternatywnych nie trzeba stosować w wypadku grafik, które mają rolę wyłącznie dekoracyjną (wówczas oznacza się je, wybierając opcję „Oznacz jako dekoracyjne”).

Funkcja dodawania opisów alternatywnych w programie Microsoft Word 

Aby dodać tekst alternatywny dla grafik/wykresów zamieszczanych w dokumencie programu Microsoft Word kliknij prawym przyciskiem myszy na obiekt i wybierz polecenie „Format obraz” -> „Ułatwienia dostępu -> Tekst alternatywny” lub Recenzja –> Sprawdź ułatwienia dostępu -> Tekst alternatywny

Dla elementów graficznych, które mają w dokumencie jedynie znaczenie ozdobne, również wypełnij pole tekstu alternatywnego - zamiast treści w polu „Tekst alternatywny”, zaznacz opcję „Oznacz jako dekoracyjne”. 

Innym możliwym rozwiązaniem może być przekazanie kompletu opisów dla całego zeszytu w tabeli Excel.