Potrzeby i oczekiwania młodych kobiet (matek) w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych –analiza porównawcza wyników badań z Polski, Litwy, Hiszpanii i Cypru
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.78.06Słowa kluczowe:
młode kobiety, matki, szkolenia, kompetencje, rynek pracy, UE, projekt MommypreneursAbstrakt
W ciągu ostatnich dwóch dekad w Unii Europejskiej nastąpiła znacząca poprawa w zakresie udziału kobiet w edukacji i na rynku pracy. Niemniej jednak nadal istnieje wiele wyzwań związanych z poprawą sytuacji tej kategorii społecznej. Nadmierne obciążenie obowiązkami domowymi stanowi główną barierę dla aktywności edukacyjnej i zawodowej kobiet, zwłaszcza młodych matek. Do czynników ograniczających aktywność zawodową kobiet, oprócz niemożności pogodzenia życia zawodowego i osobistego, należy niedopasowanie wykształcenia do wyzwań współczesnego rynku pracy. Mimo że większość osób z wyższym wykształceniem stanowią kobiety, planując swoją karierę zawodową, wybierają one zwykle mniej atrakcyjne kierunki studiów, które nie są związane z zawodami przyszłości. W tekście przedstawiono wyniki analizy badań dotyczących potrzeb i oczekiwań młodych kobiet (głównie matek) w zakresie rozwoju kompetencji zawodowych. Wyniki pokazują, w jakich rodzajach zajęć podnoszących kompetencje uczestniczą badane kobiety; jak oceniają skuteczność zajęć podnoszących ich kompetencje w obszarze zawodowym; jakie czynniki wpływają na decyzję kobiet o udziale w wybranej formie szkolenia; jakie są postawy otoczenia zewnętrznego badanych kobiet wobec ich udziału w szkoleniach; jakie problemy napotykają badane kobiety w związku z udziałem w szkoleniach podnoszących ich kompetencje zawodowe. Skupiono się na podobieństwach i różnicach w wypowiedziach młodych kobiet/matek z Polski, Litwy, Hiszpanii i Cypru, które uczestniczyły w międzynarodowym projekcie „Mommypreneurs”.
Bibliografia
Dobroszek K. (2021), Fatalna sytuacja matek na rynku pracy. „Zarabiają nawet o 20 proc. mniej od współpracowników” https://mycompanypolska.pl/artykul/fatalna-sytuacja-matekna-rynku-pracy-%22zarabiaja-nawet-o-20-proc-mniej-od-wspolpracownikow%22/6894 (accessed: 30.05.2021).
Google Scholar
Dolan P., Peasgood T., White M. (2008), Do We Really Know What Makes Us Happy? A Review of the Economic Literature on the Factors Associated With Subjective Well-Being, “Journal of Economic Psychology”, vol. 29(1) https://doi.org/10.1016/j.joep.2007.09.001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.joep.2007.09.001
Domański S.R. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Dzwonkowska-Godula K., Garncarek E. (2013), Family and work, family or work – the dilemmas of young educated Poles, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 43.
Google Scholar
Eurostat (2020), Being young in Europe today – labour market – access and participation https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Being_young_in_Europe_today_-_labour_market_-_access_and_participation (accessed: 1.03.2021).
Google Scholar
Garncarek E. (2013), Gender and Education in Poland, [in:] C. Quaiser-Pohl, V. Ruthsatz, M. Endepohls-Ulpe (eds.), Diversity and Diversity Management in Education, Waxmann, Münster.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2019), Praca a obowiązki rodzinne w 2018 r. [Reconciliation between work and family life in 2018], Departament Rynku Pracy [Statistics Poland, Labour Market Department] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/praca-a-obowiazki-rodzinne-w-2018-roku,25,3.html# (accessed: 20.12.2020).
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2020), Informacje sygnalne. Informacja o rynku pracy w pierwszym kwartale 2020 roku (dane wstępne), Substantive study: Labor Market Department https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/ (accessed: 6.06.2021).
Google Scholar
Górniak J., Strzebońska A., Worek B. (2020), Rozwój kompetencji. Uczenie się dorosłych i sektor rozwojowy. Bilans Kapitału Ludzkiego 2019, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Google Scholar
Loi D., Patrizio M., Samek M. (2017), Young Women’s unemployment in EU https://www.youthimpact.eu/2020/05/22/young-womens-unemployment-in-eu/ (accessed: 1.03.2021).
Google Scholar
Luka płacowa między kobietami a mężczyznami: definicja i przyczyny (2020), News of the European Parliament https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200109STO69925/luka-placowa-miedzy-kobietami-a-mezczyznami-definicja-i-przyczyny (accessed: 27.07.2021).
Google Scholar
Macierzyństwo a aktywność zawodowa (2021), report of “Rodzic w mieście/Parent in town” Foundation https://rodzicwmiescie.pl/aktywnosc-zawodowa-a-macierzynstwo/ (accessed: 30.06.2021).
Google Scholar
Mikołajczyk M., Stankowska M. (2021), Aktywność zawodowa a macierzyństwo. Perspektywa matek małych dzieci, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.
Google Scholar
Pregnancy and Maternity (2018a), Pregnancy and Maternity – Related Discrimination and Disadvantage: Experiences of Mothers https://www.equalityhumanrights.com/en/managingpregnancy-and-maternity-workplace/pregnancy-and-maternity-discrimination-researchfindings (accessed: 20.12.2020).
Google Scholar
Pregnancy and Maternity (2018b), Pregnancy and Maternity – Related Discrimination and Disadvantage: Summary of key findings https://www.equalityhumanrights.com/en/managingpregnancy-and-maternity-workplace/pregnancy-and-maternity-discrimination-researchfindings (accessed: 20.12.2020).
Google Scholar
Rękas M. (2013), Kobiety-matki i ich powrót na rynek pracy po urodzeniu dziecka w wynikach badań, “Studia Ekonomiczne”, vol. 161/13 – “Społeczno-ekonomiczne problemy rynku pracy”, ed. D. Kotlorz, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach https://www.ue.katowice.pl/jednostki/wydawnictwo/czasopisma-naukowe/studies-in-risk-and-sustainable-developmentryzyko-i-zrownowazony-rozwoj/wydania-w-latach-2013-2020/2013/2013/se-16113-spolecznoekonomiczne-problemy-rynku-pracy-red-dorota-kotlorz.html (accessed: 30.06.2021).
Google Scholar
Rokicka E., Przybylski B. (2012), Wykształcenie i dodatkowe umiejętności jako komponenty kapitału ludzkiego, [in:] P. Starosta (ed.), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie łódzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Ross C.E., Van Willigen M. (1997), Education and the Subjective Quality of Life, “Journal of Health and Social Behavior”, vol. 38(3), pp. 275–297 https://doi.org/10.2307/2955371
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2955371
Słowik M. (2020), “Pracuj sobie, ale ogarnij też dom”. Zamknięcie uświadomi nam ogrom prac domowych i nierówności związane z ich podziałem? https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,158669,25867481,kobiety-podczas-epidemii-przejmuja-wykonywanieobowiazkow-ktore.html (accessed: 7.06.2021).
Google Scholar
Socha M., Sztanderska U. (2002), Strukturalne podstawy bezrobocia w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Szlendak T. (2010), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Szyszka M. (2016), Aktywność zawodowa w opinii pracujących kobiet, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. XLI(2), sectio I https://doi.org/10.17951/i.2016.41.2.103
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/i.2016.41.2.103
Titkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B. (2004), Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.