Genres within guidance journalism illustrated by examples from the printed press. Part II

Authors

  • Monika Worsowicz Dr hab., prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.51.14

Keywords:

guidance journalism, genre of journalism, press

Abstract

The article presents the genealogical aspect of guidance journalism based on selected titles of Polish consumer magazines. The research material has been organised into four groups: 1) genres ‘absent’ (not present) in consumer magazines, 2) ‘non-advisory type’ genres, 3) conventional (classic) advisory-type forms, 4) multi-shaped and genealogically unsteady compositions. This article presents the last two groups. The biggest and the most heterogeneous group of publications are journalistic materials where the foreground purpose is to give advice in a problematic situation or to encourage specific preventive actions. There are specific writing styles: mini-advice, advice text, advice collage, instruction, recipe, a ‘gallery’ of inspiration, fashion show, interview, feature or a story. The advice element in each of these genres is the most important factor, determining the ‘ad hoc’ process of their composition. They are created as a response to the need for a chosen issue to be discussed in greater depth, and are also complemented by other genres in which the advice element does not play a crucial role. The varying size, the simplicity of re-writing content for infographics’ needs, as well as the presence of illustrations, help to produce texts that visually absorb readers’ interest and provide a comprehensive overview of a subject. Genres with no fixed structure are difficult to describe, because they are still at the stage of being shaped, and authorial experiment. In the printed consumer press, these are recommendations and metamorphoses. The genealogical analysis of advice publications encourages locating press advice and advisory articles at the centre of the journalistic forms of expression published within them. Their modifications create new patterns and that process prevents monotony while reading, at the same time helping the author to smoothly merge the strictness of the advisor’s recommendations with the demeanour of a kind carer. It is likely that the pragmatic character of these publications will be reflected by the readers’ positive response in regard to the stimulations and incentives offered. Complementing an advice text and a guidance article, the remaining writing forms (such as reply letters, personality profiles, features, interviews, instructions, ‘galleries’ or product placement columns), diversify the content of press magazines in terms of genres and their functions, but most of all demonstrate that journalists can creatively produce messages that contain advice, information and entertainment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blezer znów rządzi, „Pani Domu” 2017, nr 3, s. 6–7.
Google Scholar

Bulisz E., Redukcjonizm genologiczny we współczesnej prasie poradnikowej dla kobiet, „Stylistyka” 2014, t. 23, s. 397–414.
Google Scholar

Co w trawie piszczy, „Olivia” 2017, nr 3, s. 10.
Google Scholar

Dąbrowska-Cendrowska O., Guidetainment w polskich mediach – analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media i Społeczeństwo” 2015, nr 5, s. 35–53.
Google Scholar

Dla małego brzuszka, „Naj” 2017, nr 1, s. 39.
Google Scholar

„Dobre Rady” 2017, nr 2, s. 5.
Google Scholar

Duda A., Prasa kobieca – między advertorialem a informacją. Analiza zawartości i odbioru advertoriali miesięcznika „Claudia”, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2015, nr 3, s. 22–35.
Google Scholar

Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
Google Scholar

Ficek E., Formy (i dzisiejsze normy) poradnictwa prasowego – analiza genologiczna, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015, s. 230–237.
Google Scholar

Futkowska J., Makijażowe SOS. Piękna przez cały dzień, „Poradnik Domowy” 2017, nr 3, s. 22–23.
Google Scholar

Gorączka wcale nie taka zła, z B. Leszczyńską rozm. E. Wichrowska, „Claudia” 2017, nr 3, s. 134–135.
Google Scholar

Jak sprawdzić, czy ubranie jest wysokiej jakości, „Claudia” 2017, nr 3, s. 48.
Google Scholar

Kołakowska I., Alergia po czterdziestce, „Kobieta i Życie” 2017, nr 3, s. 64–67.
Google Scholar

Łoszewska-Ołowska M., Pomiędzy reklamą a reklamą ukrytą. Rzecz o prawnych aspektach artykułów sponsorowanych i lokowania produktów w polskiej prasie drukowanej i internetowej, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 4(59), s. 55–72.
Google Scholar

Miksuj wzory i kolory, „Świat Kobiety” 2017, nr 3, s. 56–59.
Google Scholar

Płusa A., Pielęgnacja na miarę włosów, „Poradnik Domowy” 2017, nr 3, s. 24–25.
Google Scholar

Poranek bez stresu według Doroty Wellman, „Świat Kobiety” 2017, nr 2, s. 34–35.
Google Scholar

Rozliczamy się z ZUS z dodatkowej pracy, „Tina” 2017, nr 3, s. 32–33.
Google Scholar

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Universitas, Kraków 2006.
Google Scholar

Smól J., Wzorzec gatunkowy porady prasowej dawniej i dziś w perspektywie pragmatycznej, [w:] Kształtowanie się wzorów i wzorców językowych, red. A. Piotrowicz, K. Skibski, M. Szczyszek, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009, s. 257–263.
Google Scholar

Sprzedaż pierwszych numerów tygodnika 100 rad obiecująca dla wydawcy, http://portalmedialny.pl/art/58255/sprzedaz-pierwszych-numerow-tygodnika-100-rad-obiecujaca-dla-wydawcy.html [dostęp: 26.02.2017].
Google Scholar

Stasiak E., Wielkie wyjście, Świat Kobiety” 2017, nr 3, s. 50–52.
Google Scholar

Twój ziołowy miniogródek, „Świat Kobiety” 2017, nr 2, s. 132–133.
Google Scholar

Uroda dobrze przyprawiona, „Dobre Rady” 2017, nr 2, s. 6.
Google Scholar

W świecie dziecięcych marzeń, „Claudia” 2017, nr 2, s. 92–95.
Google Scholar

Worsowicz M., Rekomendacje i ich wpływ na charakterystykę gatunkową ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet, [w:] Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMSC, Lublin 2017, s. 291–303.
Google Scholar

Worsowicz M., Stylistyczne uwikłania artykułu poradnikowego (na przykładzie ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, nr 2(32): Stylistyka mediów, red. R. Siekiera, M. Worsowicz, s. 85–94.
Google Scholar

Zierkiewicz E., Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
Google Scholar

Żuk A., Porada prasowa. Poradzić, poinformować czy zmanipulować?, [w:] Język. Styl. Gatunek. Katowickie spotkania doktorantów, red. M. Kita, przy współudziale M. Czempki-Wiewióry, M. Ślawskiej, M. Wacławek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2009, s. 33–41.
Google Scholar

Published

2019-01-31

How to Cite

Worsowicz, M. (2019). Genres within guidance journalism illustrated by examples from the printed press. Part II. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 51(5), 223–243. https://doi.org/10.18778/1505-9057.51.14

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>