Issues of Truth and Correctness vs. Rhetoric in Media Discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.01

Keywords:

communication, concept of truth, media

Abstract

Following Niklas Luhmann, the author assumes that communication creates social systems. The system therefore influences the nature of communication. The impact of rhetoric on media discourse can be understood as a result of the strategy adopted by the system. What follows from the above assumption is a discussion of the notion of truth which is fundamental to media philosophy. Systems, in their adopted strategies, affect the media and use persuasion in a way that is remote from the treatment of the truth as an idea or as a condition of an ethical nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marek Ostrowski, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

literaturoznawca i medioznawca. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół literatury w aspekcie komunikacyjnym, propagandy systemów totalitarnych (Trzeciej Rzeszy, PRL, ZSRR, NRD), historii getta łódzkiego, historii prasy, arcydzieł sztuki dziennikarskiej. Prowadzi badania z zakresu filozofii mediów, polityki historycznej, a także retoryki w polityce. Wydał 7 książek, część prac naukowych napisanych po niemiecku opublikował w Niemczech i Austrii.

References

Austin J., Zur Theorie der Sprechakte (How to do things with words), 2. Auflage, Reclam, Stuttgart 1979.
Google Scholar

Awdiejew A., Konstruowanie trzeciej rzeczywistości, [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji. Zagadnienia ogólne, red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza Lexem, Łask 2007, s. 95–104.
Google Scholar

Baudrillard J., Simulations, Columbia University, New York 1983, http://www.ee.sun.ac.za/~hgib-son/docs/html/Simulacra_and_Simulation.html#c2 [dostęp: 12.02.2015].
Google Scholar

Biuletyn nr 9, Kancelaria Sejmu, Biuro Komisji Sejmowych, Nr 3178/VI kad. 18.12.2009 r.
Google Scholar

Chłodna I., Retoryka klasyczna w kontekście warunków poprawności dyskursu filozoficznego, http://www.sapientiokracja.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=95:retoryka-klasyczna-a-poprawnoc-dyskursu-filozoficznego&catid=38:imelda-chodna&Itemid=66 [dostęp: 16.11.2015].
Google Scholar

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Interesse, Kraków 1993.
Google Scholar

Heidegger M., Sein Und Zeit, Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1986.
Google Scholar

K Le, Komisja hazardowa: raport i zdania odrębne, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/komisja-hazardowa-raport-i-zdania-odrebne/4914q [dostęp: 15.02.2015].
Google Scholar

Lexikon für philosophische und theologische Ethik, Hrsg. P. van Tongeren, J.‑P. Wils, Schöningh Verlag, Paderborn 2004.
Google Scholar

Linke A., Nussbaumer M., Portmann P.R, Studienbuch Linguistik, 5.erweiterte Aufl., Max Niemeyer Verlag, Tübingen 2004.
Google Scholar

Luhmann N., Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, przeł. M. Kaczmarczyk, wyd. 2 popr., Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2012.
Google Scholar

Pałuszyńska E., Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie publicznym, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012.
Google Scholar

Rytila T., What ‘Connecting People really means, http://lumiaconversations.microsoft.com/ [dostęp: 15.02.2015].
Google Scholar

Tugendhat E., Vorlesungen zur Einführung in die sprachanalytische Philosophie, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1976.
Google Scholar

Published

2016-01-01

How to Cite

Ostrowski, M. (2016). Issues of Truth and Correctness vs. Rhetoric in Media Discourse. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 31(1), 7–19. https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.01

Most read articles by the same author(s)