Narracja jako produkcja sensu na przykładzie teledysku All by myself Celine Dion

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.06

Słowa kluczowe:

teledysk, narracja, teoria systemów, produkcja sensu, Celine Dion

Abstrakt

Narracja w teledysku Celine Dion All by myself jest linearnie ułożoną, wyposażoną w cechy logiczności konstrukcją, kompozycją, porządkującą określony materiał językowy czy obrazowy. Buduje ona fabularną fikcję opartą o zasady dramatyzowania. Jeżeli przyjmiemy, iż teledysk może być analizowany jako system produkujący sens, to produkcja ta zachodzi głównie w dwóch wymiarach. Po pierwsze jako fikcja, a po drugie jako narracja. Montaż sekwencyjny nadaje znaczenie całości filmu. Określone miejsce połączenia scen wpływa na interpretację obrazu przez widza – jest wyłonieniem znaczenia części teledysku. Z pewnością można to zjawisko określić jako produkcję sensu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marek Ostrowski - Professor, University of Lodz, Faculty of Philology, Chair of Journalism and Social Communication

Marek Ostrowski – professor, Chair of Journalism and Social Communication, University of Lodz. Research focus: literature in its communicational aspect, propaganda of totalitarian systems: Third Reich, PRL, USSR, DDR, history of the Łódź Ghetto, history of the press, masterpieces of journalism. He conducts research in the philosophy of the media, historical politics, and rhetoric in politics. Employee of the Chair of Journalism and Social Communication since 2012.

Bibliografia

Genette Gérard, Erzählung, 2nd ed., W. Fink UTB, München 1998.
Google Scholar

Hendrykowski Marek, “Polonista w świecie reklamy i wideoklipu”, Polonistyka 2004, issue 5, pp. 14–19.
Google Scholar

Kluge Alexander, Gelegenheitsarbeit einer Sklavin, 3th ed., Suhrkamp, Frankfurt am Main 1975.
Google Scholar

Kripke Saul A., Nazywanie a konieczność, trans. B. Chwedeńczuk, Aletheia, Warsaw 2001.
Google Scholar

Lämmert Eberhard, Bauformen des Erzählens, 8th ed., Metzler Studienausgabe, Stuttgart 1993.
Google Scholar

Luhmann Niklas, Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, trans. M. Kaczmarczyk, Zakład Wydawniczy Nomos, Krakow 2007.
Google Scholar

PWN Kino, eds. K. Damm, B. Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2000.
Google Scholar

Skwarczyńska Stefania, Wstęp do nauki o literaturze, vol. 1 and 2, PAX, Warsaw 1954.
Google Scholar

Słownik pojęć i tekstów kultury, ed. A. Rysiewicz, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warsaw 2002.
Google Scholar

Zrzavy Josef, Anatomia człowieka dla plastyków, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warsaw 1961.
Google Scholar

Citizen Kane – Hall of Mirrors, http://www.filmspectrum.org/ [accessed on: 24.03.2014].
Google Scholar

Dion Celine, All By Myself, https://youtu.be/NGrLb6W5YOM [accessed on: 12.05.2019].
Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=d7201_4fTDQ [accessed on: 24.03.2014].
Google Scholar

https://youtu.be/_uK4jiUO53I [accessed on: 25.03.2014].
Google Scholar

Kawczyński Filip, Założeniowa teoria nazw własnych Searle’a, https://www.academia.edu/29959969/Za%C5%82o%C5%BCeniowa_teoria_nazw_w%C5%82asnych_Searlea [accessed on: 4.05.2019].
Google Scholar

tekstowo.pl, https://www.tekstowo.pl/piosenka,celine_dion,all_by_myself.html [accessed on: 3.05.2019].
Google Scholar

YouTube.com: ZDF. ABBA – Graetests Hits, 1975. In: ZDF, TopMix 2010, https://youtu.be/T7GCqFed4fI [accessed on: 25.03.2014]
Google Scholar

Zawistowski Piotr, Rozważania na temat retoryki w muzyce baroku, http://chopin.man.bialystok.pl/umfc/wp-content/uploadz/2016/04/02-02.pdf [accessed on: 5.05.2019].
Google Scholar

Opublikowane

2020-09-30

Jak cytować

Ostrowski, M. (2020). Narracja jako produkcja sensu na przykładzie teledysku All by myself Celine Dion. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 58(3), 95–111. https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.06

Inne teksty tego samego autora