Issues of Truth and Correctness vs. Rhetoric in Media Discourse

Autor

  • Marek Ostrowski University of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Public Communication

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.01

Słowa kluczowe:

communication, concept of truth, media

Abstrakt

Following Niklas Luhmann, the author assumes that communication creates social systems. The system therefore influences the nature of communication. The impact of rhetoric on media discourse can be understood as a result of the strategy adopted by the system. What follows from the above assumption is a discussion of the notion of truth which is fundamental to media philosophy. Systems, in their adopted strategies, affect the media and use persuasion in a way that is remote from the treatment of the truth as an idea or as a condition of an ethical nature.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Austin J., „Zur Theorie der Sprechakte” [How to do things with words], 2nd ed., Reclam, Stuttgart 1979.
Google Scholar

Awdiejew A., „Konstruowanie trzeciej rzeczywistości”, in: „Mechanizmy perswazji i manipulacji. Zagadnienia ogólne”, ed. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza Lexem, Lask 2007, pp. 95–104.
Google Scholar

Baudrillard J., “Simulations”, Columbia University, New York 1983, http://www.ee.sun.ac.za/~hgibson/docs/html/Simulacra_and_Simulation.html#c2 [access: 12.02.2015].
Google Scholar

Biuletyn no. 9, Kancelaria Sejmu, Biuro Komisji Sejmowych, No 3178/VI term 18.12.2009.
Google Scholar

Chłodna I., „Retoryka klasyczna w kontekście warunków poprawności dyskursu filozoficznego”, http://www.sapientiokracja.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=95:retoryka-klasyczna-a-poprawnoc-dyskursu-filozoficznego&catid=38:imelda-chodna&Itemid=66 [access: 16.11.2015].
Google Scholar

Gadamer H.-G., „Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej”, transl. B. Baran, Wydawnictwo Interesse, Cracow 1993.
Google Scholar

Heidegger M., „Sein Und Zeit”, Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1986.
Google Scholar

K Le, Komisja hazardowa: raport i zdania odrębne”, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/komisja-hazardowa-raport-i-zdania-odrebne/4914q [access: 15.02.2015].
Google Scholar

„Lexikon für philosophische und theologische Ethik”, ed. P. van Tongeren, J.-P. Wils, Schöningh Verlag, Paderborn 2004.
Google Scholar

Linke A., Nussbaumer M., Portmann P.R, „Studienbuch Linguistik”, 5. ed., rev. ed., Max Niemeyer Verlag, Tübingen 2004.
Google Scholar

Luhmann N., „Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii”, transl. M. Kaczmarczyk, 2nd ed., rev. ed., Nomos, Cracow 2012.
Google Scholar

Pałuszyńska E., „Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie publicznym”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2012.
Google Scholar

Rytila T., “What ‘Connecting People really means”, http://lumiaconversations.microsoft.com/ [access: 15.02.2015].
Google Scholar

Tugendhat E., „Vorlesungen zur Einführung in die sprachanalytische Philosophie”, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1976.
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Ostrowski, M. (2017). Issues of Truth and Correctness vs. Rhetoric in Media Discourse. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 5–17. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.01

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora