Gra z konwencją literatury dokumentu w powieści Hanny Sokołowskiej „Kosa, czyli ballada kryminalna o Nowej Hucie”
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.30.07Słowa kluczowe:
literatura polska, metakryminał, fikcja, dokument, literatura dokumentalnaAbstrakt
Looking for new sources of inspiration, authors of crime stories begin to combine literary fiction with historical facts. Thanks to that they create quasi-documentary narratives in which crime serves as a pretext to show historical settings (in Hanna Sokołowska’s novel the setting are the 1970s). This way the reader can be culturally embedded in “post-memory.”
Pobrania
Bibliografia
[?], Pierwszy nowohucki kryminał, „Kuźnia Literacka”, http://kuznia.art.pl/nowosci-wydawnicze/587-kosa-czyli-ballada-kryminalna-o-nowej-hucie-hanna-sokolowska.html [dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar
„Pseudonim” [właśc. W. Bolecki], Widziałem wolność w Warszawie, „Wezwanie: Niezależne Pismo Literackie” 1982, nr 4 (sierpień–listopad), s. 54–56.
Google Scholar
„Bawiło mnie odtworzenie czegoś w określonym stylu”. Z Hanną Sokołowską, autorką „Kosy, czyli ballady kryminalnej o Nowej Hucie” rozmawia Magdalena Roszczynialska, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” 2013, nr 1, s. 170–182.
Google Scholar
Budzyński Adam, Feature – gatunek otwarty, „Antena” 1983, nr 23, s. 14.
Google Scholar
Altman Rick, Kino gatunków, przekł. Maria Zawadzka, PWN, Warszawa 2012.
Google Scholar
Balcerzan Edward, W stronę genologii multimedialnej, w: Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, PWN, Warszawa 2007, s. 269–288.
Google Scholar
Bauer Zbigniew, Gatunki dziennikarskie, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2012 [wyd. IV zmienione, uzupełnione rozszerzone], s. 255–280.
Google Scholar
Bołdak-Janowska Tamara, Co dobrego było w peerelu?, Borussia, Olsztyn 2009.
Google Scholar
Borkowska Grażyna, Kresy zachodnie: genius loci, „Konteksty” 1995, nr 3–4, s. 143–145.
Google Scholar
Chwalba Adrzej, Basista Jakub, Czekalski Tadeusz, Poleski Jacek, Stopka Krzysztof, Dzieje Polski. Kalendarium, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.
Google Scholar
Fik Marta, Spór o PRL, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996.
Google Scholar
Geisterseher [?], Błyskotliwe, dowcipne, lekkie. „Kosa”, „biblioNETka.pl”, http://www.biblionetka.pl/art.aspx?id=641934 [data wpisu: 4.02.2013; dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar
Genette Gérard, Palimpsesty, przekł. Aleksander Milecki, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, Kraków 1992, t. 4, cz. 2, s. 316–366.
Google Scholar
Godard Ellis, Reel Life: The Social Geometry of Reality Show, w: Survivor Lessons. Essays on Communication and Reality Television, red. M.J. Smith, J. Smith, A.F. Wood, McFarland&Company Inc., Jefferson-London 2003, s. 73–96.
Google Scholar
Gorczyńska Renata, Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
Google Scholar
Griffen-Foley Bridget, From Tit-Bits to Big Brother. A Century of Audience participation in the Media, “Media, Culture & Society” 2004, nr 26, s. 533–548.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0163443704044216
Heim Michael, Virtual Realism, Oxford University Press, New York 1998.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195104264.003.0007
Jarzębski Jerzy, Niedokończona potrawa, posłowie do: Lem Stanisław, Sknocony kryminał, Agora SA, Warszawa 2009, s. 181–185.
Google Scholar
Jęczmień Agnieszka, Estetyzacja w kulturze współczesnej jako poszukiwanie sensu, „Kultura – Media – Teologia” 2012, nr 8, s. 8–18.
Google Scholar
Kasperski Edward, Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy, w: Autobiografizm. Przemiany – formy – znaczenia, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Elipsa, Warszawa 2001, s. 9–35.
Google Scholar
Kowalczyk Janusz R., „Kosa”, „Culture.pl”, http://culture.pl/pl/dzielo/kosa [data wpisu: 4.11.2013; dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar
Kowalska Natalia, Między prawdą a zmyśleniem, czyli wokół feature i reportaży radiowych, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, nr 2, s. 223–232.
Google Scholar
Kozloff Sarah, Teoria narracji a telewizja, przekł. Edyta Stawowczyk, w: Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, red. R.C. Allen, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1998, s. 73–86.
Google Scholar
Krzan Katarzyna, Kryminał socjalistyczny, „granice.pl. wszystko o literaturze”, http://www.granice.pl/recenzja,kosa-czyli-ballada-kryminalna-o-nowej-hucie,6566 [dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar
Lam Andrzej, [rec. Listów z MDM i Pożegnania z Ferdynandem Garinaux i innych opowiadań francuskich Jerzego Pytlakowskiego], „Nowa Kultura” 1953, nr 9, s. 6.
Google Scholar
Lane Phillipe, Pour une reconception linguistique du paratexte, w: Des discours aux textes: modéles et analyses, red. P. Lane, Universites de Rouen et de Havre, Rouen-Havre 2005, s. 183–206.
Google Scholar
Lejeun Phillip, Signe de vie. Pacte autobiographique 2, Seuil, Paris 2005.
Google Scholar
Lem Stanisław, O powieści kryminalnej, w: tegoż, Wejście na orbitę. Okamgnienie, Agora SA, Warszawa 2010, s. 51–74.
Google Scholar
Lubas-Bartoszyńska Regina, Nowsze problemy teoretycznego pisania o sobie. Przykład wypowiedzi autobiograficznych pisarzy polskich ostatnich dziesięcioleci, „Przestrzenie Teorii” 2006, nr 6, s. 51–67.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2006.6.5
Marquard Odo, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, przekł. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.
Google Scholar
Mast Jelle, New Directions in Hybrid Popular Television: a Reassessment of Television Mock-Doc- a Reassessment of Television Mock-Documentary, “Media, Culture & Society” 2009, nr 31, s. 231–250.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0163443708100316
Meyza Izabela, Szabłowski Witold, Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
Google Scholar
Miłosz Czesław, Ars poetica?, w: tegoż, Wiersze wszystkie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2011, s. 588–589.
Google Scholar
Niedzielski Czesław, O teoretycznoliterackich tradycjach prozy dokumentarnej. Podróż – powieść – reportaż, Wydawnictwo UMK, Toruń 1966.
Google Scholar
Piotrowska Marta, Spojrzenie wirtualne, w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Universi- M. Ostrowicki, Universitas, Kraków 2005, s. 119–127.
Google Scholar
Presser Jacob, Memoires als geschiedsbron, w: Algemene Winkler Prins Encyclopedie, Elsevier, Amsterdam-Brussel 1958, t. 7, s. 208–210.
Google Scholar
Schülze Winfried, Ego-Dokumente. Annäherung an den Menschen in der Geschichte (Selbstzeugnisse der Neuzei t. 2), w: Ego-Dokumente. Annäherung an den Menschen in der Geschichte, red. W. Schülze, Walter de Gruyter, Berlin 1996, s. 11–30.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1524/9783050047997.11
Sienko Maria, Nowa Huta ma głos. Projekty społeczno-artystyczne a proces kształtowania lokalnej tożsamości, w: Kraków. Miejsce i tekst, red. A. Ogonowska, M. Roszczynialska, Universitas, Kraków 2014, s. 213–224.
Google Scholar
Sokołowska Hanna, Kosa, czyli ballada kryminalna o Nowej Hucie, Wydawnictwo Różnica, Kraków 2012.
Google Scholar
Spaemann Robert, Osoby. O różnicy między kimś a czymś, przeł. Jarosław Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
Google Scholar
Stelmach Miłosz, Wyzwolenie kina. Narracja w „Slow Cinema”, „EKRANy” 2014, nr 1, s. 23–26.
Google Scholar
Stoff Andrzej, Powieści fantastyczno-naukowe Stanisława Lema, PWN, Warszawa 1983.
Google Scholar
Sulima Roch, Dokument i literatura, KAW, Warszawa 1980.
Google Scholar
Szczygieł Mariusz, Gottland, Czarne, Wołowiec 2006.
Google Scholar
Szulakiewicz Władysław, Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2013, nr 16, s. 65–84.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.006
Ślusarski Witold, Polski reportaż radiowy, „Życie Literackie” 1986, nr 14, s. 11.
Google Scholar
Torchin Leshu, Cultural Learnings of „Borat” Make for Benefit Glorious Study of Documentary, “Film & History” 2008, nr 38, s. 53–63.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1353/flm.0.0003
Walc Jan, Miara historii [rec. W. Woroszylski, Historie], „Kultura Niezależna” 1988, nr 45 [listopad], s. 111–116.
Google Scholar
Wereśniak Piotr, Lipa, Warszawa 2006, http://piotrweresniak.files.wordpress.com/2009/12/lipa-scenariusz.pdf [dostęp: 24.11.2014].
Google Scholar
Wolny-Zmorzyński Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Podstawowe pojęcia oraz problemy dotyczące rodzajów i gatunków dziennikarskich, w: Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, red. K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 13–36.
Google Scholar
Zaremba Marcin, „Bigosowy socjalizm”. Dekada Gierka, w: Polacy wobec PRL – strategie przystosowawcze, red. G. Miernik, Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2003, s. 183–200.
Google Scholar
Zgorzelski Czesław, Wstęp do: Ballada polska, oprac. C. Zgorzelski, I. Opacki, Ossolineum, Wrocław 1962, s. III–LXXXV.
Google Scholar
Ziątek Zygmunt, Wiek dokumentu. Inspiracje dokumentarne w polskiej prozie współczesnej, IBL, Warszawa 1999.
Google Scholar
Zimnoch Mateusz, Fikcja jako prawda. Referencyjność reportażu ponowoczesnego, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2012, nr 1, s. 44–66.
Google Scholar
Zimnoch Mateusz, Reportaż w płynnej nowoczesności, „Znak” 2012, nr 682 [marzec], s. 116–118.
Google Scholar
Janion Maria, Demony, wampiry, potwory. Kino i fantazmaty (III), „Kino” 1975, nr 7, s. 41–48.
Google Scholar
Jedlicki Jerzy, Dzieje doświadczone i dzieje zaświadczone, „Twórczość” 1977, nr 7, s. 94–107.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.