Gra z konwencją literatury dokumentu w powieści Hanny Sokołowskiej „Kosa, czyli ballada kryminalna o Nowej Hucie”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.30.07

Słowa kluczowe:

literatura polska, metakryminał, fikcja, dokument, literatura dokumentalna

Abstrakt

Looking for new sources of inspiration, authors of crime stories begin to combine literary fiction with historical facts. Thanks to that they create quasi-documentary narratives in which crime serves as a pretext to show historical settings (in Hanna Sokołowska’s novel the setting are the 1970s). This way the reader can be culturally embedded in “post-memory.”

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

[?], Pierwszy nowohucki kryminał, „Kuźnia Literacka”, http://kuznia.art.pl/nowosci-wydawnicze/587-kosa-czyli-ballada-kryminalna-o-nowej-hucie-hanna-sokolowska.html [dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar

„Pseudonim” [właśc. W. Bolecki], Widziałem wolność w Warszawie, „Wezwanie: Niezależne Pismo Literackie” 1982, nr 4 (sierpień–listopad), s. 54–56.
Google Scholar

„Bawiło mnie odtworzenie czegoś w określonym stylu”. Z Hanną Sokołowską, autorką „Kosy, czyli ballady kryminalnej o Nowej Hucie” rozmawia Magdalena Roszczynialska, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” 2013, nr 1, s. 170–182.
Google Scholar

Budzyński Adam, Feature – gatunek otwarty, „Antena” 1983, nr 23, s. 14.
Google Scholar

Altman Rick, Kino gatunków, przekł. Maria Zawadzka, PWN, Warszawa 2012.
Google Scholar

Balcerzan Edward, W stronę genologii multimedialnej, w: Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, PWN, Warszawa 2007, s. 269–288.
Google Scholar

Bauer Zbigniew, Gatunki dziennikarskie, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2012 [wyd. IV zmienione, uzupełnione rozszerzone], s. 255–280.
Google Scholar

Bołdak-Janowska Tamara, Co dobrego było w peerelu?, Borussia, Olsztyn 2009.
Google Scholar

Borkowska Grażyna, Kresy zachodnie: genius loci, „Konteksty” 1995, nr 3–4, s. 143–145.
Google Scholar

Chwalba Adrzej, Basista Jakub, Czekalski Tadeusz, Poleski Jacek, Stopka Krzysztof, Dzieje Polski. Kalendarium, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000.
Google Scholar

Fik Marta, Spór o PRL, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996.
Google Scholar

Geisterseher [?], Błyskotliwe, dowcipne, lekkie. „Kosa”, „biblioNETka.pl”, http://www.biblionetka.pl/art.aspx?id=641934 [data wpisu: 4.02.2013; dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar

Genette Gérard, Palimpsesty, przekł. Aleksander Milecki, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. H. Markiewicz, Kraków 1992, t. 4, cz. 2, s. 316–366.
Google Scholar

Godard Ellis, Reel Life: The Social Geometry of Reality Show, w: Survivor Lessons. Essays on Communication and Reality Television, red. M.J. Smith, J. Smith, A.F. Wood, McFarland&Company Inc., Jefferson-London 2003, s. 73–96.
Google Scholar

Gorczyńska Renata, Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
Google Scholar

Griffen-Foley Bridget, From Tit-Bits to Big Brother. A Century of Audience participation in the Media, “Media, Culture & Society” 2004, nr 26, s. 533–548.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0163443704044216

Heim Michael, Virtual Realism, Oxford University Press, New York 1998.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195104264.003.0007

Jarzębski Jerzy, Niedokończona potrawa, posłowie do: Lem Stanisław, Sknocony kryminał, Agora SA, Warszawa 2009, s. 181–185.
Google Scholar

Jęczmień Agnieszka, Estetyzacja w kulturze współczesnej jako poszukiwanie sensu, „Kultura – Media – Teologia” 2012, nr 8, s. 8–18.
Google Scholar

Kasperski Edward, Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy, w: Autobiografizm. Przemiany – formy – znaczenia, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Elipsa, Warszawa 2001, s. 9–35.
Google Scholar

Kowalczyk Janusz R., „Kosa”, „Culture.pl”, http://culture.pl/pl/dzielo/kosa [data wpisu: 4.11.2013; dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar

Kowalska Natalia, Między prawdą a zmyśleniem, czyli wokół feature i reportaży radiowych, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, nr 2, s. 223–232.
Google Scholar

Kozloff Sarah, Teoria narracji a telewizja, przekł. Edyta Stawowczyk, w: Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, red. R.C. Allen, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1998, s. 73–86.
Google Scholar

Krzan Katarzyna, Kryminał socjalistyczny, „granice.pl. wszystko o literaturze”, http://www.granice.pl/recenzja,kosa-czyli-ballada-kryminalna-o-nowej-hucie,6566 [dostęp: 18.11.2014].
Google Scholar

Lam Andrzej, [rec. Listów z MDM i Pożegnania z Ferdynandem Garinaux i innych opowiadań francuskich Jerzego Pytlakowskiego], „Nowa Kultura” 1953, nr 9, s. 6.
Google Scholar

Lane Phillipe, Pour une reconception linguistique du paratexte, w: Des discours aux textes: modéles et analyses, red. P. Lane, Universites de Rouen et de Havre, Rouen-Havre 2005, s. 183–206.
Google Scholar

Lejeun Phillip, Signe de vie. Pacte autobiographique 2, Seuil, Paris 2005.
Google Scholar

Lem Stanisław, O powieści kryminalnej, w: tegoż, Wejście na orbitę. Okamgnienie, Agora SA, Warszawa 2010, s. 51–74.
Google Scholar

Lubas-Bartoszyńska Regina, Nowsze problemy teoretycznego pisania o sobie. Przykład wypowiedzi autobiograficznych pisarzy polskich ostatnich dziesięcioleci, „Przestrzenie Teorii” 2006, nr 6, s. 51–67.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2006.6.5

Marquard Odo, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, przekł. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.
Google Scholar

Mast Jelle, New Directions in Hybrid Popular Television: a Reassessment of Television Mock-Doc- a Reassessment of Television Mock-Documentary, “Media, Culture & Society” 2009, nr 31, s. 231–250.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0163443708100316

Meyza Izabela, Szabłowski Witold, Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
Google Scholar

Miłosz Czesław, Ars poetica?, w: tegoż, Wiersze wszystkie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2011, s. 588–589.
Google Scholar

Niedzielski Czesław, O teoretycznoliterackich tradycjach prozy dokumentarnej. Podróż – powieść – reportaż, Wydawnictwo UMK, Toruń 1966.
Google Scholar

Piotrowska Marta, Spojrzenie wirtualne, w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Universi- M. Ostrowicki, Universitas, Kraków 2005, s. 119–127.
Google Scholar

Presser Jacob, Memoires als geschiedsbron, w: Algemene Winkler Prins Encyclopedie, Elsevier, Amsterdam-Brussel 1958, t. 7, s. 208–210.
Google Scholar

Schülze Winfried, Ego-Dokumente. Annäherung an den Menschen in der Geschichte (Selbstzeugnisse der Neuzei t. 2), w: Ego-Dokumente. Annäherung an den Menschen in der Geschichte, red. W. Schülze, Walter de Gruyter, Berlin 1996, s. 11–30.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1524/9783050047997.11

Sienko Maria, Nowa Huta ma głos. Projekty społeczno-artystyczne a proces kształtowania lokalnej tożsamości, w: Kraków. Miejsce i tekst, red. A. Ogonowska, M. Roszczynialska, Universitas, Kraków 2014, s. 213–224.
Google Scholar

Sokołowska Hanna, Kosa, czyli ballada kryminalna o Nowej Hucie, Wydawnictwo Różnica, Kraków 2012.
Google Scholar

Spaemann Robert, Osoby. O różnicy między kimś a czymś, przeł. Jarosław Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
Google Scholar

Stelmach Miłosz, Wyzwolenie kina. Narracja w „Slow Cinema”, „EKRANy” 2014, nr 1, s. 23–26.
Google Scholar

Stoff Andrzej, Powieści fantastyczno-naukowe Stanisława Lema, PWN, Warszawa 1983.
Google Scholar

Sulima Roch, Dokument i literatura, KAW, Warszawa 1980.
Google Scholar

Szczygieł Mariusz, Gottland, Czarne, Wołowiec 2006.
Google Scholar

Szulakiewicz Władysław, Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2013, nr 16, s. 65–84.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.006

Ślusarski Witold, Polski reportaż radiowy, „Życie Literackie” 1986, nr 14, s. 11.
Google Scholar

Torchin Leshu, Cultural Learnings of „Borat” Make for Benefit Glorious Study of Documentary, “Film & History” 2008, nr 38, s. 53–63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/flm.0.0003

Walc Jan, Miara historii [rec. W. Woroszylski, Historie], „Kultura Niezależna” 1988, nr 45 [listopad], s. 111–116.
Google Scholar

Wereśniak Piotr, Lipa, Warszawa 2006, http://piotrweresniak.files.wordpress.com/2009/12/lipa-scenariusz.pdf [dostęp: 24.11.2014].
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Podstawowe pojęcia oraz problemy dotyczące rodzajów i gatunków dziennikarskich, w: Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, red. K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 13–36.
Google Scholar

Zaremba Marcin, „Bigosowy socjalizm”. Dekada Gierka, w: Polacy wobec PRL – strategie przystosowawcze, red. G. Miernik, Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2003, s. 183–200.
Google Scholar

Zgorzelski Czesław, Wstęp do: Ballada polska, oprac. C. Zgorzelski, I. Opacki, Ossolineum, Wrocław 1962, s. III–LXXXV.
Google Scholar

Ziątek Zygmunt, Wiek dokumentu. Inspiracje dokumentarne w polskiej prozie współczesnej, IBL, Warszawa 1999.
Google Scholar

Zimnoch Mateusz, Fikcja jako prawda. Referencyjność reportażu ponowoczesnego, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2012, nr 1, s. 44–66.
Google Scholar

Zimnoch Mateusz, Reportaż w płynnej nowoczesności, „Znak” 2012, nr 682 [marzec], s. 116–118.
Google Scholar

Janion Maria, Demony, wampiry, potwory. Kino i fantazmaty (III), „Kino” 1975, nr 7, s. 41–48.
Google Scholar

Jedlicki Jerzy, Dzieje doświadczone i dzieje zaświadczone, „Twórczość” 1977, nr 7, s. 94–107.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-12-30

Jak cytować

Mazurkiewicz, A. (2015). Gra z konwencją literatury dokumentu w powieści Hanny Sokołowskiej „Kosa, czyli ballada kryminalna o Nowej Hucie”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 30(4), 111–128. https://doi.org/10.18778/1505-9057.30.07

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora