DLD (SLI) a ASD w kontekście logopedycznej diagnozy różnicowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.15Słowa kluczowe:
ASD, SLI, DLD, logopedyczna diagnoza różnicowaAbstrakt
Zmiany w terminologii ujęte w największych systemach klasyfikacyjnych oraz najnowsze wyniki badań dotyczących językowego funkcjonowania osób z DLD (SLI) oraz ASD wskazują na konieczność rewizji logopedycznej diagnozy różnicowej oraz terminologii używanej do opisu tych zaburzeń. W prezentowanym artykule przedstawiono zarówno historyczne spojrzenia na SLI i autyzm, jak i współczesne ujęcia oraz nowe terminy (DLD i ASD). Wskazano również, jakie zmiany zaistniały w sposobie definiowania tych zaburzeń w ostatnich latach.
Pobrania
Bibliografia
Adlof S.M., Hogan T.P., 2019, If we don’t look, we won’t see: Measuring language development to inform literacy instruction, „Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences”, No. 6, s. 210–217.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/2372732219839075
Bishop D.V.M., 1997, Uncommon Understanding: Development and Disorders of Language Comprehension in Children, Hove: Psychology Press.
Google Scholar
Bishop D.V.M., 2010, Overlaps between autism and language impairment: Phenomimicry or shared etiology, „Behavior Genetics”, No. 40, s. 618–629.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10519-010-9381-x
Bishop D.V.M., Snowling M.J., Thompson P.A., Greenhalgh T., CATALISE–2 Consortium, 2017, Phase 2 of CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology, „The Journal of Child Psychology and Psychiatry”, Vol. 58(10), s. 1068–1080.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12721
Chojnicka I., Ines M. de, Kwasiborska‑Dudek J., 2020, Zaburzenie ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne, [w:] J. Kwasiborska‑Dudek, D. Emiluta‑Rozya, Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 15–32.
Google Scholar
Czaplewska E., 2012, Rozumienie pragmatycznych aspektów wypowiedzi przez dzieci ze specyficznym zaburzeniem rozwoju językowego (SLI), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Emiluta‑Rozya D., Kwasiborska‑Dudek J., 2020, Opóźniony rozwój mowy czy zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD – diagnozowanie i formy zaburzeń komunikacji w ASD, [w:] D. Emiluta‑Rozya, J. Kwasiborska‑Dudek (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 89–131.
Google Scholar
Emiluta‑Rozya D., Lipiec D., Więcek‑Poborczyk I., 2020, Komunikacja niewerbalna i werbalna dzieci z ASD oraz dzieci rozwijających się prawidłowo – uściślenia terminologiczne, [w:] D. Emiluta‑Rozya, J. Kwasiborska‑Dudek (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 33–50.
Google Scholar
Gałecki P., Pilecki M., Rymaszewska J., Szulc A., Sidorowicz S., Wciórka J. (red.), 2018, Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM–5, Wrocław: Wydawnictwo EDRA Urban & Partner.
Google Scholar
Georgiou N., Spanoudis G., 2021, Developmental Language Disorder and Autism: Commonalities and Differences on Language, „Brain Science”, Vol. 11, No. 589, s. 1–29.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/brainsci11050589
Gerc K., Jurek M., 2019, Zaburzenia ze spektrum autyzmu w perspektywie diagnozy różnicowej, „Eruditio et Ars”, nr 1(2), s. 30–38.
Google Scholar
Gernsbacher M.A., Morson E.M., Grace E.J., 2015, Language Development in Autism, [w:] G. Hickok, S. Small (red.), Neurobiology of Language, New York: Academic Press, s. 879–886.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-407794-2.00070-5
Green L.B., 2020, The Specific Language Impairment/Developmental Language Disorders forum: Fostering a discussion of terminology, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 5(1), s. 3–5.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2019_PERSP-19-00184
Jastrzębowska G., 2019, Zaburzenia neurorozwojowe. Zmiany w podejściu teoretycznym i diagnostycznym, „Logopedia”, t. 48, nr 1, s. 27–45.
Google Scholar
Kjelgaard M.M., Tager‑Flusberg H., 2001, An investigation of language impairment in autism: Implications for genetic subgroups, „Language and Cognitive Processes”, No. 16, s. 287–308.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/01690960042000058
Krasowicz‑Kupis G., 2012, SLI i inne zaburzenia językowe, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Krasowicz‑Kupis G., 2020, Zaburzenia mowy i komunikacji, [w:] I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 352–365.
Google Scholar
Lancaster H.S., Camarata S., 2019, Reconceptualizing developmental language disorder as a spectrum disorder: Issues and evidence, „International Journal of Language & Communication Disorders”, Vol. 54(1), s. 79–94.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1460-6984.12433
Leonard L.B., 2006, SLI – specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Leonard L.B., 2020, A 200‑year history of the study of childhood language disorders of unknown origin: Changes in terminology, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 5(1), s. 6–11.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2019_PERS-SIG1-2019-0007
McGregor K., Goffman L., Owen Van Horne A., Hogan T.P., Finestack L.H., 2020, Developmental language disorder: Applications for advocacy, research and clinical service, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 5(1), s. 38–46.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2019_PERSP-19-00083
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta, 2010, Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD–10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Google Scholar
Murza K.A., Ehren B.J., 2020, Considering the language disorder label debate from a school speech‑language pathology lens, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 5(1), s. 47–54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2019_PERSP-19-00077
Owen Van Horne A., Ebbels S., Redmond S., Finestack L., b.d., SLI, PLI, LLD, or DLD? A debate on terminology in child language research programs, University of Delaware, https://cpb‑us‑w2.wpmucdn.com/sites.udel.edu/dist/9/6467/files/2018/12/ASHA_DLD_Presentation‑pvuker.pdf (dostęp: 25.05.2021).
Google Scholar
Paul R., 2020, Children’s language disorders: What’s in a name?, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 5(1), s. 30–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2019_PERS-SIG1-2019-0012
Rice M.L., 2020, Clinical lessons from studies of children with specific language impairment, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 5(1), s. 12–29.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2019_PERSP-19-00011
Riches N.G., Loucas T., Baird G., Charman T., Simonoff E., 2010, Sentence repetition in adolescents with Specific Language Impairments and autism: An investigation of complex syntax, „International Journal of Language & Communication Disorders”, No. 45, s. 47–60.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3109/13682820802647676
Roqueta C.A., Katsos N., 2020, A distinction between linguistic and social pragmatics helps the precise characterization of pragmatic challenges in children with autism spectrum disorders and developmental language disorder, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, No. 63, s. 1494–1508.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00263
Rymarczyk K., 2021, Mózgowe podłoże rozwoju mowy w autyzmie, „Poradnik Językowy”, nr 6(785), s. 39–51.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2021.6.3
Sadowska E., 2020, Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem. Wpływ deficytów kompetencji komunikacyjnej na sposób porozumiewania się dzieci z autyzmem, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323542520
Smoczyńska M., 2000, Wczesna interwencja u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, [w:] H. Mierzejewska, M. Przybysz‑Piwkowa (oprac.), Teoretyczne podstawy metod usprawniania mowy. Afazja. Zaburzenia rozwoju mowy, Warszawa: Pomagisterskie Studium Logopedyczne Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i Sekcja Logopedyczna Towarzystwa Kultury Języka, s. 45–54.
Google Scholar
Tager‑Flusberg H., 1981, Sentence comprehension in autistic children, „Applied Psycholinguistics”, No. 2, s. 5–24.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S014271640000062X
Tager‑Flusberg H., Lord C., Paul R., 2005, Language, and communication in autism, [w:] F. Volkmar, R. Paul, A. Klin, D. Cohen (red.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders, Hoboken: John Wiley & Sons, s. 335–364.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470939345.ch12
Volkers N., 2018, Diverging views on language disorders, „The ASHA Leader”, Vol. 23(12), s. 44–53.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/leader.FTR1.23122018.44
Walenski M., Tager‑Flusberg H., Ullman M.T., 2006, Language in Autism, [w:] S.O. Moldin, J.L.R. Rubenstein (red.), Understanding Autism: From Basic Neuroscience to Treatment, Boca Raton: CRC Press, s. 175–204.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1201/9781420004205.ch9
Whitehouse A.J.O., Barry J.G., Bishop D.V.M., 2008, Further defining the language impairment of autism: Is there a Specific Language Impairment subtype?, „Journal of Communication Disorders”, No. 41, s. 319–336.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2008.01.002
Williams D., Botting N., Boucher J., 2008, Language in Autism and Specific Language Impairment: Where Are the Links?, „Psychological Bulletin”, No. 134, s. 944–963.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/a0013743
Wilson E.C., Gillan N., Spain D., Robertson D., Roberts G., Murphy C.M., Maltezos S., Zinkstok J., Johnston K., Dardani Ch., Ohlsen Ch., Deeley P.Q., Craig M., Mendez M.A., Happé F., Murphy D.G.M., 2013, Comparison of ICD–10R, DSM‑IV‑TR and DSM–5 in an Adult Autism Spectrum Disorder Diagnostic Clinic, ,,Journal of Autism and Developmental Disorders”, Vol. 43, issue 11, s. 2515–2525.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-013-1799-6
Wing L., 1997, Syndromes of Autism and Atypical Development, [w:] D.J. Cohen, F.R. Volkmar (red.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders, New York: John Wiley & Sons, s. 148–170.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.