Influence of Polish YouTubers on the development of children’s language competence: introduction to the issue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.12

Keywords:

YouTuber, Minecraft, language competence, language mistakes

Abstract

Over the last years, the popularity of the YouTube website has been steadily growing. Everyone can upload the recordings they create, and those who do it regularly on their channels are called YouTubers. The inspiration for this text was observation of the phenomenon of YouTubers and their influence on the linguistic behaviour of modern children. Children’s statements show that “innocent watching” of short clips can have a big impact on them. The subject of the article is a short language analysis of YouTuber’s statements about the Minecraft game which is popular among children and adolescents. These statements are characterized by various kinds of deviations from the linguistic norm manifested, for example, in the common colloquial style. I want to refer to linguistic considerations to the process of shaping correct language habits in children. YouTuber recordings are (alas) very popular among children, also in early school age, and often if they have younger siblings, also among pre‑school children. to the paper draws attention to their harmfulness and possible negative impact on the development of correct language patterns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Clark E. V., 2007, Przyswajanie języka: słownik i składnia, [w:] B. Bokus, G. W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 136–174.
Google Scholar

Czym jest Minecraft?, www.minecraft.net/pl‑pl/what‑is‑minecraft (dostęp: 20.06.2019).
Google Scholar

Gajda S., 2003, Lingwistyczne podstawy logopedii, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 11–82.
Google Scholar

Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, [w:] T. Gałkowski (red.), Audiofonologia, t. X, Lublin: Polski Komitet Audiofonologii, s. 9–36.
Google Scholar

Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 15–71.
Google Scholar

Grabias S., 2017, Język w diagnozowaniu umysłu. Terapia logopedyczna a poznawcza i interakcyjna funkcja języka, [w:] D. Pluta‑Wojciechowska, B. Sambor (red.), Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 35–63.
Google Scholar

Kaczmarek L., 1977, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
Google Scholar

Kuszak K., 2014, Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki, „Studia Edukacyjne”, nr 33, s. 45–67.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/se.2014.33.4

Łuczyński E., 2004, Kategoria przypadka w ontogenezie języka polskiego, czyli o wchodzeniu dziecka w rzeczywistość gramatyczną, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Markowski A., 2018, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Nagórko A., 2012, Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Nowy kwadratowy świat. Na czym polega fenomen gry MINECRAFT?, www.technologia.dziennik.pl/internet/artykuly/479283,nowy‑kwadratowy‑swiat‑na‑czym‑polega‑fenomen‑gry‑minecraft.html (dostęp: 20.06.2019).
Google Scholar

Porayski‑Pomsta J., 2011, Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, t. 20, s. 173–198.
Google Scholar

Romanowski R., 2004, Współczesny język potoczny: analiza i charakterystyka w kontekście aktualnych zjawisk kulturowych, „Pisma Humanistyczne”, nr 6, s. 128–142.
Google Scholar

Stefan A., 2016, Substytucje fonetyczne w procesie nabywania kompetencji językowej u dzieci, [w:] E. Boksa, A. Rosińska‑Mamej, J. Senderska (red.), Język – człowiek – świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, s. 193–201.
Google Scholar

Stefan A., 2017, O żywotności rzeczowników nieżywotnych w języku polskim i słoweńskim, [w:] A. Kołodziej, T. Piasecki (red.), Słowiańszczyzna dawniej i dziś – język, literatura, kultura. Monografia ze studiów slawistycznych III, Nakladatelství Pavel Mervart, Červený Kostelec, s. 263–275.
Google Scholar

WHO oficjalnie uznaje uzależnienie od gier wideo za chorobę, www.purepc.pl/rozrywka/who_oficjalnie_uznaje_uzaleznienie_od_gier_wideo_za_chorobe (dostęp: 26.06.2019).
Google Scholar

YouTube, www.youtube.com/intl/pl/yt/about/press (dostęp: 20.06.2019).
Google Scholar

Published

2019-12-30

How to Cite

Stefan, A. (2019). Influence of Polish YouTubers on the development of children’s language competence: introduction to the issue. Logopaedica Lodziensia, (3), 163–173. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.12

Issue

Section

Article