Disintegration of lexical skills and the ability to communicate with the environment in the patient with moderate dementia in Alzheimer’s disease

Authors

  • Aneta Domagała Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie, Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, ul. Sowińskiego 17, 20-040 Lublin https://orcid.org/0000-0001-5955-5164

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.04

Keywords:

anomy, Alzheimer’s disease, confrontational naming, dialogic utterance, monologic utterance

Abstract

The article analyzes the issues of anomy in Alzheimer’s disease, the leading symptom of speech pathology at the stage of dementia, in the context of the patient’s abilities to communicate with the environment in daily life. Using the example of a 73‑year‑old male patient with moderate dementia, the study discusses deficits recorded in logopedic tests, first of all in confrontational naming tests as well as in tests for constructing monologic and dialogic utterances, at the same time highlighting characteristic behaviors in the situations when the patient experiences language difficulties. The presentation of the phenomena takes into account the rich illustrative material in the form of obtained speech samples. Focusing on the lexical problems, the author identifies the possibilities of improving the anomic patient’s communication with his environment on the basis of recommendations contained in the FOCUSED program and WSPIERAM [I SUPPORT] program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cuetos F., Gonzalez‑Nosti M., Martinez C., 2005, The picture‑naming task in the analysis of cognitive deterioration in Alzheimer’s disease, „Aphasiology”, no. 19(6), s. 545–557.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02687030544000010

Domagała A., 2008a, Choroba Alzheimera – komunikacja z chorym. Poradnik dla opiekunów, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Google Scholar

Domagała A., 2008b, Lexical skills in Alzheimer’s dementia (based on the material of dialogue utterances), „Psychology of Language and Communication”, vol. 12, no. 2, s. 89-105.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/v10057-008-0010-1

Domagała A., 2015, Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Domagała A., 2018a, Terapia pośrednia w otępieniu. Programy terapii, [w:] A. Domagała, E. Sitek, Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 258–281.
Google Scholar

Domagała A., 2018b, WSPIERAM. Terapia pośrednia w chorobie Alzheimera, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Metody terapii logopedycznej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 373–385.
Google Scholar

Domagała A., 2018c, Zaburzenia językowych sprawności systemowych w chorobie Alzheimera. Charakterystyka na materiale języka polskiego, [w:] A. Domagała, E. Sitek, Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 71–99.
Google Scholar

Domagała A., Sitek E., 2018, Choroba Alzheimera w świetle aktualnych kryteriów diagnostycznych, [w:] Domagała A., Sitek E., Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 26–44.
Google Scholar

Grabias S., 2001, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar

Hamilton H. E., 1994, Conversations with an Alzheimer’s Patient: An Interactional Sociolinguistic Study, Cambridge: University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511627774

Herzyk A., 2005, Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Marczewska H., 1994, Zaburzenia językowe w demencji typu Alzheimera i demencji wielozawałowej, [w:] H. Marczewska, E. Osiejuk, Nie tylko afazja... O zaburzeniach językowych w demencji Alzheimera, demencji wielozawałowej i przy uszkodzeniach prawej półkuli mózgu, Warszawa: Wydawnictwo Energeia, s. 7–60.
Google Scholar

Newhart M., Davis C., Kannan V., Heidler‑Gary J., Cloutman L., Hillis A. E., 2009, Therapy for naming deficits in two variants of primary progressive aphasia, „Aphasiology”, vol. 23(7–8), s. 823–834.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02687030802661762

Ousset P. J., Viallard G., Puel M., Celsis P., Demonet J. F., Cardebat D., 2002, Lexical therapy and episodic word learning in dementia of the Alzheimer type, „Brain and Language”, no. 80, s. 14–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1006/brln.2001.2496

Powell J., 2014, Pomoc w komunikacji w demencji (Polonische Ausgabe von Hilfen zur Kommunikation bei Demenz” von Jennie Powelll. Heft 2 der Reihe – Demenz‑Service), Köln: Kuratorium Deutsche Altershilfe.
Google Scholar

Ripich D. N., [b.r.], The FOCUSED Program. A communication guide for Alzheimer’s Disease, Caregiver’s Manual [archiwum autorki].
Google Scholar

Shuren J., Geldmacher D., Heilman K. M., 1993, Nonoptic aphasia: Aphasia with preserved confrontation naming in Alzheimer’s disease, „Neurology”, no. 43, s. 1900–1907.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1212/WNL.43.10.1900

Sitek E., 2018, Mowa w chorobie Alzheimera, [w:] A. Domagała, E. Sitek, Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 62–71.
Google Scholar

Published

2019-12-30

How to Cite

Domagała, A. (2019). Disintegration of lexical skills and the ability to communicate with the environment in the patient with moderate dementia in Alzheimer’s disease. Logopaedica Lodziensia, (3), 45–61. https://doi.org/10.18778/2544-7238.03.04

Issue

Section

Article