Assessment of Language Competence in Child Multilingual Settings: A Contribution to Further Research
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.10.10Keywords:
multilingual child, child multilingualism, multilingualism testing methods, diagnostic processAbstract
Contemporary research on multilingualism confirms that speech development in multilingual children follows a similar pattern to that in monolingual children. Milestones of linguistic development are reached at approximately the same time. The difference relates to the occurrence of certain specific linguistic phenomena resulting from contact of languages in the child’s mind. Peculiar linguistic phenomena in the speech of multilingual children can sometimes mask difficulties in speech development or become the cause of false positive speech therapy diagnoses. The study presents a proposal for a diagnostic procedure towards the assessment of speech in terms of linguistic fluency and fluency. For this purpose, linguistic and paralinguistic indicators of speech were analysed.
Downloads
References
Błasiak‑Tytuła M., 2019, Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Błasiak‑Tytuła M., 2023, Specyficzne trudności w nabywaniu dwóch języków. Na przykładzie dwujęzyczności angielsko‑polskiej, [w:] A. Żurek (red.) Wielojęzyczność jako wyzwanie społeczne, kulturowe i edukacyjne, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 111–126.
Google Scholar
Cheng L.R.L., 2006, Lessons From the Da Vinci Code: Working with Bilingual/Multicultural Children and Families, „The ASHA Leader”, Vol. 11(13), s. 14–15, https://leader.pubs.asha.org/doi/full/10.1044/leader.FTR4.11132006.14 (dostęp: 31.12.2023).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/leader.FTR4.11132006.14
Chłopek Z., 2011, Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność: aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R., 2012, Etnografia wirtualna, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 203–231.
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2018a, Glottodydaktyka i logopedia (metoda krakowska), https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/glottodydaktyka‑i‑logopedia‑artykul‑prof‑jagody‑cieszynskiej‑rozek/ (dostęp: 30.12.2023).
Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek J., 2018b, Rozwój systemu językowego dzieci bilingwalnych, [w:] E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 132–148.
Google Scholar
Crystal D., 2008, A dictionary of linguistics and phonetics, Oxford: Blackwell.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444302776
De Houwer A., 2005, Early bilingual acquisition: Focus on morphosyntax and the separate development hypothesis, [w:] J.F. Krol, A.M.B. De Groot (red.), The handbook of bilingualism, s. 30–48, https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=VWfnBwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA30&dq=De+Houwer+A.,+2005,+Early+bilingual+acquisition:+Focus+on+morphosyntax+and+the+separate+development+hypothesis,+%5Bw:%5D+J.F.+Krol,+A.M.B.+De+Groot+(red.),+The+handbook+of+bilingualism,++s.+30%E2%80%9348.&ots=ymq04BuKKW&sig=1ptcIOzjlcjfARBJJLeM_RuN4BI&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false/ (dostęp: 1.07.2024).
Google Scholar
Einarsdóttir J.T., Úlfsdóttir Þ.S., 2018, Málsýnataka: Gagnabanki Jóhönnu T. Einarsdóttur um málsýni (GJEUM). Handbók, http://malsyni.hi.is/wp‑content/uploads/2018/02/handb%C3%B3k-6.2.2018.pdf (dostęp: 30.12.2023).
Google Scholar
Essen O. von, 1967, Fonetyka ogólna i stosowana, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Gacka E., 2022, SLI czy DLD? Zmiany w terminologii zaburzeń mowy o niejednoznacznej etiologii w kontekście polskiego prawa oświatowego, „Logopaedica Lodziensia”, nr 6, s. 51–61.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.06.04
Górska A., 2015, Błędy studentów z Ukrainy – zapobieganie i eliminacja w grupach o zróżnicowanych możliwościach (na podstawie doświadczeń Centrum Partnerstwa Wschodniego Uniwersytetu Opolskiego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 22, s. 357–370.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.24
Grabias S.A., 2019, Język w zachowaniach społecznych: podstawy socjolingwistyki i logopedii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.
Google Scholar
Grosjean F., 1989, Neurolinguists, beware! The bilingual is not two monolinguals in one person, „Brain and Language”, Vol. 36(1), s. 3–15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0093-934X(89)90048-5
Grosjean F., 2015, Bicultural bilinguals, „International Journal of Bilingualism”, Vol. 19(5), s. 572–586.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1367006914526297
Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H., 1998, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Haman E., Łuniewska M., Maryniak A., Wodniecka Z., 2018, Specyficzne zaburzenie językowe (SLI) i dwujęzyczność: pozorne związki i realne konsekwencje, [w:] E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 150–173.
Google Scholar
Harley B., 1993, Instructional strategies and SLA in early French immersion, „Studies in Second Language Acquisition”, Vol. 15(2), s. 245–259.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263100011980
Jasiewicz J., 2018, Metody etnograficzne w bibliotekoznawstwie, „Przegląd Biblioteczny”, nr 86(3), s. 358–373.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36702/pb.434
Kamińska S., 2022, Rozwojowe zaburzenie językowe o nieustalonej przyczynie – historia badań i współczesne interpretacje zjawiska, [w:] K. Bigos (red.), Neurologopedia w teorii i praktyce, Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo‑Humanistyczny, s. 83–111.
Google Scholar
Kamińska S., 2023, Ocena zachowań językowych wielojęzycznej dziewczynki, [w:] S. Kamińska (red.), Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu w Siedlcach, s. 157–192.
Google Scholar
Korendo M., Błasiak‑Tytuła M., 2019, Ocena rozwoju mowy dzieci dwujęzycznych – znaczenie wczesnej diagnozy dla rozpoznania i terapii zaburzeń, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, t. 26(2), s. 103–114.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pspsj.2019.26.2.7
Kurcz I . (red.), 2007, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Kurowska M., Sadowska E., Zawadka J., 2021, Ustalenie standardu logopedycznego postępowania diagnostycznego u dzieci dwujęzycznych – uwarunkowania i wyzwania, „Poradnik Językowy”, t. 785(6), s. 22–38.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2021.6.2
Kurowska M., Sadowska E., Zawadka J., 2023, Projekt badawczy „Wsparcie logopedy w diagnozie dzieci obcojęzycznych”, [w:] S. Kamińska (red.), Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu w Siedlcach, s. 193–208.
Google Scholar
Leonard L.B., 2006, SLI – specyficzne zaburzenie rozwoju językowego. O dzieciach, które nie potrafią mówić, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Lowit A., 2014, Acquired motor speech disorders, [w:] L. Cummings (red.), The Cambridge handbook of communication disorders, Cambridge: Cambridge University Press, s. 400–418.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139108683.027
Łuczyński E., 2015, Badanie kompetencji gramatycznej osób z zaburzeniami mowy, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych. Z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 56–73.
Google Scholar
Majewska‑Tworek A., 2021, Postępowanie logopedyczne w przypadku bilingwizmu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 377–390.
Google Scholar
Majewska‑Tworek A., 2023, Wymowa polska jako obca w nauczaniu dzieci (nie tylko ukraińskich) wyzwaniem dla glottodydaktyka i logopedy, [w:] S. Kamińska (red.), Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu w Siedlcach, s. 13–35.
Google Scholar
Majewska‑Tworek A., Tarkowski Z., 2018, Terapia logopedyczna dziecka dwujęzycznego, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Metody terapii logopedycznej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 261–286.
Google Scholar
Michalik M., Czaplewska E., Solak A., Szkotak A., 2019, Tempo artykulacji i tempo mówienia w dwujęzyczności równoczesnej niezrównoważonej (na przykładzie wypowiedzi tworzonych przez dzieci flamandzko‑polskojęzyczne), „Język Polski”, R. XCIX, z. 1, s. 26–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31286/JP.99.1.3
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑Bray K., Solak A., 2018, Tempo wypowiedzi jako kategoria badawcza – w normie i w zaburzeniach, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, Vol. 13, s. 87–99.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20831765.13.8
Miodunka W., 2016, Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/34568/miodunka_biografia_jezykowa_jako_jedna_z_metod_badania_dwujezycznosci_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 31.05.2023).
Google Scholar
Młyński R., 2021, Ocena dwujęzyczności dziecięcej przy zastosowaniu formuły RIOT, „Logopaedica Lodziensia”, nr 5, s. 159–170.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.05.10
Młyński R., 2023, Biografia językowa jako metoda badania dwujęzyczności polsko‑obcej i zaburzeń kompetencji komunikacyjnej. Przegląd badań logopedycznych, [w:] S. Kamińska (red.), Wielojęzyczność. Wyzwanie współczesnej logopedii, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu w Siedlcach, s. 141–156.
Google Scholar
Mystkowska H., 1970, Właściwości mowy dziecka sześcio‑siedmioletniego, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar
Niestorowicz T., 2014/2015, Zjawisko interjęzyka w procesie przyswajania języka drugiego, „Logopedia”, t. 43, s. 33–42.
Google Scholar
Owens R.E., 2009, A functional approach to assessment and intervention, Boston: Pearson Education.
Google Scholar
Paradis J., 2005, Grammatical morphology in children learning English as a second language: Implications of similarities with specific language impairment, „Language, Speech and Hearing Services in Schools”, Vol. 36(3), s. 172–187.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/0161-1461(2005/019)
Paradis J., Genesee F., 1996, Syntactic acquisition in bilingual children: Autonomous or interdependent?, „Studies in Second Language Acquisition”, Vol. 18(1), s. 1–25.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263100014662
Paradis J., Genesee F., Crago M.B., 2011, Dual language development and disorders: A handbook on bilingualism and second language learning, Baltimore: Paul H. Brookes Publishing.
Google Scholar
Paul R., Norbury C., 2012, Language Disorders from Infancy through Adolescence: Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating, Maryland Heights: Elsevier Health Sciences.
Google Scholar
Porayski‑Pomsta J., 2023, Nasze dziecko mówi. Rozważania o rozwoju mowy dziecka, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Sawicka I., 1995, Fonologia, [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, s. 107–191.
Google Scholar
Smoczyńska M., Haman E., Kochańska M., Łuniewska M., 2015, Standaryzowane narzędzie do oceny wypowiedzi. SNOW. Podręcznik, część 1: Opis i instrukcje, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Śniatkowski S., 2020, Pauza i milczenie – ich miejsce i funkcje w zachowaniach komunikacyjnych, [w:] M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski (red.), Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 123–134.
Google Scholar
Wagner A., 2017, Rytm w mowie i języku w ujęciu wielowymiarowym, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar
Werker J.F., Byers‑Heinlein K., Fennell C.T., 2009, Bilingual beginnings to learning words. Philosophical Transactions of the Royal Society B, „Biological Sciences”, Vol. 364(1536), s. 3649–3663.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2009.0105
Wodniecka Z., Mieszkowska K., Durlik J., Haman E., 2018, Kiedy 1+1 ≠ 2, czyli jak dwujęzyczni przyswajają i przetwarzają język(i), [w:] E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 92–131.
Google Scholar
Wołoszynowa L., 1977, Młodszy wiek szkolny, [w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 522–663.
Google Scholar
Woźniak T., 2012, Niepłynność mówienia, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 549–565.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.